Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży

|
selectedselectedselected
PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 3q22 w transporcie kolejowym towarów odnotowano wyhamowanie wzrostu przychodów o 8,2pp q/q do 19,1% r/r oraz nieco słabsze spowolnienie dynamiki rocznej kosztów - o 4,3pp q/q do 23,8% r/r. Branża zanotowała w 3q22 stratę netto rzędu 59 mln zł vs zysku w wysokości 56 mln zł w 2q22.

Czas dostaw przewoźników kolejowych pozostaje wciąż podstawową barierą szybkiego rozwoju branży - mniej niż połowa pociągów towarowych dociera na czas. W 2q22 i 3q22 zanotowano zbliżoną punktualność przewozów towarowych – średnio po 44,2%.

 

Przewozy towarów koleją według masy obniżyły się w 3q22 o 0,9% w skali roku wobec wzrostu o 4,4% r/r w 2q22. Dane za październik 2022 wskazują na dalszy roczny spadek tych przewozów o 3,7%.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 1PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 1

Reklama

 

Wiele grup towarów charakteryzuje szybki wzrost przewozów, są to m.in.: produkty rolnictwa (w tym zboża), metale i wyroby metalowe, rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (w tym kruszywa), węgiel kamienny i brunatny, ropa, gaz, a także produkty rafinacji ropy naftowej. Natomiast spadły przewozy wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych.

 

Znaczące wzrosty obserwuje się również w przewozach towarów nieidentyfikowalnych, do których należą towary drobnicowe obsługiwane przez przewozy intermodalne. Rozwój transportu intermodalnego jest i będzie mocną stroną branży - w 1-3q22 o 7,9% r/r wzrosła jego praca przewozowa, co dało 14-proc. udział w pracy kolejowej przewozowej towarowej ogółem. W długim okresie „intermodal” dodatkowo wzmocnią zarówno kontynuacja inwestycji infrastrukturalnych (w tym w ramach środków unijnych), jak i nearshoring.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 2PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 2

 

Reklama

 

 

W następstwie wojny w Ukrainie, dzięki polskiej kolei towarowej realizowana jest obsługa ukraińskiego eksportu (przewozy żywności - głównie zbóż i nasion roślin oleistych - oraz węgla i rud żelaza) i ukraińskiego importu (m.in. paliw).

 

Czynnikiem wpływającym negatywnie na rentowność branży jest znaczący wzrost wielu rodzajów kosztów, w tym: energii, paliwa trakcyjnego i kosztów osobowych. Potencjalnym ryzykiem wynikającym ze zwiększonych przewozów węgla są zatory przy portach oraz opóźnienia w realizacji innych kontraktów.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 3PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 3

Reklama

 

Po słabych wynikach 3q22 jesteśmy bardziej pesymistyczni co do przyszłości branży niż w poprzednim Kwartalniku. Prawdopodobnie w całym 2022 kolej towarowa osiągnie lekko negatywny wynik finansowy, wskutek nieco wyższego wzrostu kosztów (ok. 25%) niż przychodów (ok. 20%). Niewielka strata netto może się utrzymać w 2023 wskutek oczekiwanej recesji gospodarczej i istotnego wzrostu kosztów. Wspomniane inwestycje infrastrukturalne i rozwój „intermodalu” będą czynnikami stwarzającymi potencjał do stopniowej poprawy wyników kolei towarowej w długim okresie.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 4PKD 49.2. Transport kolejowy towarów. Rozwój transportu intermodalnego mocną stroną branży - 4

 

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama