Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 3q22 nieco się pogorszyła, lecz pozostała dobra. Zanotowano nieco silniejszy spadek dynamiki rocznej przychodów (o 14,3pp q/q do 17,7% r/r) niż kosztów (o 13,9pp do 17,6%). W rezultacie nastąpił spadek zysku netto o 12,1% q/q do 989 mln zł. Sytuację płynnościową firm z branży oceniamy również jako korzystną.
W 3q22 przewozy ładunków transportem samochodowym wzrosły o 3,0% r/r vs spadku o 2,9% r/r w 2q22. Dane za październik 2022 pokazały spowolnienie tempa wzrostu przewozów do 2,7% r/r.
Wojna w Ukrainie wpływa na pogorszenie kondycji branży i zwiększenie niepewności co do kosztów działalności (zwłaszcza przy wysokich cenach paliw oraz konieczności zmian dotychczasowych tras i ich istotnego wydłużenia). Polskie firmy transportu drogowego od 16.04.2022 nie mogą jeździć przez Białoruś, a od 10.10.2022 analogiczny zakaz dotyczy Rosji, co nieco zmniejszyło zakres geograficzny oferowanych usług. Natomiast pozytywnie na branżę wpływa wzrost zapotrzebowania na obsługę handlu zagranicznego Ukrainy, jednak raportowane są długie kolejki na granicy.
Istotnym problemem dla branży są znaczące braki kadrowe – szacowane wg różnych źródeł - na 100-200 tys. kierowców. Czynnik ten wywiera dodatkową presję na podwyżki płac w branży oprócz Pakietu Mobilności, który wszedł w życie w lutym 2022 i wymusił podniesienie płac kierowców międzynarodowych.
Presja kosztowa w branży wynika również z wysokich cen środków transportu, a także z ograniczonej dostępności nowych i używanych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje rozszerzenie w 1q23 sieci dróg płatnych dla pojazdów o masie powyżej 3,5 t o odcinki dróg klasy A i S, wybudowane po 2017. Dodatkowe koszty generuje też konieczność dysponowania od początku 2023 przez przewoźników miejscami postojowymi dla co najmniej 1/3 zgłoszonych pojazdów. W dłuższym okresie, konieczna będzie wymiana dotychczasowych analogowych i cyfrowych tachografów na nowe inteligentne tachografy II generacji na koszt posiadaczy pojazdów.
Przewidujemy, że spowolnienie dynamiki PKB w 2h22 i niewielka recesja w 2023 wpłyną na wyhamowanie wzrostu popytu na usługi transportowe. Firmy transportowe mogą zmierzyć się z koniecznością obniżenia marż, gdyż coraz trudniej będzie przenosić rosnące koszty na ceny usług. Dynamika przychodów w całym 2022 może osiągnąć ok. 20%, a w 2023 raczej nie przekroczy 11-13%, przy trwającej niepewności związanej z wojną w Ukrainie. Nieuchronna wydaje się dalsza konsolidacja branży w przypadku pogorszenia sytuacji finansowej części firm – w tym zwłaszcza mniejszych podmiotów.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: