Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rekordowe wydatki na obsługę długu. To już drugi największy deficyt od jedenastu lat!

|
selectedselectedselected
Rekordowe wydatki na obsługę długu. To już drugi największy deficyt od jedenastu lat! | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W kontekście zawirowań na krajowym rynku obligacji skarbowych warto przyjrzeć się bliżej najnowszej, jesiennej notyfikacji Polski w ramach unijnej procedury nadmiernego deficytu (EDP). Pierwszą kwestią, która zwraca uwagę, jest pokaźny tegoroczny deficyt finansów publicznych (w szerokim rozumieniu unijnym, czyli tzw. general government - instytucji rządowych i samorządowych*), który wg najnowszej notyfikacji ma sięgnąć ponad 141 mld zł. Stanowić to ma 4,7 proc. PKB, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2021 roku. Zarazem ma to być drugi największy deficyt (zaraz po pandemicznym 2020 roku) od jedenastu lat. Warto tu dodać, że przekroczenie progu 3 proc. PKB przez deficyt jest teoretycznie jednym z warunków wszczęcia procedury EDP przez UE wobec danego kraju członkowskiego.

rekordowe wydatki na obsluge dlugu to juz drugi najwiekszy deficyt od jedenastu lat grafika numer 1rekordowe wydatki na obsluge dlugu to juz drugi najwiekszy deficyt od jedenastu lat grafika numer 1
* Pojęcie general government obejmuje nie tylko budżet państwa w rozumieniu krajowym, lecz również instytucje pozabudżetowe (w których bywają "ukrywane" wydatki poza oficjalnym budżetem), budżety samorządów oraz ubezpieczenia społeczne.

Oprócz samego deficytu naszą uwagę zwróciła też druga ważna kwestia - mocny wzrost wydatków na obsługę zadłużenia, które już w tym roku mają sięgnąć prawie 53 mld zł (to prawdopodobnie nowy rekord w ujęciu nominalnym)...

rekordowe wydatki na obsluge dlugu to juz drugi najwiekszy deficyt od jedenastu lat grafika numer 2rekordowe wydatki na obsluge dlugu to juz drugi najwiekszy deficyt od jedenastu lat grafika numer 2

... co stanowić ma 1,7 proc. tegorocznego PKB - najwięcej od sześciu lat.

Reklama

rekordowe wydatki na obsluge dlugu to juz drugi najwiekszy deficyt od jedenastu lat grafika numer 3rekordowe wydatki na obsluge dlugu to juz drugi najwiekszy deficyt od jedenastu lat grafika numer 3

Jednocześnie już na powyższym wykresie widać pierwszy zwiastun przyszłego roku, w którym koszty obsługi długu mają być jeszcze dużo wyższe. Widoczna na wykresie prognoza na poziomie 2,1 proc. PKB w 2023 roku i tak jest już prawdopodobnie sporo za niska, bo pochodzi jeszcze z opublikowanego wiosną Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, a od tego czasu rentowności obligacji poszły przecież mocno w górę.

Reasumując, najnowsze dane Eurostatu sygnalizują, że sytuacja w polskich finansach publicznych zaczyna stawać się bardziej napięta w porównaniu z poprzednimi latami. A przecież te dane dotyczą zaledwie bieżącego roku, a w przyszłym należy się liczyć ze scenariuszem z jednej strony dalszego wzrostu wydatków budżetowych (i pozabudżetowych) w roku wyborczym, a z drugiej globalnej recesji spowodowanej przez opisywany w naszych analizach szok monetarny, która może spowodować ograniczenie dochodów budżetowych. To bez wątpienia jeden z głównych czynników ryzyka dla krajowego rynku obligacji skarbowych. Pocieszające jest przynajmniej to, że spory wzrost ich rentowności już się odbył (tzn. czynniki ryzyka są od miesięcy dyskontowane), aczkolwiek kwestia tego czy ta rentowność jest już wystarczająco wysoką nagrodą dla inwestorów, pozostaje otwarta.

 

Tomasz Hońdo, CFA, Quercus TFI S.A.

Artykuł wyraża poglądy autora i nie stanowi oficjalnej rekomendacji Quercus TFI S.A.

Reklama

 

 

Czytaj więcej na Qnews.pl

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Qnews null

Qnews

Edukacyjny Portal Dla Inwestorów Towarzysztwa Funduszy Inwestycyjnych Quercus. Materiał pochodzi ze strony Qnews.pl


Tematy

deficyt finansów publicznych deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych a deficyt sektora finansów publicznych deficyt sektora finansów publicznych a deficyt budżetowy deficyt budżetowy a deficyt sektora finansów publicznych deficyt finansów publicznych w polsce deficyt sektora finansów publicznych eurostat deficyt finansów publicznych a deficyt budżetowy dług i deficyt sektora finansów publicznych deficyt finansów publicznych a dług publiczny ile wynosi deficyt sektora finansów publicznych deficyt pierwotny finansów publicznych deficyt finansów publicznych wykres deficyt i nadwyżka sektora finansów publicznych deficyt sektora finansów publicznych a dług publiczny deficyt sektora finansów publicznych w latach deficyt sektora finansów publicznych to deficyt sektora finansów publicznych co to deficyt sektora finansów publicznych pdf deficyt finansów publicznych definicja deficyt budżetowy a deficyt finansów publicznych pakt fiskalny dług i deficyt sektora finansów publicznych a interes polski deficyt sektora finansów publicznych ile wynosi nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych deficyt sektora finansów publicznych definicja deficyt budżetu państwa a deficyt sektora finansów publicznych deficyt sektora finansów publicznych obejmuje deficyt finansów publicznych w latach deficyt sektora finansów publicznych ue deficyt budżetowy sektora finansów publicznych dług publiczny a deficyt sektora finansów publicznych maksymalny deficyt finansów publicznych deficyt sektora finansów publicznych gus deficyt sektora finansów publicznych w polsce
Reklama
Reklama