W latach 2018-2019 sprzedaż kosmetyków w Polsce wzrastała średnio o 2,5% rocznie. Pandemia COVID-19 w okresie 2020-2021 wpłynęła negatywnie na rynek i zanotowano średni roczny spadek polskiego rynku kosmetycznego o 2,7%. W tym czasie obniżenie sprzedaży odnotowano we wszystkich segmentach rynku kosmetyków.
Najsilniej zmniejszyła się sprzedaż kosmetyków do makijażu (8,2%) i była to podobna tendencja do obserwowanej na świecie i w Europie. Według prognoz Statisty, w latach 2022- 2026 wartość przychodów całego rynku kosmetyków w Polsce odnotuje szybszy niż przed pandemią wzrost w wysokości 4,8% średnio rocznie, osiągając poziom 4,9 mld EUR w końcu okresu. Najbardziej dynamicznie będzie rósł segment kosmetyków do makijażu (z CARG 2022-2026 wynoszącym 7,9%), a sprzedaż tego segmentu w 2026 r. będzie wyższa od wartości z 2021 r. o 26,5%.
Największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2022 r. w Polsce jest szacowana na 2,0 mld EUR, stanowiąc aż 49,7% całkowitej sprzedaży branży.
W 2022 r. mieszkaniec Polski wyda szacunkowo na kosmetyki średnio nieco ponad 105 EUR. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do prawie 132 EUR w 2026 r.
Według 6-cyfrowych kodów CN, największy udział w polskim eksporcie kosmetyków w 2021 r. miała kategoria 330499: preparaty do upiększania i pielęgnacji skóry, gdzie indziej niewymienione – z udziałem 35,6%.
Głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich producentów w 2021 r. były kraje europejskie i Kazachstan. Od lat największym odbiorcą są Niemcy, do których w 2021 r. trafiło 18,8% polskiego eksportu kosmetyków. Trzej kolejni odbiorcy w 2021 r. to: Rosja, Wielka Brytania i Belgia, które nabyły łącznie 23,3% eksportowanych przez Polskę kosmetyków. Na 10 największych rynków docelowych polskiej branży kosmetycznej trafiło 68,8% naszego eksportu tych towarów w 2021 r.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “BRANŻA KOSMETYCZNA. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026 r.”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: