Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 16,1% (przy wzroście cen towarów – o 17,1% i usług – o 13,3%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1% (w tym towarów – o 1,2% i usług – o 0,8%).
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 2,3%), odzieży i obuwia (o 5,0%) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,8%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,58 p. proc., 0,19 p. proc. i 0,10 p. proc.
Niższe ceny w zakresie transportu (o 0,9%) i rekreacji i kultury (o 0,3%) obniżyły ten wskaź- nik odpowiednio o 0,08 p. proc. i 0,02 p. proc.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żyw- ności (o 24,6%), mieszkania (o 18,5%), rekreacji i kultury (o 16,4) oraz restauracji i hoteli
(o 16,9%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 5,90 p. proc., 4,60 p. proc., 1,00 p. proc.
i 0,85 p. proc.
Od kwietnia 2021 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych kształtuje się powyżej górnej granicy od- chyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Poli- tyki Pieniężnej (2,5% +/- 1 p. proc.).