Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rosyjski rynek motoryzacyjny: ile samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych sprzedano w Rosji? Które zagraniczne koncerny wstrzymały dostawy dla lokalnych dealerów?

|
selectedselectedselected
Rosyjski rynek motoryzacyjny: ile samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych sprzedano w Rosji? Które zagraniczne koncerny wstrzymały dostawy dla lokalnych dealerów? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2021 w Rosji sprzedano 1,66 mln samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych (tj. +4,3% r/r), co stanowiło niecałe 2% globalnej sprzedaży tego typu pojazdów. Największy, prawie 30-proc. udział w rynku miał Renault - głównie dzięki większościowym udziałom w spółce AvtoVAZ produkującej Łady, które stanowią 21,5% rosyjskiego rynku nowych samochodów osobowych.

Rosja jest drugim największym rynkiem dla francuskiego producenta i odpowiada za 18% całej sprzedaży Renault. Dla innych zagranicznych koncernów motoryzacyjnych rynek rosyjski nie ma już tak dużego znaczenia – np. Volkswagen ma 13,6% udziału w rynku, niemniej jest to tylko 2,4% globalnej sprzedaży niemieckiego koncernu.

 

W globalnej produkcji samochodów Rosja również ma niecałe 2% udziału

W 2021 na terenie Federacji Rosyjskiej wyprodukowano łącznie 1,48 mln samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych (tj. +8,3% r/r). W 2020, spośród wszystkich 34 fabryk samochodów, najwyższe przychody wygenerowały zakłady AvtoVAZ + Renault (3,0 mld euro + 1,4 mld euro), znacząca również była wartość produkcji pojazdów w fabrykach z Grupy Volkswagena (3,8 mld euro), Hyundaia (2,1 mld euro) i Nissana (1,9 mld euro).

Rosyjski rynek motoryzacyjny: ile samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych sprzedano w Rosji? Które zagraniczne koncerny wstrzymały dostawy dla lokalnych dealerów? - 1Rosyjski rynek motoryzacyjny: ile samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych sprzedano w Rosji? Które zagraniczne koncerny wstrzymały dostawy dla lokalnych dealerów? - 1

Reklama

 

Po 24.02.2022 na Rosję zostały nałożone sankcje, w efekcie których prawie wszystkie zagraniczne koncerny motoryzacyjne wstrzymały dostawy dla lokalnych dealerów

(Aston Martin, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Citroen, General Motors, Honda, Jaguar Land Rover, Mazda, Nissan, Porsche, Scania, Skoda, Stellantis, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo), jak również zawiesiły produkcję w zlokalizowanych na terenie Rosji fabrykach (m.in. BMW, Daimler, Ford, Hyundai, Nissan, Stellantis, Volkswagen); jednym z niewielu koncernów motoryzacyjnych, które nie zamierzają wycofać się z rynku rosyjskiego jest francuski Renault. Współpracę z Rosją przerwały też inne firmy z branży automotive – m.in. Grupa Michelin zawiesiła produkcję opon w Rosji i wstrzymała eksport (sprzedaż w Rosji stanowiła niecałe 2% całkowitej sprzedaży Grupy i 1% globalnej produkcji opon do samochodów osobowych). W odpowiedzi Rosja do końca 2022 objęła zakazem eksportu wiele ze swoich towarów, w tym m.in. samochody, wagony kolejowe, lokomotywy, czy też silniki spalinowe. Ale niezależnie od tego, że już i tak większość firm zagranicznych wstrzymała kontakty handlowe z Rosją, szybko może się okazać, że niedługo po prostu nie będzie czego eksportować. Bez zagranicznych dostaw materiałów, podzespołów i komponentów ciągłości produkcji nie zdołają utrzymać nawet zakłady AvtoVAZ (będące częścią rosyjskiej świadomości narodowej, podobnie jak General Motors w USA), a załamanie dotknie nie tylko sektor motoryzacyjny, a całą rosyjską produkcję przemysłową

 

Ukraiński rynek motoryzacyjny

Ukraiński rynek motoryzacyjny jest stosunkowo mały. W 2021 sprzedano tam tylko 116 tys. samochodów. Największym ukraińskim dealerem był Renault Ukraine (sprzedający samochody marek Renault i Dacia, o rocznych przychodach 218 mln euro); znaczny udział w rynku ma również Avtokapital (oficjalny dystrybutor Mercedes-Benz Group AG; 192 mln euro).

Jeszcze mniejszy jest segment produkcji samochodów. W 2021 Ukraina wyprodukowała zaledwie 7,3 tys. samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych. Największy producent to Eurocar (82 mln euro; produkuje Skody); na terenie Ukrainy działa jeszcze kilka mniejszych fabryk samochodów (o przychodach na poziomie 30 mln euro).

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama