Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów

|
selectedselectedselected
PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2q22 w transporcie kolejowym towarów odnotowano przyspieszenie wzrostu przychodów o 3,5pp q/q do 27,4% r/r, przy szybszym wzroście dynamiki kosztów - o 9,3pp q/q do 28,1% r/r. Branża zanotowała w 2q22 zysk netto rzędu 56 mln zł wobec straty w wysokości 24 mln zł w 1q22.

Drugi kwartał z rzędu zanotowano poprawę punktualności przewozów, która w 2q22 wzrosła średnio do 44,2% z 42,0% kwartał wcześniej. Nadal jednak czas dostaw pozostaje podstawową barierą szybkiego rozwoju branży.

W 2q22 przewozy towarów koleją według masy wzrosły o 4,2% r/r wobec wzrostu o 10,0% r/r w 1q22. Także dane za lipiec 2022 wskazują na dalsze spowolnienie dynamiki przewozów do 1,0% r/r.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 1PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 1

 

Reklama

Szybki wzrost notowano w przewozach wielu grup towarów: rud metali i poz. produktów górnictwa i kopalnictwa, węgla kamiennego i brunatnego, ropy, gazu, metali i wyrobów metalowych oraz produktów rafinacji ropy naftowej. Mimo ograniczeń podażowych w ruchu kontenerowym, znaczące wzrosty obserwowano w przewozach towarów nieidentyfikowalnych, do których należą towary drobnicowe obsługiwane przez rozwijające się przewozy intermodalne.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 2PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 2

 

Rozwój transportu intermodalnego (w 1h22 ponad 10-proc. wzrost r/r pracy przewozowej) pozostanie mocną stroną branży w długim okresie i będzie wzmacniany przez rozwój nearshoringu. Perspektywy branży poprawia kontynuacja inwestycji infrastrukturalnych - w tym w ramach środków unijnych.

Kolej towarowa aktywnie uczestniczy w obsłudze ukraińskiego importu (m.in. paliw) oraz ukraińskiego eksportu żywności (głownie zbóż i nasion roślin oleistych), węgla i rud żelaza, w następstwie wojny. Usprawnieniu transportu służą całodobowe otwarcie punktów granicznych i upraszczanie kontroli.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 3PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 3

Reklama

 

Czynnikiem oddziałującym negatywnie na rentowność branży w 2022 jest znaczący wzrost wielu kosztów, w tym: energii (branża nie uzyska wsparcia rządowego w związku z sytuacją na rynku energii), paliwa trakcyjnego oraz kosztów osobowych (przy wysokiej inflacji i narastającej presji płacowej wśród pracowników). Potencjalnym ryzykiem wynikającym ze zwiększonych przewozów węgla (w tym w ramach dodatkowych dostaw z zagranicy dla gospodarstw domowych) są zatory na kolei w okolicach portów oraz możliwość wystąpienia opóźnień w realizacji pozostałych kontraktów.

W 2022 branża prawdopodobnie osiągnie lekko dodatni wynik finansowy, wskutek wzrostu przychodów (o ok. 20% r/r) – w tym z większych przewozów surowców energetycznych i obsługi części ukraińskiego handlu zagranicznego - który zrekompensuje wzrost kosztów. W długim okresie inwestycje infrastrukturalne i dalszy rozwój transportu intermodalnego stwarzają potencjał do stopniowej poprawy wyników kolei towarowej.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 4PKD 49.2. Transport kolejowy towarów: dalsze spowolnienie dynamiki przewozów - 4

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama