Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible

|
selectedselectedselected
Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Dane o sprzedaży detalicznej i produkcji budowlano-montażowej nie przyniosły większych niespodzianek. Przyszłość nie jest jednak tak oczywista, głównie ze względu na sprzedaż detaliczną. Czy wzrosty wynagrodzeń wystarczą by powstrzymać ruch sprzedaży w dół? Nie chcemy oszukiwać, sami nie wiemy, ale jest to jeden ze scenariuszy wartych rozważenia.

 

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: 2% r/r

To wynik zbliżony do konsensusu, ale lepszy od naszych prognoz (my szacowaliśmy lekki minus r/r). Jak łatwo zauważyć, na indeksie sprzedaży (1. wykres), ta zatrzymała się na podobnych poziomach, co przed miesiącem. Myśleliśmy (patrząc w dane), że spowolnienie będzie kontynuowane.

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 1Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 1

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 2Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 2

Reklama

Zatrzymało się kilka kategorii, które w ostatnich miesiącach cechowały się sporym spadkiem. Najbardziej dobitnym przykładem jest sprzedaż paliw - tu główną rolę grało odwrócenie się wzrostów cen (można więc wnioskować, że sierpień przyniesie dalsze odbicie). Lekką poprawę odnotowano też w sprzedaży odzieży i obuwia, i w kategorii pozostałe (wszystko w okolicach trendu). Niezmiennie rosła sprzedaż farmaceutyków (też z trendem).

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 3Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 3

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 4Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 4

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 5Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 5

Pozostałe kategorie zwalniały. Najbardziej wyraźne jest spowolnienie w sprzedaży samochodów (ale ze względu na opóźnienia, to też kategoria, która może w dalszym okresie spowalniać mniej). W pozostałych kategoriach zgodnie z tendencją, z ostatnich miesięcy (w dół). Wyjątkiem jest żywność - tu ostatnie miesiące wskazywały na rosnącą sprzedaż, lipiec przyniósł lekkie spadki, ale do oceny, czy to początek spadku tego indeksu, czy tylko jednorazowe problemy potrzebujemy kolejnych danych.

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 6Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 6

Reklama

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 7Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 7

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 8Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 8

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 9Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 9

Pytanie co dalej, jest coraz bardziej problematyczne. Nie dlatego, że wątpimy w globalne, czy krajowe spowolnienie (które powinno przekładać się na spadek sprzedaży). Główną zagwozdką jest skala wzrostu wynagrodzeń i to co czeka nas w kolejnych miesiącach. Po lipcowych danych z sektora przedsiębiorstw pisaliśmy, że argumentów za wyraźnym spowolnieniem płac jest coraz mniej. Widzimy dużą szansę na jednorazowe dodatki inflacyjne wypłacane w dalszej części roku. Wraz ze wsparciem ze strony fiskalnej (na razie w postaci dodatków do zakupów węgla i/lub ciepła z innych źródeł) przekłada się to na większe możliwości zakupowe konsumenta. Niewykluczone więc, że spowolnienie będzie silniej widoczne w innych obszarach (inwestycje), a konsumpcja będzie jeszcze jakiś czas trzymać się może nie mocno, ale przyzwoicie.

 

 

Produkcja budowlano-montażowa: 4,2% r/r

Reklama

W przypadku budowlanki pytań jest zdecydowanie mniej. Ta zwalnia. Nie trafiliśmy z naszą prognozą, bo za bardzo uwierzyliśmy zygzakowatemu ruchowi w dół. Tym razem zygzaka nie było, a produkcja budowlano-montażowa odnotowała kolejny minus m/m (patrząc na odsezonowane dane).

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 10Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 10

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 11Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 11

Niezmiennie produkcja budowlana rośnie r/r głównie dzięki budowie budynków. Ta kategoria odpowiada za zdecydowaną większość wzrostu. Lekki minus w kontrybucji robót specjalistycznych to efekt wysokiej bazy z roku poprzedniego.

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 12Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 12

Więcej o powodach "braku zygzaka" mówią odsezonowane indeksy w poszczególnych kategoriach. Tu wyraźnie widać, że budowa budynków i roboty specjalistyczne lekko odbiły (zgodnie z tendencją z poprzednich miesięcy). Niespodzianka w dół to efekt słabego wyniku w kategorii budowy inżynierii lądowej i wodnej.

Reklama

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 13Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 13

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 14Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 14

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 15Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 15

Perspektywy niezmiernie pozostają słabe. Pisaliśmy o nich wielokrotnie - w skrócie: stopy procentowe zniechęcające do inwestycji i ciągła niepewność (to głównie oddziaływanie na inwestycje prywatne) plus niejednoznaczne losy projektów związanych z KPO (raczej inwestycje publiczne).

Przy inwestycjach publicznych i związanych z nimi kategoriami produkcji budowlano-montażowej (budowa obiektów inżynierii lądowej i wodnej), pytań jest nieco więcej. To stosunkowo trudna do prognozowania kategoria (bo nie tak zależna od samego PKB), powołamy się na szacunki analityków NBP, którzy wskazują, że nominalny wzrost inwestycji publicznych w przyszłym roku powinien być zbliżony do tegorocznego. Nie spodziewamy się sporych zmian w kwestii inflacji cen materiałów budowlanych (a jeśli tak to raczej w dół), można się więc spodziewać wciąż dodatniej, zbliżonej do tegorocznej, dynamiki tej kategorii (średnia w tym roku to okolice +6% r/r).

Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 16Polska: Sprzedaż i budowlanka - not great, not terrible - 16

Reklama

Źródło: www.nbp.pl/polityka_pieniezna/dokumenty/raport_o_inflacji/necmod_lipiec_2022.pdf

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama