POL:
Koniunktura przedsiębiorstw w marcu po raz kolejny poprawiła się. Zagregowany (przez nas) wskaźnik koniunktury przedsiębiorstw (obejmujący przetwórstwo, budownictwo, handel, transport, hotele, IT, finanse) wzrósł do poziomu -7,1 pkt. (z -8,0 pkt. w lutym). Jest to kolejny wzrost wskaźnika od dołka, który odnotowano w październiku 2022. Stopniowa poprawa koniunktury wskazuje, że obawy o negatywne skutki wojny i kryzysu energetycznego na razie nie sprawdziły się. Patrząc z pewnej perspektywy, negatywne tendencje średnioterminowe także zostały przełamane (por. wykres). To może oznaczać, że jesteśmy u progu nowego rozdania, jeżeli chodzi o cykl koniunkturalny – w naszym scenariuszu bazowym zakładamy, że 3q23 wyznaczy punkt zwrotny i początek cyklicznego ożywienia. Na razie dane o koniunkturze z poszczególnych branż wydają się wspierać ten scenariusz. Wiosenną poprawę koniunktury odnotowano w marcu we wszystkich raportowanych branżach (z wyjątkiem transportu, gdzie wskaźnik koniunktury pozostał bez zmian wobec lutego). Z drugiej strony, firmy nadal oceniają, że wojna w Ukrainie stanowi istotne ryzyko dla ich działalności.
POL:
Koniunktura konsumencka w marcu poprawiła się – wzrosły oba główne wskaźniki (bieżący do -35,6 pkt. z -36,0 pkt. i wyprzedzający do -22,6 pkt. z -25,7 pkt. w lutym). Kluczowym czynnikiem prowadzącym do poprawy jest zapewne niespełnienie się czarnych scenariuszy dotyczących kryzysu energetycznego. Pomimo trwającej już prawie pół roku poprawy, wskaźniki koniunktury konsumenckiej pozostają na niskich poziomach. Pesymizm konsumentów jest przede wszystkim widoczny w niskiej skłonności do dokonywania ważnych zakupów. Światełkiem w tunelu jest zapewne poprawa ocen dotyczących bezrobocia – spadły obawy o jego wzrost. Z drugiej strony oczekiwania konsumentów dotyczące przyszłej inflacji nieco się pogorszyły – obecnie oczekują oni nieco wyższej inflacji niż zakładali w lutym. Nie uważamy jednak, aby to była kolejna zmiana trendu, wręcz przeciwnie, trend spadkowy oczekiwań inflacyjnych konsumentów utrzymuje się od wakacji 2022.
POL:
Wzrost cen produktów rolnych w lutym spowolnił do 31,2% r/r wobec 34,5% r/r w styczniu. Krótkoterminowa miara trendu sugeruje, że tendencje wzrostowe cen produktów rolnych wyhamowują, co będzie się przekładać na niższą inflację żywności (por. wykres). W średnim terminie dezinflacja żywności będzie się pogłębiać, wsparta m.in. spadkami cen surowców rolnych na świecie, a także planowanym przez rząd wydłużeniem obowiązywania zerowych stawek VAT na podstawowe produkty żywnościowe.
POL:
Minister finansów M.Rzeczkowska powiedziała, że zerowa stawka VAT na podstawowe produkty żywnościowe będzie prawdopodobnie obowiązywała do końca roku. Dodała, że w najbliższych tygodniach powinny pojawić się rozwiązania dotyczące podatku od nadmiarowych zysków firm energetycznych.
POL:
Podaż pieniądza M3 w lutym wzrosła o 7,4% r/r (wobec 6,9% r/r w styczniu). W ciągu miesiąca agregat M3 zwiększył się o ponad 35 mld PLN, przy niewielkim spadku gotówki w obiegu (o 0,1 mld PLN), umiarkowanym wzroście depozytów bieżących (o 8,0 mld PLN) oraz silnym wzroście depozytów terminowych (28,2 mld PLN). Dane o należnościach i zobowiązaniach sektora bankowego (skor. o FX) pokazały mocną poprawę dynamiki depozytów ogółem i obniżenie się dynamiki kredytów (więcej w Makro Flashu: „Rośnie skłonność do oszczędzania”).
POL:
P.Litwiniuk (RPP) ocenił, że nieco wyższe stopy procentowe zapewniłyby większą stromość procesu dezinflacji – jego zdaniem odpowiedni poziom stóp to 7,00%. Zmiana oceny optymalnego poziomu stóp procentowych mogłaby nastąpić w przypadku, gdyby ścieżka inflacji mocno różniła się od tej, którą NBP prezentuje w projekcji. Gdyby inflacja spadała szybciej niż to pokazuje projekcja, to uzasadniałoby to utrzymanie parametrów polityki pieniężnej bez zmian. Zdaniem P.Litwiniuka podejście „wait-and-see” jest obecnie rozsądne, ale optymistyczne. Dlatego nieco wyższy poziom stóp procentowych byłby w jego ocenie obecnie optymalnym.