W 2021 transport drogowy towarów obsługiwał 98% polskiego eksportu (w ujęciu wartościowym) do Białorusi, 90% do Rosji i 88% do Ukrainy. W przypadku importu wskaźniki te były istotnie mniejsze i wyniosły odpowiednio: 59%, 12% i 47%
Udział transportu koleją polskiego eksportu towarów do tych krajów miał marginalne znaczenie (między 0,4% a 6,3%) w 2021. Natomiast znacznie częściej transport koleją następował przy polskim imporcie i było to 52% w przypadku importu z Ukrainy, 37% - z Białorusi i 13% - z Rosji.
Przy dostarczaniu importu z Rosji znaczący był w 2021 udział transportu morskiego (54%) oraz rurociągowego (21%).
Mniejsza wymiana handlowa z tymi państwami w następstwie konfliktu w Ukrainie, wprowadzonych sankcji i możliwej odpowiedzi Rosji i Białorusi na ostatnie unijne sankcje dot. transportu morskiego i drogowego - ograniczy przychody branży transportowej.
Duże znaczenie Białorusi, Rosji i Ukrainy dla branży paliwowo-petrochemicznej, metalurgicznej i drzewnej
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Eksportera Wojenna zawierucha, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk