Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Kwartalnik branżowy: Czas naprawdę trudnych decyzji

|
selectedselectedselected
Kwartalnik branżowy: Czas naprawdę trudnych decyzji | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Produkcja artykułów spożywczych

Wyniki przemysłu spożywczego w 2q22 uległy kolejnej wyraźnej poprawie, głównie wskutek przyspieszającej dynamiki cen żywności. Znaczące wzrosty odnotowano przede wszystkim w przetwórstwie mięsa i mleka. Schłodzenie koniunktury i spadek dochodów rozporządzalnych sprawią, że w kolejnych kwartałach firmom coraz trudniej będzie przenosić wzrost kosztów na odbiorców.

 

Produkcja odzieży

W 2q22 koszty działalności zwiększyły się w większym stopniu niż przychody, co wpłynęło na pogorszenie wyniku finansowego netto o 26% r/r. W 2h22 głównym czynnikiem ograniczającym krajową produkcję będzie zmniejszenie portfela zamówień jako efekt osłabienia popytu na odzież w kraju i za granicą.

 

Produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawionych

Reklama

2q22 przyniósł pogorszenie sytuacji ekonomicznej; rentowność sprzedaży była ujemna. Pogorszenie nastrojów konsumenckich i ograniczenie zakupów będzie skutkować spadkiem produkcji sprzedanej obuwia, toreb skórzanych i innych wyrobów skórzanych w najbliższych kwartałach o 1-2% r/r w cenach stałych.

 

Produkcja wyrobów z drewna

Po dobrych wynikach z 2q22 (rentowność sprzedaży na poziomie 11,3%; -0,5pp q/q), nastroje w branży uległy znacznemu pogorszeniu, ze względu na oczekiwany spadek popytu i nasilającą się presję kosztową. Przy ograniczonych już możliwościach przenoszenia rosnących kosztów na odbiorców, rośnie ryzyko spadku marż w 2h22 i w 2023.

 

Produkcja papieru i wyrobów z papieru

Branża osiągnęła w 2q22 rentowność netto na poziomie 11,2% (+3,1pp r/r). Wysokie ceny papieru umocniły zyski w segmencie PKD 17.1 i jednocześnie nasiliły presję kosztową dla producentów wyrobów z papieru (PKD 17.2). Mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej, perspektywy dla branży, szczególnie dla segmentu opakowaniowego, są dobre.

Reklama

 

Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych

Branża nadal poprawia wyniki. W 2q22 silnie wzrosły przychody (+8% q/q, +68% r/r), a jeszcze mocniej zysk netto (+14% q/q, +81% r/r). Poprawa zysku netto była zasługą przede wszystkim segmentów związanych z branżą rolną – nawozów (PKD 20.15), ale bardzo dobrą rentownością mógł się pochwalić również segment pestycydów (PKD 20.2).

 

Produkcja podstawowych wyrobów farmaceutycznych

Dynamika przychodów w 2q22 obniżyła się wobec 1q22, kiedy to notowano silny popyt na leki związany z pomocą Ukrainie. Eksport leków do Rosji zwiększył się o 67% r/r, natomiast do Ukrainy o 38% r/r. 2h22 może przynieść wzrost produkcji sprzedanej o ok. 20% r/r, wynikający ze zwiększonego popytu na farmaceutyki oraz wyższych cen leków w porównaniu z 2021.

 

Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych

Reklama

Branża w 2q22 wypracowała zysk netto 2,23 mld zł (+4% q/q, +15% r/r), nadal skutecznie przerzucając wyższe ceny surowców na klientów. Rentowność produkcji delikatnie się zmniejszyła (ROS=8,3, -0,2q/q, -0,7pp r/r).

 

Produkcja wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych

Branża należy do najbardziej energochłonnych branż przemysłowych i odczuwa skutki silnego wzrostu cen gazu i energii od 2021, wzmocnionego niepewnością związaną z wojną w Ukrainie. W 2q22 zużycie energii stanowiło 7,8% kosztów ogółem działu (vs 2,8% w przemyśle przetwórczym). Wzrost kosztów i mniejszy popyt ze strony budownictwa znacznie pogorszy wyniki finansowe działu w 2022.

 

Produkcja metali

2q22 był kolejnym dobrym okresem dla branży – przedsiębiorstwa zanotowały relatywnie wysoką rentowność na poziomie 10,4% (ROS, +3,5pp q/q, +1,1pp r/r) oraz wypracowały wysoki zysk – 3,0 mld PLN (+62% q/q). Dalsza część roku będzie najprawdopodobniej dla branży trudniejsza ze względu na spadające ceny metali i narastający kryzys energetyczny.

Reklama

 

Produkcja metalowych wyrobów gotowych

W 2q22 wyniki branży nadal były bardzo dobre. Zysk netto przekroczył 3,0 mld zł, przy średnio 2,4 mld zł kwartalnie w 2021. Natomiast po raz kolejny spadła nieco rentowność, choć nadal utrzymuje się na wysokim poziomie (ROS=8,0%, -0,1pp q/q, -0,8pp r/r). Końcówka roku może być trudniejsza przez coraz częstsze problemy z popytem i drogą energię elektryczną oraz gaz ziemny.

 

Produkcja komputerów i wyrobów elektronicznych

2q22, po dobrym początku roku, przyniósł wyraźne osłabienie wyników producentów elektroniki. W kolejnych kwartałach obawy konsumentów odnośnie do przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego spowodują, że decyzje zakupowe staną się ostrożniejsze, co odbije się na wielkości produkcji.

 

Produkcja urządzeń elektrycznych

Reklama

2q22 wyniki branży znacznie słabsze, zarówno wobec poprzedniego kwartału, jak i poprzedniego roku. Pomimo spowolnienia gospodarczego przedsiębiorstwa nie wstrzymują inwestycji, co pozwala oczekiwać dalszego wzrostu branży. Presja kosztowa znacznie utrudni jednak utrzymanie dotychczasowego poziomu marż.

 

Produkcja maszyn i urządzeń

2q22 to kolejny kwartał, w którym branża wypracowała wysokie przychody (+13% q/q, +35% r/r oraz bardzo wysoki wynik finansowy netto (+8% q/q, +25% r/r, ROS=6,5%). Udział sprzedaży eksportowej w przychodach utrzymał się na wysokim poziomie - 59%, -1pp q/q. Ponadprzeciętną rentowność uzyskały segmenty produkcji napędów, urządzeń chłodniczych i pieców, a także maszyn dla przetwórstwa żywności i tworzyw sztucznych.

 

Produkcja pojazdów samochodowych i przyczep (bez motocykli)

W 2q22 znacznie szybciej rosnące koszty niż przychody nie pozwoliły na poprawę wyników branży. Konflikt w Ukrainie zwiększył ryzyko niedoborów komponentów, skutkując znaczącym wzrostem cen surowców i tym samym kosztów produkcji, co bardzo utrudni poprawę wyników przedsiębiorstw.

Reklama

 

Produkcja mebli

Producenci mebli odczuli spadek marż w 2q22 – rentowność netto wyniosła 3,1% (-2,5pp q/q). Obserwowane spadki wolumenu produkcji, przy spodziewanych dalszych wzrostach wielu pozycji kosztowych i pogorszeniu koniunktury na rynkach europejskich, zwiększają obawy o redukcję liczby etatów w branży.

 

Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną

2q22 był kolejnym bardzo korzystnym kwartałem dla branży elektroenergetycznej. Przychody zwiększyły się o 49% r/r, zysk netto osiągnął wartość 9,5 mld zł (+46% r/r). Narastające obawy o dostępność surowca w sezonie grzewczym windują ceny energii elektrycznej na rynku terminowym z dostawą na 2023. Przyjęte przez rząd zamrożenie cen dla gospodarstw domowych do określonego limitu zużycia odbije się negatywnie na marżach podsektora obrotu.

 

Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków

Reklama

Po dobrych wynikach segmentu kubaturowego w 2q22, w kolejnych kwartałach 2022 będą one prawdopodobnie słabsze. Z uwagi na mniejszy popyt (niepewność inwestorów) i wysokie koszty budowy nastąpi ograniczenie inwestycji kubaturowych, co przełoży się na mniejszy popyt na usługi budowlane.

 

Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej

W 2022 wyniki segmentu inżynieryjnego prawdopodobnie pogorszą się. Obecne realia rynkowe - wysokie ceny materiałów budowlanych i energii oraz rosnące stawki robocizny - powodują ograniczanie portfeli kontraktów firm. W średniej perspektywie rynek może być mniejszy o co najmniej kilkanaście procent.

 

Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi

W 2q22 sprzedawcy samochodów wykazali rekordowo wysoki wynik finansowy (1,9 mld zł vs 1,4 mld zł w 2q21). Niezaspokojony wysoki popyt na samochody wciąż wspiera sprzedaż branży. Niemniej, pogarszająca się koniunktura gospodarcza nie pozostanie bez wpływu na wyniki zarówno dealerów samochodowych, jak i dostawców części i komponentów.

Reklama

 

Handel hurtowy (z wył. handlu pojazdami samochodowymi)

W 2q22 dynamika przychodów handlu hurtowego utrzymała się na wysokim poziomie (efekt dwucyfrowej inflacji). Na sytuację finansową wpływ będzie miało silne hamowanie polskiej gospodarki. Mniejsze zamówienia ze strony przetwórstwa przemysłowego i budownictwa będą skutkować mniejszymi zakupami półproduktów, materiałów i towarów w hurtowniach.

 

Handel detaliczny (z wył. handlu pojazdami samochodowymi)

W 2q22 koszty rosły nieco szybciej niż przychody, co spowolniło wzrost zysku. Wysoka inflacja ograniczająca dochody rozporządzalne w ujęciu realnym obniży dynamikę konsumpcji w 2022. Oczekiwać można hamowania sprzedaży w kategoriach dóbr trwałych (sprzęt rtv, agd, meble), zwłaszcza w sytuacji wyższych stóp procentowych utrudniających pozyskanie finansowania zewnętrznego.

 

Transport kolejowy towarów

Reklama

Branża zanotowała w 2q22 zysk netto rzędu 56 mln zł, mimo znaczącego wzrostu wielu rodzajów kosztów. Kolej towarowa aktywnie uczestniczy w obsłudze ukraińskiego importu i eksportu. Potencjalne zatory na kolei w okolicach portów, związane z transportem węgla, zwiększają ryzyko wystąpienia opóźnień w realizacji pozostałych kontraktów.

 

Transport drogowy towarów

Sytuacja ekonomiczno-finansowa transportu drogowego w 2q22 była bardzo dobra; wzrost zysku netto o 34,4% q/q, do 1,125 mld zł. Spowolnienie tempa wzrostu PKB w 2h22 negatywnie wpłynie na wzrost popytu na usługi branży. Niepewność utrzymuje się w związku z wojną w Ukrainie i pandemią.

 

Zakwaterowanie

Branża poprawiła wynik finansowy w 2q22. Chociaż tempo wzrostu przychodów nadal było wyraźnie wyższe niż kosztów, to jednak różnica znacznie zawęziła się w porównaniu z poprzednimi kwartałami, co wydaje się odzwierciedlać negatywne dla branży trendy po stronie popytowej i kosztowej.

Reklama

 

Telekomunikacja

Dobra sytuacja firm telekomunikacyjnych i stabilny rozwój branży. Wzrasta znaczenie zaawansowanych technologii; planowane jest przyspieszenie rozbudowy infrastruktury cyfrowej. Wyzwanie stanowią rosnące koszty energii; jeden z kluczowych kosztów operacyjnych telekomów.

 

Działalność zw. z oprogramowaniem i informatyką

W 2q22 znaczący wzrost rynku (przychody +41% r/r), ale przy niższym poziomie zyskowności. Kontynuowana transformacja cyfrowa gospodarki oraz wciąż niskie nasycenie usługami IT stwarza przestrzeń do dalszego rozwoju branży.

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama