Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sprzedaż detaliczna mocno w dół. Konsumenci w Polsce rezygnują z „drobnych luksusów”

|
selectedselectedselected
Sprzedaż detaliczna mocno w dół. Konsumenci w Polsce rezygnują z „drobnych luksusów” | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym w ujęciu r/r była po raz drugi od blisko dwóch lat ujemna. Spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych pogłębił się w lutym do -5,0% r/r, po spadku o 0,3% r/r w styczniu. Ten odczyt był jednocześnie dużo niższy od naszych i rynkowych oczekiwań. Po wyrównaniu sezonowym sprzedaż w lutym ‘23 skurczyła się o 4,1% m/m po wzroście o 2,7% m/m w styczniu. Dane z początku roku wskazują na pogłębianie się kryzysu w sprzedaży – trend spadkowy ma miejsce od 2Q’22. Ten obraz pokrywa się z badaniami koniunktury konsumenckiej GUS.

W lutym, pomimo lekkiej ponownej poprawy, nastroje gospodarstw domowych pozostawały słabe. Dodatkowo najbardziej pogorszyły się możliwości dokonywania ważnych zakupów. Na podstawie wczorajszych danych GUS o zatrudnieniu i wynagrodzeniach można wnioskować, że fundusz wynagrodzeń realnie w dalszym ciągu się kurczy (roczna dynamika), co odzwierciedlają bieżące dane o sprzedaży. Napięte budżety gospodarstw domowych skutkują ograniczeniem konsumpcji, co zapewne zobaczymy w słabszym wyniku PKB w 1Q’23.

Sprzedaż detaliczna leci w dół. Konsumenci w Polsce rezygnują z „drobnych luksusów” - 1Sprzedaż detaliczna leci w dół. Konsumenci w Polsce rezygnują z „drobnych luksusów” - 1

 

Konsumenci w Polsce ograniczają zakupy podstawowych dóbr, jednocześnie niechętnie rezygnują z „drobnych luksusów”. W lutym w ujęciu r/r sprzedaż detaliczna wzrosła tylko w 3 kategoriach: tekstylia, odzież i obuwie (9,9% r/r), farmaceutyki i kosmetyki (2,7% r/r) oraz pojazdy samochodowe, motocykle, części (7,5%). Tak silny wzrost i to w dodatku po raz pierwszy od ok. 1,5 roku w tej ostatniej kategorii zaskakuje. Ale w dużej mierze można go tłumaczyć efektami niskiej bazy – w lutym ub. roku dynamika wyniosła -20% r/r. Po raz drugi z rzędu od ok. 1,5 roku spadła sprzedaż żywności i napojów. Największe spadki sprzedaży r/r w lutym wystąpiły dla paliw (-26,2% r/r), mebli, rtv i agd (-10,3% r/r) oraz w sprzedaży prasy, książek i w wyspecjalizowanych sklepach (-8,9% r/r). W strukturze danych za luty widać wzrost skłonności do oszczędzania na wydatkach związanych z hobby/czasem wolnym, obniżenie popytu na dobra trwałe, a także podstawowe dobra jak żywność. Utrzymujący się znaczny wzrost sprzedaży odzieży i obuwia jest być może powiązany z „efektem szminki”. W okresach gorszej koniunktury gospodarczej konsumenci mają tendencje do poprawy nastroju zakupami tańszymi, łatwiej dostępnymi niż droższe „dobra luksusowe”. W grę mogą też wchodzić dodatkowe zakupy przez/na rzecz obywateli Ukrainy. Tym niemniej w tym obszarze też można zauważyć pogorszenie momentum w lutym.

Reklama

 

Dane o sprzedaży detalicznej w Internecie w lutym odzwierciedlają „nastrojowość” konsumentów. Sprzedaż przez Internet w cenach bieżących nieco w lutym wzrosła, o 1,7% m/m po dwóch miesiącach głębokich spadków w grudniu ’22 oraz styczniu ’23. Rok wcześniej, w lutym ’22, sprzedaż przez Internet była niższa o 8,9% m/m. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” podwyższył się w lutym o 0,4 p.p., do 8,7%. Trzeci miesiąc z rzędu widać spadek zainteresowania dobrami trwałego użytku jak meble, sprzęt rtv i agd. W stosunku do stycznia nieco wzrósł w lutym udział zakupów powiązanych z hobby/czasem wolnym (prasa, książki, wyspecjalizowane sklepy). Zaskakuje wzrost udziału sprzedaży odzieży i obuwia w lutym. Styczeń był miesiącem zimowych wyprzedaży. Być może takie zjawisko powiązane jest z wyżej wspomnianym „efektem szminki”.

Sprzedaż detaliczna leci w dół. Konsumenci w Polsce rezygnują z „drobnych luksusów” - 2Sprzedaż detaliczna leci w dół. Konsumenci w Polsce rezygnują z „drobnych luksusów” - 2

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama