Wiemy, że klienci będą chcieli skorzystać z rozwiązań, które będą dla nich wartościowe. Rozszerzając wykorzystanie rozwiązania Otwartej Bankowości poza tradycyjne rachunki płatnicze o rachunki oszczędnościowe czy inwestycyjne powoduje, że potencjalna wartość dla klientów wzrasta wykładniczo. Alicja Łosowska, Compliance Manager z Kontomatik dodaje, że
„koncepcja otwartych finansów (Open Finance), czyli kolejny krok po Otwartej Bankowości, ma na celu zapewnienie klientom większego wyboru i kontroli nad sposobem interakcji z sektorem finansowym, ale również kontroli nad tym, jakimi danymi i z kim będziemy się dzielić. W założeniu, wprowadzone zmiany powinny doprowadzić do dynamicznego rozwoju rynku, na którym klienci cieszą się lepszym doświadczeniem, większym wyborem i lepszym dostępem do szeregu produktów i usług finansowych”.
Open Finance może znacznie przyczynić się do usystematyzowania i opracowania zasad bezpiecznego udostępniania danych finansowych, dzięki zapewnieniu klientom większej kontroli nad nimi (czyli nad danymi, które są już zgromadzone przez banki i dotychczas były wykorzystywane tylko przez te podmioty do świadczenia np. usług cross-sellingowych). Dodatkowo umożliwia dostawcom zewnętrznym dostęp do danych klientów tylko w ściśle określonych ramach, czasie i po spełnieniu jasno określonych wymogów bezpieczeństwa, pozwalając na oferowanie nowych produktów i usług finansowych. Stanowi to wymierną korzyść zarówno dla firm, jak i osób prywatnych, pozwalając na jeszcze lepsze dopasowanie produktów i usług finansowych (w zakresie doboru odpowiedniego produktu, jego parametrów czy wreszcie produktów dodatkowych). Daje również instytucjom finansowym możliwość obniżenia kosztów transakcyjnych, a także możliwość szybkiego i bardziej dokładnego dostosowania swoich produktów do zmieniających się potrzeb klientów.
Kluczowa różnica między koncepcjami Open Banking, Open Finance i Open Data w założeniu polega na tym, że Otwarta Bankowość (Open Banking) dotyczy jedynie kont bankowych i płatności bankowych, otwarte finanse (Open Finance) mają działać ściśle w branży usług finansowych i obejmować takie aspekty, jak emerytury, rachunki inwestycyjne, nieruchomości, kredyty hipoteczne, czy pożyczki, podczas gdy gospodarki oparte na otwartych danych (Open Data) mają mieć potencjał, aby poruszać się płynnie w zasadzie we wszystkich branżach: od płatności i bankowości po technologię i transport – i wiele więcej.
Dane te będą mogły obejmować wszelkiego rodzaju informacje publiczne i prywatne, takie jak działalność telekomunikacyjna, zużycie energii elektrycznej, położenie geograficzne, dokumentacja prawna i medyczna, zajęcia rekreacyjne itp. Otwarte dane są mogą być przydatne dla innych firm logistycznych, dla służby zdrowia czy dla usług publicznych.
Otwarte Dane to przyszłość, w której wszelkie dane mogą być udostępniane w celu otrzymania opłacalnych i wysoce spersonalizowanych produktów i usług w ciągu kilku sekund od dowolnej firmy, wobec której klient wyraził zgodę. Jedną z głównych korzyści tej ewolucji jest to, że dzięki dostępowi do większej ilości danych danej osoby, firmy są w stanie świadczyć bardziej spersonalizowane usługi – a według raportu McKinsey, gospodarki, które wykorzystują udostępnianie danych w finansach, mogą odnotować wzrost PKB pomiędzy 1% a 5% do 2030 roku.
Aby idee zwiększania zakresu i ilości udostępniania danych weszły w życie, konieczne będzie podjęcie kilku kluczowych kroków. Najpierw należałoby zrealizować działania mające na celu zwiększenie liczby osób i podmiotów, które korzystają z już istniejących rozwiązań, a więc – Otwartej Bankowości. W tym celu konieczne jest zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie Otwartej Bankowości oraz dalsze wzmocnienie środków bezpieczeństwa i uszczelnianie regulacji rynku. Dopiero później powinniśmy przejść do pokazania, jak wiele zalet może mieć udostępnianie większej ilości danych i wprowadzania idei otwartych finansów.
Podobne zdanie ma Alicja Łosowska, Compliance Manager w Kontomatik. Twierdzi bowiem, że
“wiele możliwości wynikających z udostępniania danych wciąż nie jest wykorzystanych. Nadal spora część rynku „utknęła” przy Otwartej Bankowości, co jest widoczne w skali i liczbie problemów, jakie codziennie napotykamy jako TPP. Dlatego ciężko na tym etapie wspominać o otwartych finansach. Jest to jednak nieunikniona przyszłość, czy tego chcemy, czy nie”.
***Materiał pochodzi z raportu Kontomatlk: “Otwarta Bankowość w Polsce – Raport 2022”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: