Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 roku

|
selectedselectedselected
Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 roku | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna1[1] w cenach stałych w lutym 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 5,0% (wobec wzrostu o 8,1% w lutym 2022 r.). W porównaniu ze styczniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,6%. W okresie styczeń-luty[2] 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 1,9% (w 2022 r. wzrost o 9,0%).

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 1Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 1

 

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

W lutym 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 26,2% wobec wzrostu o 22,1% przed rokiem). Sprzedaż zmalała również w grupach: „pozostałe” (o 12,3%), „meble, rtv, agd” (o 10,3%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,9%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 4,6%). Wzrost sprzedaży raportowały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,9%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 7,5%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 2,7%).

W lutym 2023 r spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r odnotowano w większości grup

Reklama

W lutym 2023 r. w porównaniu ze styczniem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 1,7%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,3% w styczniu 2023 r. do 8,7% w lutym br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,9% przed miesiącem do 26,3%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 21,5% do 22,1%). Spadek udziału odnotowały natomiast jednostki z grupy „meble, rtv, agd” (z 18,7% do 17,9%).

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 2Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 2

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 3Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 3

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 4Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 4

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 5Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 5

 

Reklama

 

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była o 4,1% niższa w porównaniu ze styczniem br.

Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 6Dynamika sprzedaży detalicznej w lutym2023 r - 6

[3] Rewizja danych od stycznia 2020 r. do stycznia 2023 r.

 

W publikacji „Biuletyn Statystyczny” w tabl. 1 równocześnie z danymi o sprzedaży detalicznej prezentowane są także dynamiki dla obrotów w handlu detalicznym, które są przekazywane zgodnie z wymogami na potrzeby statystyki europejskiej. Obroty w handlu detalicznym obejmują swoim zakresem pełną zbiorowość podmiotów zaklasyfikowanych wg PKD do działu 47 – „Handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”.

Reklama

 

  1. Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

  2. W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


GUS

GUS

Główny Urząd Statystyczny - urząd centralny administracji rządowej zajmujący się zbieraniem i udostępnianiem informacji statystycznych na temat większości dziedzin życia publicznego i niektórych stron życia prywatnego. 


Reklama
Reklama