Sprzedaż detaliczna1[1] w cenach stałych w lutym 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 5,0% (wobec wzrostu o 8,1% w lutym 2022 r.). W porównaniu ze styczniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,6%. W okresie styczeń-luty[2] 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 1,9% (w 2022 r. wzrost o 9,0%).
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W lutym 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 26,2% wobec wzrostu o 22,1% przed rokiem). Sprzedaż zmalała również w grupach: „pozostałe” (o 12,3%), „meble, rtv, agd” (o 10,3%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,9%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,6%). Wzrost sprzedaży raportowały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,9%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,5%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 2,7%).
W lutym 2023 r spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r odnotowano w większości grup
W lutym 2023 r. w porównaniu ze styczniem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 1,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,3% w styczniu 2023 r. do 8,7% w lutym br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,9% przed miesiącem do 26,3%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 21,5% do 22,1%). Spadek udziału odnotowały natomiast jednostki z grupy „meble, rtv, agd” (z 18,7% do 17,9%).
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była o 4,1% niższa w porównaniu ze styczniem br.
[3] Rewizja danych od stycznia 2020 r. do stycznia 2023 r.
W publikacji „Biuletyn Statystyczny” w tabl. 1 równocześnie z danymi o sprzedaży detalicznej prezentowane są także dynamiki dla obrotów w handlu detalicznym, które są przekazywane zgodnie z wymogami na potrzeby statystyki europejskiej. Obroty w handlu detalicznym obejmują swoim zakresem pełną zbiorowość podmiotów zaklasyfikowanych wg PKD do działu 47 – „Handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”.
-
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem. ↑
-
W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze ↑