Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie

|
selectedselectedselected
PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 2q22 pozostała bardzo dobra. Silniejsza dynamika przychodów (o 14,7pp q/q do 32,0% r/r) niż kosztów (o 12,7pp do 31,5%) skutkowała wzrostem zysku netto o 34,4% q/q, do 1,125 mld zł. Sytuacja płynnościowa firm z branży jest również korzystna.

W 2q22 przewozy ładunków transportem samochodowym spadły o 3,1% r/r vs wzrost o 3,2% r/r w 1q22, przy negatywnym wpływie wojny w Ukrainie. Dane za lipiec-sierpień 2022 wskazują już jednak wzrost przewozów średnio o 5,7% r/r.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 1PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 1

 

Reklama

Wojna w Ukrainie wpływa na pogorszenie kondycji transportu drogowego towarów, zwiększając niepewność co do jego rozwoju i poziomu kosztów działalności. Szczególnie dotkliwe dla branży są wysokie ceny paliw (z udziałem szacowanym na 40-60% kosztów ogółem). Konflikt zbrojny wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich istotne wydłużenie, aby ominąć tereny działań wojennych, co zwiększa koszty przez większe zużycie paliwa i dłuższy czas pracy kierowców. Wciąż istnieje ryzyko okresowego wyeliminowania części polskich przedsiębiorstw transportowych ze wschodnich rynków przez firmy tureckie lub serbskie. Konieczność oczekiwania w wielogodzinnych kolejkach na wschodniej granicy wskazuje jak kluczowe znaczenie dla transportu drogowego ma kwestia zwiększania przepustowości polsko-ukraińskich drogowych przejść granicznych. Problemem dla branży, nasilonym przez wojnę, są również znaczące braki kadrowe, zwłaszcza wśród kierowców międzynarodowych. Czynnik ten wywiera silną presję na dynamikę płac w branży. Wyzwaniem dla transportu drogowego jest również wzrost zapotrzebowania na obsługę handlu zagranicznego Ukrainy.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 2PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 2

 

Wejście w życie w lutym 2022 pakietu mobilności wpłynęło na zwiększenie kosztów branży wskutek konieczności podnoszenia płac kierowców i ograniczenia wykonywania kabotażu. Szacujemy, że zmiany te zwiększają całkowite koszty przewozu drogowego o co najmniej 5-10%. Presja kosztowa w branży wynika również z wysokich cen środków transportu oraz ograniczonej dostępności nowych i używanych pojazdów.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 3PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 3

Reklama

 

Przewidujemy, że spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego w 2h22 osłabi dynamikę handlu – w tym międzynarodowego, co wpłynie na wyhamowanie wzrostu popytu na usługi transportowe, zarówno w kraju, jak i za granicą. Firmom transportowym będzie coraz trudniej przenosić rosnące koszty na ceny usług, co może spowodować konieczność obniżenia marż. Wzrost przychodów w 2022 może spowolnić do ok. 18-20% r/r, przy nadal wysokiej niepewności związanej z wojną w Ukrainie oraz pandemią COVID-19.

PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 4PKD 49.4. Transport drogowy towarów: konflikt zbrojny na Ukrainie wymusza zmiany dotychczasowych tras i ich wydłużenie - 4

 

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama