Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a kondycji branży

|
selectedselectedselected
PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 3q22 nieco się pogorszyła, lecz pozostała dobra. Zanotowano nieco silniejszy spadek dynamiki rocznej przychodów (o 14,3pp q/q do 17,7% r/r) niż kosztów (o 13,9pp do 17,6%). W rezultacie nastąpił spadek zysku netto o 12,1% q/q do 989 mln zł. Sytuację płynnościową firm z branży oceniamy również jako korzystną.

 

 

W 3q22 przewozy ładunków transportem samochodowym wzrosły o 3,0% r/r vs spadku o 2,9% r/r w 2q22. Dane za październik 2022 pokazały spowolnienie tempa wzrostu przewozów do 2,7% r/r.

Reklama

 

Wojna w Ukrainie wpływa na pogorszenie kondycji branży i zwiększenie niepewności co do kosztów działalności (zwłaszcza przy wysokich cenach paliw oraz konieczności zmian dotychczasowych tras i ich istotnego wydłużenia). Polskie firmy transportu drogowego od 16.04.2022 nie mogą jeździć przez Białoruś, a od 10.10.2022 analogiczny zakaz dotyczy Rosji, co nieco zmniejszyło zakres geograficzny oferowanych usług. Natomiast pozytywnie na branżę wpływa wzrost zapotrzebowania na obsługę handlu zagranicznego Ukrainy, jednak raportowane są długie kolejki na granicy.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 1PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 1

 

Istotnym problemem dla branży są znaczące braki kadrowe – szacowane wg różnych źródeł - na 100-200 tys. kierowców. Czynnik ten wywiera dodatkową presję na podwyżki płac w branży oprócz Pakietu Mobilności, który wszedł w życie w lutym 2022 i wymusił podniesienie płac kierowców międzynarodowych.

Reklama

PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 2PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 2

 

Presja kosztowa w branży wynika również z wysokich cen środków transportu, a także z ograniczonej dostępności nowych i używanych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje rozszerzenie w 1q23 sieci dróg płatnych dla pojazdów o masie powyżej 3,5 t o odcinki dróg klasy A i S, wybudowane po 2017. Dodatkowe koszty generuje też konieczność dysponowania od początku 2023 przez przewoźników miejscami postojowymi dla co najmniej 1/3 zgłoszonych pojazdów. W dłuższym okresie, konieczna będzie wymiana dotychczasowych analogowych i cyfrowych tachografów na nowe inteligentne tachografy II generacji na koszt posiadaczy pojazdów.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 3PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 3

 

Reklama

Przewidujemy, że spowolnienie dynamiki PKB w 2h22 i niewielka recesja w 2023 wpłyną na wyhamowanie wzrostu popytu na usługi transportowe. Firmy transportowe mogą zmierzyć się z koniecznością obniżenia marż, gdyż coraz trudniej będzie przenosić rosnące koszty na ceny usług. Dynamika przychodów w całym 2022 może osiągnąć ok. 20%, a w 2023 raczej nie przekroczy 11-13%, przy trwającej niepewności związanej z wojną w Ukrainie. Nieuchronna wydaje się dalsza konsolidacja branży w przypadku pogorszenia sytuacji finansowej części firm – w tym zwłaszcza mniejszych podmiotów.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 4PKD 49.4. Transport drogowy towarów. Wojna w Ukrainie a  kondycji branży - 4

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama