Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Podsumowanie wniosków i opinii na temat dyrektywy PSD2. Czy w pełni wykorzystujemy możliwości technologii?

|
selectedselectedselected
Podsumowanie wniosków i opinii na temat dyrektywy PSD2. Czy w pełni wykorzystujemy możliwości technologii? | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wszyscy wiemy, że udostępnianie prywatnych danych nie odbywa się automatycznie i nie jest „za darmo”. Doświadczenia z PSD2 ukazały trzy istotne kwestie w kontekście dalszego „otwierania” rynku i klientów na dane.

Pierwsza z nich dotyczy sposobu, w jaki dane będą udostępniane. Od organizacji przechowujących dane oczekuje się zapewnienia wystandaryzowanego dostępu do tych danych stronom trzecim. Pomogłoby to uniknąć fragmentacji rynku.

 

Michał Łukasik, CEO Kontomatik komentuje, że

„aby móc w pełni wykorzystać potencjał rozwiązań Open Bankingowych czy później Open Finance i Open Data, kluczowa jest mocna weryfikacja właściciela danych. I choć wydaje mi się, że o ile standaryzacja formy przekazywanych danych będzie dużym wyzwaniem na tak zróżnicowanym obszarze jak UE, o tyle koniecznością wydaje się określenie przez regulatora minimalnego zakresu danych udostępnianych przez organizacje przechowujące dane (np. w obszarze danych KYC, czyli danych identyfikujących klienta)”.

Druga kwestia to zapewnienie by prawodawca, organy regulacyjne, organy publiczne i inne podmioty zaangażowane w udostępnianie danych prowadziły ze sobą dialog. Wszystkie strony rynku powinny ze sobą współpracować przy opracowywaniu przyszłościowego prawodawstwa i przepisów dotyczących udostępniania danych, przy uwzględnieniu wszystkich interesów publicznych i perspektyw międzynarodowych. Przepisy dotyczące udostępniania danych i korzystania z danych przez strony trzecie są bowiem podwaliną dla przyszłego funkcjonowania rynku. Tylko dzięki dokładnemu opisaniu procedury dostępu, wprowadzeniu mechanizmów kontroli i gwarancji dla wszystkich zaangażowanych stron, europejska strategia w zakresie udostępniania danych może zostać zrealizowana.

Reklama

Trzecią kwestią jest zaufanie. Klienci muszą ufać stronom trzecim, które chcą uzyskać dostęp do ich danych. W tym względzie ważne jest również, aby klienci wiedzieli, że mają kontrolę nad własnymi danymi na każdym etapie procesu. Stąd też klienci powinni mieć możliwość łatwego uzyskania wglądu w to, które strony mają dostęp do ich danych i w jakim zakresie te dane zostaną wykorzystane. Najlepiej u źródła ich danych – np. we własnym banku lub innej organizacji przechowującej dane. Klienci równie łatwo powinni móc cofnąć zgodę, szczególnie wtedy, gdy coś wzbudzi ich podejrzenia lub podmiot trzeci nie wywiąże się ze swoich zobowiązań.

 

Michał Łukasik, CEO Kontomatik uważa, że przed sektorem finansowym stoi jeszcze dużo pracy w zakresie promowania rozwiązań Otwartej Bankowości wśród klientów

„Przed firmami pojawia się konieczność inwestycji w promocję rozwiązań opartych na dzieleniu się danymi i edukacja, ale także konieczność zapewnienia jak najwyższych standardów bezpieczeństwa, by zdobyte zaufanie klientów utrzymać”.

Możemy w pełni wykorzystać wszystkie możliwości, jakie daje współdzielenie danych w nowym ekosystemie finansowym, jednak bez odpowiednich działań na starcie, droga może okazać się wyboista…

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu Kontomatlk: “Otwarta Bankowość w Polsce – Raport 2022”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Reklama
Reklama