W 2q22 branża uzyskała bardzo słaby wynik finansowy, co było efektem znacznie szybciej rosnących kosztów (17,4% r/r) niż przychodów (14,1% r/r); zysk netto wyniósł 0,05 mld zł vs 0,74 mld zł w 1q22 i 1,02 mld zł w 2q21 (por. wykres). W 2q22 pogorszenie sprzedaży odnotowali producenci części i akcesoriów (PKD 29.3; ok. 59% rynku produkcji pojazdów i części – spadek udziału o 5 pp r/r; ROS=0,9% vs 2,3% w 2q21), a producenci pojazdów samochodowych zakończyli 2q22 stratą ze sprzedaży (PKD 29.1; 37% rynku; ROS=-1,5% vs +2,0% w 2q21). Według GUS w 2q22 spadła r/r produkcja w większości kategorii: samochody osobowe (-8,4%); pojazdy do transportu publicznego (-11,5%); kontenery (-10,7%). Wzrosty odnotowali producenci samochodów ciężarowych i ciągników drogowych (36,2%) oraz silników spalinowych (18,6%).
W 2q22 udział sprzedaży eksportowej w przychodach sektora automotive wzrósł o 1,6 pp r/r do 83% (przy średniej w przemyśle 43%).
Wojna w Ukrainie pogłębiła zakłócenia światowych łańcuchów dostaw. Spowodowała nieoczekiwany i gwałtowny wzrost cen surowców, energii oraz logistyki. Zakłócenia dostaw dotknęły wiele surowców potrzebnych do produkcji mikroprocesorów, obwodów scalonych, baterii do samochodów elektrycznych, czy specjalistycznych rodzajów stali. Zakłócenia podażowe przełożyły się na duże wzrosty cen surowców oraz znacznie zwiększyły ryzyko niedoborów komponentów. Producenci na bieżąco starają się rozwiązywać pojawiające się problemy; z uwagi na ograniczenia dostaw komponentów koncerny przekierowały produkcję na bardziej zyskowne modele (m.in. marki premium), a duży wzrost kosztów pracy skłania firmy do zwiększenia poziomu robotyzacji i przyspieszania digitalizacji procesów produkcyjnych.
Branżę czeka bardzo trudny okres. Firmy będą musiały sobie poradzić z gwałtownie rosnącymi kosztami działalności, głównie wysokimi cenami prądu i gazu. Nie słabną też problemy z utrzymaniem ciągłości dostaw komponentów, co skutkuje nawet przestojami zakładów produkcyjnych.
Przy tak dynamicznie zmieniających się warunkach i coraz trudniejszym otoczeniu gospodarczym krajowe firmy motoryzacyjne, przynajmniej na razie, radzą sobie całkiem nieźle. Uwzględniając zarówno planowane, jak i już uruchamiane, linie produkcyjne nowych modeli samochodów (osobowych i dostawczych, w tym również modeli elektrycznych) można oczekiwać wzrostu produkcji motoryzacyjnej, niemniej bardzo trudna będzie poprawa wyników przedsiębiorstw.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: