Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

przewóz kolejowy towarów niebezpiecznych

W 2q22 w transporcie kolejowym towarów odnotowano przyspieszenie wzrostu przychodów o 3,5pp q/q do 27,4% r/r, przy szybszym wzroście dynamiki kosztów - o 9,3pp q/q do 28,1% r/r. Branża zanotowała w 2q22 zysk netto rzędu 56 mln zł wobec straty w wysokości 24 mln zł w 1q22.

Drugi kwartał z rzędu zanotowano poprawę punktualności przewozów, która w 2q22 wzrosła średnio do 44,2% z 42,0% kwartał wcześniej. Nadal jednak czas dostaw pozostaje podstawową barierą szybkiego rozwoju branży.

W 2q22 przewozy towarów koleją według masy wzrosły o 4,2% r/r wobec wzrostu o 10,0% r/r w 1q22. Także dane za lipiec 2022 wskazują na dalsze spowolnienie dynamiki przewozów do 1,0% r/r.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 1PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 1

 

Reklama

Szybki wzrost notowano w przewozach wielu grup towarów: rud metali i poz. produktów górnictwa i kopalnictwa, węgla kamiennego i brunatnego, ropy, gazu, metali i wyrobów metalowych oraz produktów rafinacji ropy naftowej. Mimo ograniczeń podażowych w ruchu kontenerowym, znaczące wzrosty obserwowano w przewozach towarów nieidentyfikowalnych, do których należą towary drobnicowe obsługiwane przez rozwijające się przewozy intermodalne.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 2PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 2

 

Rozwój transportu intermodalnego (w 1h22 ponad 10-proc. wzrost r/r pracy przewozowej) pozostanie mocną stroną branży w długim okresie i będzie wzmacniany przez rozwój nearshoringu. Perspektywy branży poprawia kontynuacja inwestycji infrastrukturalnych - w tym w ramach środków unijnych.

Kolej towarowa aktywnie uczestniczy w obsłudze ukraińskiego importu (m.in. paliw) oraz ukraińskiego eksportu żywności (głownie zbóż i nasion roślin oleistych), węgla i rud żelaza, w następstwie wojny. Usprawnieniu transportu służą całodobowe otwarcie punktów granicznych i upraszczanie kontroli.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 3PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 3

Reklama

 

Czynnikiem oddziałującym negatywnie na rentowność branży w 2022 jest znaczący wzrost wielu kosztów, w tym: energii (branża nie uzyska wsparcia rządowego w związku z sytuacją na rynku energii), paliwa trakcyjnego oraz kosztów osobowych (przy wysokiej inflacji i narastającej presji płacowej wśród pracowników). Potencjalnym ryzykiem wynikającym ze zwiększonych przewozów węgla (w tym w ramach dodatkowych dostaw z zagranicy dla gospodarstw domowych) są zatory na kolei w okolicach portów oraz możliwość wystąpienia opóźnień w realizacji pozostałych kontraktów.

W 2022 branża prawdopodobnie osiągnie lekko dodatni wynik finansowy, wskutek wzrostu przychodów (o ok. 20% r/r) – w tym z większych przewozów surowców energetycznych i obsługi części ukraińskiego handlu zagranicznego - który zrekompensuje wzrost kosztów. W długim okresie inwestycje infrastrukturalne i dalszy rozwój transportu intermodalnego stwarzają potencjał do stopniowej poprawy wyników kolei towarowej.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 4PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 4

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z przewóz kolejowy towarów niebezpiecznych