Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem

|
selectedselectedselected
Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Choć byliśmy zdecydowanie bardziej optymistyczni od konsensusu przy formułowaniu naszej prognozy (-1% r/r vs konsensusowe -2% r/r), to jeszcze nie doceniliśmy sprzedaży detalicznej w cenach stałych we wrześniu. Jej dynamika wyniosła -0,3% r/r, wpisując się w odbicie widoczne w ostatnich danych. Trochę było tu jednak efektów potencjalnie jednorazowych.

 

 

Zacznijmy od ogólnego obrazu, ten polepsza się z miesiąca na miesiąc. Sprzedaż detaliczna odbija, co będzie przekładać się też na odbicie konsumpcji w III kw. (i w kolejnych). Strukturalnie sprzyjają spadająca inflacja (wszak analizujemy sprzedaż w cenach stałych, nie bieżących), utrzymujące się wysoko płace i działania fiskalne. Poprawia się też optymizm konsumenta. Do tego dochodzą działania, okołowyborcze. W efekcie, odsezonowana sprzedaż detaliczna zaliczyła bardzo solidne +2,2% m/m.

Reklama

 

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 1Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 1

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 2Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 2

 

W szczegółach, widoczne jest dość spore zróżnicowanie pomiędzy kategoriami:

 

Reklama

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 3Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 3

 

Najwięcej uwagi przykuwa oczywiście sprzedaż paliw, a to za sprawą polityki cenowej na stacjach w okresie wrzesień - październik. Niższe ceny wprost przekładają się na wyższe wartości w cenach stałych. Ale to nie jedyny efekt. Wzrosła też istotnie sprzedaż w cenach bieżących (patrz 2. wykres), co można interpretować, jako zakupy "na zapas". Z podobnym efektem będziemy mieli do czynienia w październiku. 

 

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 4Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 4

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 5Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 5

Reklama

 

Drugim pozytywnym bohaterem września jest sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli i części. To też kategoria, która w dużej mierze odpowiada za zaskoczenie wobec naszej prognozy (dobry wynik paliw i żywności był zakładany). Nie umiemy znaleźć tu strukturalnego wytłumaczenia, dla którego miałoby nastąpić takie nagłe odbicia, stąd wnioskujemy, że to najprawdopodobniej kwestie jednorazowe, a kolejne miesiące mogą przynieść korektę. Nie zmienia to jednak faktu, że potencjał do odbicia w tej kategorii w dłuższym terminie wciąż pozostaje duży (dystans do trendu).

 

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 6Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 6

 

Dobrze radziła sobie też sprzedaż w kategoriach żywność i napoje, farmaceutyki i kosmetyki oraz kategoria pozostałe. Poza ogólnymi powodami opisanymi wyżej (wynagrodzenia i ceny), wpływ miały tu zapewne działania fiskalne, a dokładniej mówiąc, wypłaty 14. emerytury. Choć miały one miejsce też rok temu, to różnica kwot pomiędzy latami była istotna. 

Reklama

 

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 7Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 7

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 8Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 8

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 9Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 9

 

Miesięczna odsezonowana dynamika pozostałych kategorii uplasowała się poniżej 0. Najsilniej spadła sprzedaż odzieży i obuwia, co można wiązać ze stosunkowo ciepłym wrześniem. To też kategoria, która w ostatnich miesiącach regularnie spada, więc to nie tylko kwestia jednak miesiąca. Zmiany w pozostałych kategoriach były na tyle małe, że trudno im przypisać jakikolwiek istotniejszy powód. 

Reklama

 

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 10Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 10

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 11Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 11

Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 12Polska sprzedaż detaliczna pozytywnie zaskoczyła! Odbicie potwierdza poprawę i napawa optymizmem - 12

 

Perspektywy dla sprzedaży niezmiennie pozostają dobre. Istnienie, a co za tym idzie, późniejsze wygasanie, efektów jednorazowych może nieco zawahać indeksem, ale ogólna tendencja będzie naszym zdaniem ciągle w górę. Główny argument to dobra sytuacja konsumenta, wynikająca głównie ze wzrostu realnego funduszu płac.

Reklama

 

Zobacz także: dopełnienie obrazu polskiej gospodarki. III kwartał zaliczymy do udanych?

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama