Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

produkcja nowych samochodów

W 4q21 spadek przychodów był znacznie szybszy niż redukcja kosztów (przychody: -9% r/r; koszty: -7,4% r/r), co przełożyło się na niższy wynik finansowy (1,08 mld zł vs 2,19 mld zł w 4q20 i 1,71 mld zł w 4q19; wykres).

W 4q21 znaczne pogorszenie sprzedaży odnotował segment produkcji części i akcesoriów (PKD 29.3; ok. 56% rynku produkcji pojazdów i części; ROS=0,1% vs 4,6% w 4q20), przy niewielkim obniżeniu zyskowności produkcji pojazdów samochodowych (PKD 29.1; 39% rynku; ROS=4,3% vs 4,6% w 3q20). Według GUS w 4q21 wzrosła r/r produkcja samochodów ciężarowych i ciągników drogowych (+15%) oraz kontenerów (+5%); w przypadku pozostałych wyrobów wystąpiły spadki r/r: silniki spalinowe (-31%), samochody osobowe (-24%) oraz pojazdy do transportu publicznego (-3%).

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 1PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 1

W 4q21 udział sprzedaży eksportowej w przychodach sektora automotive wzrósł do 82% (vs 77% w 3q21 i średnio 43% w przemyśle).

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 2PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 2

Reklama

Branża motoryzacja bardzo szybko odczuła negatywne konsekwencje konfliktu w Ukrainie. Mimo że rynki rosyjski i ukraiński nie mają dużego znaczenia ani dla globalnej, ani dla krajowej produkcji motoryzacyjnej, to wojna i sankcje zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Wojna uniemożliwiła działanie ukraińskich zakładów produkujących wiązki przewodów elektrycznych, a bez nowych dostaw przewodów zaczęły się przestoje w wielu zakładach motoryzacyjnych w Niemczech, Czechach czy Polsce. Branża szybko zaczęła budowę nowych łańcuchów dostaw i reorganizację produkcji. Ryzyko zakłócenia dostaw dotyczy bardzo wielu surowców potrzebnych do produkcji mikroprocesorów, obwodów scalonych, baterii do samochodów elektrycznych czy specjalistycznych rodzajów stali. Zakłócenia podażowe przełożyły się na duże wzrosty cen surowców oraz znacznie zwiększyły ryzyko niedoborów komponentów, co oznacza przestoje w produkcji motoryzacyjnej (więcej w raporcie Konsekwencje wojny w Ukrainie dla branży motoryzacyjnej).

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 3PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 3

Również krajowe firmy motoryzacyjne będą działać w niekorzystnym otoczeniu gospodarczym, ze znacznie droższą produkcją i niższym jej wolumenem (szczególnie w segmencie samochodów osobowych).

PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 4PKD 29. Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep  (bez motocykli) - spadek przychodów  [Raport branżowy PKO]  - 4

Do najważniejszych czynników ryzyka w 2022 należą: - rosnąca presja utrzymania ciągłości dostaw komponentów; - zmienność cen nośników energetycznych i surowców oraz - trudności związane z pozyskaniem, utrzymaniem i kosztami kapitału ludzkiego.

 

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej