- Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2024, uwzględniający m.in. podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30% oraz pracowników sfery budżetowej o 20% w roku przyszłym – poinformowali premier D. Tusk i minister finansów A. Domański na konferencji prasowej. Deficyt budżetowy ma wynieść nie więcej niż PLN184mld, a potrzeby pożyczkowe PLN252,3mld, wobec odpowiednio PLN164,8mld i PLN225,4mld w projekcie budżetu przyjętym przez rząd M. Morawieckiego. Potrzeby pożyczkowe brutto są szacowane na PLN449,0mld. Projekt budżetu opiera się na założeniach wzrostu PKB w 2024 o 3% i inflacji na poziomie 6,6%. Deficyt sektora finansów publicznych ma wynieść w przyszłym roku 5,1% PKB.
- Przygotowany w ekspresowym tempie przez nowy rząd projekt budżetu uwzględnia główne nowe wydatki zapowiedziane w czasie kampanii wyborczej. W naszej ocenie przyjęty wczoraj projekt nie daje jeszcze kompleksowego obrazu stanu finansów publicznych, a na przestrzeni 2024 czeka nas prawdopodobnie kolejna nowelizacja ustawy budżetowej. Wskazuje na to m.in. zapowiedź ministra Domańskiego, że pod koniec 1kw24 rząd przeprowadzi analizy i opracuje strategię w zakresie ewentualnych interwencji na rynku energii w 2poł24.
- Analizując wrześniowy projekt budżetu na 2024 przygotowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości (PiS) oraz zapowiedzi nowych wydatków przez rządzącą obecnie koalicję zakładaliśmy, że w 2024 deficyt sektora general government może być o ok. 1,5% PKB wyższy niż 4,5% PKB zakładane przez rząd. W naszej ocenie dochody podatkowe mogą okazać się o ok. 0,7% PKB niższe od prognozowanych. Nowe wydatki oszacowaliśmy na 0,7% PKB, a przedstawione wczoraj propozycje rządu D. Tuska „konsumują” 0,5% PKB z tej kwoty. W efekcie uważamy, że deficyt sektora general government w 2024 będzie zbliżony do 6% PKB, lub nieznacznie niższy.
Zobacz także: Ostatnia dawka polskiej gospodarki. Coś miłego na dobre zakończenie roku?
Bez większych zmian w strategii zarządzania długiem na lata 2024-27
- Rząd przyjął wczoraj strategię zarządzaniem długiem sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2024-27. Zakłada ona wzrost długu sektora general government w relacji do PKB w 2024 do 54,2% z 49,3% PKB w 2023. Podtrzymano stwierdzenie, że udział długu nominowanego w walutach obcych pozostanie poniżej 25%, z możliwością przejściowych odchyleń. Głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych ma pozostać rynek krajowy.