Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 2q22 pozostała bardzo dobra. Silniejsza dynamika przychodów (o 14,7pp q/q do 32,0% r/r) niż kosztów (o 12,7pp do 31,5%) skutkowała wzrostem zysku netto o 34,4% q/q, do 1,125 mld zł. Sytuacja płynnościowa firm z branży jest również korzystna.
W 2q22 przewozy ładunków transportem samochodowym spadły o 3,1% r/r vs wzrost o 3,2% r/r w 1q22, przy negatywnym wpływie wojny w Ukrainie. Dane za lipiec-sierpień 2022 wskazują już jednak wzrost przewozów średnio o 5,7% r/r.
Wojna w Ukrainie wpływa na pogorszenie kondycji transportu drogowego towarów, zwiększając niepewność co do jego rozwoju i poziomu kosztów działalności. Szczególnie dotkliwe dla branży są wysokie ceny paliw (z udziałem szacowanym na 40-60% kosztów ogółem). Konflikt zbrojny wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich istotne wydłużenie, aby ominąć tereny działań wojennych, co zwiększa koszty przez większe zużycie paliwa i dłuższy czas pracy kierowców. Wciąż istnieje ryzyko okresowego wyeliminowania części polskich przedsiębiorstw transportowych ze wschodnich rynków przez firmy tureckie lub serbskie. Konieczność oczekiwania w wielogodzinnych kolejkach na wschodniej granicy wskazuje jak kluczowe znaczenie dla transportu drogowego ma kwestia zwiększania przepustowości polsko-ukraińskich drogowych przejść granicznych. Problemem dla branży, nasilonym przez wojnę, są również znaczące braki kadrowe, zwłaszcza wśród kierowców międzynarodowych. Czynnik ten wywiera silną presję na dynamikę płac w branży. Wyzwaniem dla transportu drogowego jest również wzrost zapotrzebowania na obsługę handlu zagranicznego Ukrainy.
Wejście w życie w lutym 2022 pakietu mobilności wpłynęło na zwiększenie kosztów branży wskutek konieczności podnoszenia płac kierowców i ograniczenia wykonywania kabotażu. Szacujemy, że zmiany te zwiększają całkowite koszty przewozu drogowego o co najmniej 5-10%. Presja kosztowa w branży wynika również z wysokich cen środków transportu oraz ograniczonej dostępności nowych i używanych pojazdów.
Przewidujemy, że spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego w 2h22 osłabi dynamikę handlu – w tym międzynarodowego, co wpłynie na wyhamowanie wzrostu popytu na usługi transportowe, zarówno w kraju, jak i za granicą. Firmom transportowym będzie coraz trudniej przenosić rosnące koszty na ceny usług, co może spowodować konieczność obniżenia marż. Wzrost przychodów w 2022 może spowolnić do ok. 18-20% r/r, przy nadal wysokiej niepewności związanej z wojną w Ukrainie oraz pandemią COVID-19.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: