Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskakuje Polaków. I będzie tak zaskakiwać coraz częściej

|
selectedselectedselected

Choć zarówno sprzedaż detaliczna jak i produkcja budowlano-montażowa odchyliły się od naszych jak i konsensusowych prognoz, to trudno przyznać, żeby w tych danych działo się coś nadzwyczajnego. Główny aspekt, który warto odnotować na plus to przyzwoity wynik sprzedaży detalicznej. Można się już przyzwyczajać do coraz silniejszych sygnałów poprawy w konsumpcji, bo z miesiąca na miesiąc powinno ich być więcej.

Sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskakuje Polaków. I będzie tak zaskakiwać coraz częściej
freepik
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: 6,1% r/r

Nasza prognoza wynosiła 4,9% r/r, konsensus uplasował się na 4,6% r/r. Publikując prognozę pisaliśmy: Spadająca inflacja, wojny cenowe w dyskontach i silny konsument (rynek pracy). Powinniśmy to w końcu zobaczyć na sprzedaży. Nie ma nic lepszego niż przyznanie się, że miało się rację, choć jak widać nie doceniliśmy skali ww. zjawisk. 

 

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 1sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 1

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 2sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 2

 

Reklama

Prezentowane wyżej wykresy oparte są na odsezonowaniach GUS. Podkreślamy to, bo nasze odsezonowania, którymi będziemy posługiwać się niżej przy spojrzeniu na poszczególne kategorie, wskazują na lekki spadek m/m (zamiast wzrostu 2,9% m/m). Nie umiemy dobrze wyjaśnić różnic (może problemem jest tu 29-dniowy luty?), najważniejsze jest jednak, że różnice, patrząc na indeks w dłuższym horyzoncie czasowym, nie są spore. Nie powinny więc też wpływać na wnioskowanie.

Wróćmy jednak do danych za luty. Najważniejsze w nich jest to, że sprzedaż odbija, co zważywszy na kilka strukturalnych kwestii (wynagrodzenia!) było przez nas długo wyczekiwane.

 

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 3sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 3

 

W szczegółach nie widać już takich skoków jak przed miesiącem (odzież). Nie zaobserwowaliśmy też jakiejś korekty w tych kategoriach. Wytłumaczeniem jest fakt, że skoki w poprzednim miesiącu nie były związane z jednorazowymi efektami, a ze zmianami klasyfikacyjnymi w strukturze sprzedaży. Trzeba się więc przyzwyczaić do indeksów na innych poziomach, ale za to miesięczne dynamiki nie powinny aż tak zaskakiwać. Przypominamy, że nasza odsezonowana dynamika m/m nieco różni się od tej z GUS - mimo to, niemal w każdej kategorii widzimy spore wzrosty w ujęciu m/m. Najlepiej radziła sobie kategoria sprzedaży samochodów. 

Reklama

 

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 4sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 4

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 5sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 5

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 6sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 6

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 7sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 7

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 8sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 8

Reklama

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 9sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 9

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 10sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 10

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 11sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 11

 

Perspektywy zarówno w krótkim jak i nieco dłuższym terminie są niezmiernie dobre. W marcu powinniśmy obserwować spore roczne dynamiki na sprzedaży, ze względu na wielkanocne zakupy i decyzje o powrocie 5% stawki VAT na żywność od kwietnia. Spodziewać się można więc zakupów na zapas. Dłuższy termin to niezmierne oddziaływanie wysokich dochodów rozporządzalnych konsumentów - wysoki wzrost wynagrodzeń i niższa niż w poprzednim roku inflacja będą sprzyjać.

 

Zobacz także: Nikt się tego nie spodziewał! Kolejny bank centralny odważył się zacząć działać

Reklama

 

Produkcja budowlano-montażowa: -4,9% r/r

W produkcji budowlano-montażowej zaskoczenia podążyły w odwrotnym kierunku. Oczekiwaliśmy -1,1% r/r, konsensus wynosił -2,0% r/r. Zakładaliśmy, że słabszy styczeń będzie skutkował nieco lepszym lutym (przeniesienie części produkcji ze stycznia na luty) i się przeliczyliśmy. Efekt cieplejszego miesiąca też nie był tak silny jak zakładaliśmy. Odbicia brak:

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 12sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 12

 

W szczegółach też nie wydarzyło się nic wyjątkowego. Z obowiązku dzielimy się jednak rozbiciem sektorowym:

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 13sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 13

Reklama

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 14sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 14

sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 15sprzedaz detaliczna pozytywnie zaskakuje polakow i bedzie tak zaskakiwac coraz czesciej grafika numer 15

 

Skoro w budowlance niewiele zmieniło się w porównaniu do poprzedniego miesiąca, to istotnie nie zmieniły się też perspektywy na kolejne miesiące. Jako, że rozpisaliśmy się nieco w tym temacie ostatnio, pozostaje nam przytoczyć napisany wówczas akapit:

Co dalej? (...) kolejne miesiące mogą być pewnym wyzwaniem dla branży budowlanej ogółem. Wyłączenie silnika w postaci sektora publicznego oraz wciąż wysokie stopy procentowe nie będą z pewnością wsparciem. Sytuacja powinna poprawiać się bliżej końca roku, kiedy to do gry wejść mogą ponownie inwestycje publiczne ze środków pochodzących z KPO. Czynnikiem wspierającym powinien być również nowy program rządowy, którego zadaniem ma być poprawa nie tylko po stronie popytowej (preferencyjne warunki kredytowe), a też podażowej (wzrost podaży gruntów budowlanych, przyspieszenie procesów administracyjnych, a także budownictwo społeczne). Wszystko to składa się na scenariusz wyraźniejszego hamowania inwestycji w 2024 roku przed ich prawdopodobnym (wyraźnym) odbiciem w kolejnym roku.

 


Reklama

 

Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)!  Obserwuj FXMAG>>

 


Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama