Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Dlaczego luźna polityka fiskalna, nieustanna presja cenowa i prężny wzrost gospodarczy mogą stanowić problem dla Fed

|
selectedselectedselected

Franklin Templeton Fixed Income CIO Sonal Desai omawia, dlaczego utrzymująca się luźna polityka fiskalna, nieustanna presja cenowa i prężny wzrost gospodarczy mogą stanowić problem dla amerykańskiej Rezerwy Federalnej - i wyjaśnia implikacje dla rentowności obligacji.

Dlaczego luźna polityka fiskalna, nieustanna presja cenowa i prężny wzrost gospodarczy mogą stanowić problem dla Fed
depositphoto.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Na początku mojej kariery pracowałem w Międzynarodowym Funduszu Walutowym (MFW), gdzie poznałem wiele rynków wschodzących. W tamtym czasie wśród ekonomistów funduszu krążył żart, że „IMF” to tak naprawdę skrót od „It's Mostly Fiscal”, ponieważ zalecenia polityczne koncentrowały się na roli polityki fiskalnej. Chodziło o to, że ostrożna, zrównoważona polityka fiskalna stanowi podstawę stabilności makroekonomicznej, podczas gdy utrzymująca się luźna polityka fiskalna znacznie utrudnia życie, zwłaszcza bankowi centralnemu. Wydaje się, że Rezerwa Federalna (Fed) przekonuje się, jak bardzo jest to prawdziwe.

Gubernatorzy Fed weszli na majowe posiedzenie polityczne z trzema miesiącami nieprzyjemnie wysokich odczytów inflacji w swoich materiałach informacyjnych. Na poprzednim posiedzeniu przewodniczący Fed Jerome Powell wciąż miał nadzieję, że dane ze stycznia i lutego mogą być odstające; tym razem przyznał, że trudno jest zignorować cały kwartał utrzymującej się presji inflacyjnej. Aby dowiedzieć się, jak silna pozostaje presja inflacyjna, spójrz na poniższą tabelę:

 

Analiza Franklin Templeton Fixed Income Research.

Reklama

dlaczego luzna polityka fiskalna nieustanna presja cenowa i prezny wzrost gospodarczy moga stanowic problem dla fed grafika numer 1dlaczego luzna polityka fiskalna nieustanna presja cenowa i prezny wzrost gospodarczy moga stanowic problem dla fed grafika numer 1

 

Porównując trzymiesięczną annualizowaną średnią kroczącą do sześcio- i dwunastomiesięcznej Dane wskazują na wyraźne przyspieszenie we wszystkich miarach inflacji w USA. Szczególnie uderzający jest główny wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI, usługi podstawowe z wyłączeniem mieszkalnictwa) wynoszący ponad 8% w ciągu ostatnich trzech miesięcy, ale główne i podstawowe miary zarówno CPI, jak i wydatków na konsumpcję osobistą (PCE) nie są uspokajające, rosnąc średnio o 4,5% w ujęciu rocznym. Zapytany o obawy przed stagflacją, Powell zażartował, że nie widzi ani „stag”, ani „flation”. Powyższe liczby sugerują natomiast, że nie trzeba zbyt mocno mrużyć oczu, aby zobaczyć starą dobrą „flację”.

Część dotycząca „jelenia” pozostaje na razie mniejszym zmartwieniem, mimo że dane gospodarcze z USA z zeszłego tygodnia były słabsze niż oczekiwano, ze znacznym brakiem zarówno zatrudnienia poza rolnictwem, jak i indeksu usług Instytutu Zarządzania Podażą. Stopa bezrobocia w USA utrzymuje się jednak poniżej 4%, potwierdzając, że rynek pracy pozostaje stosunkowo silny - nadal wspierając zdrowe tempo wzrostu jednostkowych kosztów pracy, które wzrosły o blisko 5% w pierwszym kwartale tego roku.

W tym kontekście konferencja prasowa Fed po posiedzeniu była wyjątkowo gołębia. Powell ma rację, uważnie obserwując wszelkie oznaki słabnącego wzrostu po gwałtownych wynikach w 2023 r., ale utrzymująca się inflacja pozostaje wyraźnym i obecnym wyzwaniem dla polityki.

Reklama

Powell dał jasno do zrozumienia, że on (i Fed) bardzo chcieliby obniżyć stopy procentowe, ale wydaje się, że rynki finansowe zinternalizowały fakt, że Fed nie może obniżyć stóp procentowych.

Powell nakreślił różne możliwe scenariusze, które mogłyby spowodować rozpoczęcie cyklu obniżek stóp: na przykład nieoczekiwane gwałtowne osłabienie na rynku pracy lub uzyskanie przez Fed wystarczającej pewności, że inflacja zmierza do celu 2% w zrównoważony sposób. Po ostatnich trzech odczytach inflacji Fed potrzebowałby kilku miesięcy bardziej zachęcających danych o cenach, aby uzyskać wystarczającą pewność - ponowne przyspieszenie inflacji po rozpoczęciu obniżek stóp mogłoby okazać się destabilizujące dla rynków finansowych. Biorąc pod uwagę kalendarz posiedzeń dotyczących polityki pieniężnej na resztę roku, nadal uważam, że zawęża to pole manewru do maksymalnie dwóch obniżek stóp w tym roku

W związku ze słabymi danymi o zatrudnieniu, krótki koniec amerykańskiej krzywej rentowności obligacji skarbowych wzrósł, ale długi koniec wykazał bardziej umiarkowany ruch i prawdopodobnie pozostanie znacznie bardziej wrażliwy na sytuację fiskalną i bardziej ostrożny w odniesieniu do perspektyw inflacji.

Nie mogąc jeszcze obniżyć stóp procentowych, Fed zdecydował się na znaczne spowolnienie tempa zacieśniania ilościowego - będzie teraz redukował część bilansu amerykańskiej obligacji skarbowych o zaledwie 25 mld USD miesięcznie z wcześniejszych 60 mld USD. Powell zaprzeczył, że oznacza to łatwiejszą politykę, rysując coś, co wydaje mi się pozornym rozróżnieniem. Utrzymywał, że jedynie stopy procentowe są prawdziwym instrumentem polityki pieniężnej, podczas gdy bilans ma na celu jedynie zapobieganie dysfunkcjom w funkcjonowaniu rynków finansowych. Jest to nieco nieszczere stwierdzenie, moim zdaniem: Luzowanie ilościowe zostało wdrożone - i przedstawione - jako narzędzie luzowania polityki pieniężnej. Wynika z tego logicznie, że wolniejsze zmniejszanie bilansu oznacza łagodniejszą politykę pieniężną niż wcześniej przewidywano.

I tu pojawia się problem: Fed wykupi od jednej czwartej do jednej trzeciej obligacji wyemitowanych w celu sfinansowania gigantycznego deficytu fiskalnego w wysokości około 2 bilionów USD. Co sprowadza mnie z powrotem do mojego pierwotnego punktu: Utrzymująca się luźna polityka fiskalna już teraz napędza gwałtowny wzrost rządowych wydatków odsetkowych - klasyczny przypadek dominacji fiskalnej. Stwarza to ukrytą presję na Fed, aby próbował złagodzić presję na koszty finansowania rządowego. Przy wciąż zbyt wysokiej inflacji, stawia to Fed w bardzo trudnej sytuacji, próbując ukradkiem złagodzić politykę pieniężną i podejmując dodatkowe ryzyko na froncie inflacyjnym.

Reklama

Koszty odsetkowe netto będą stanowić większą część deficytu budżetowego USA w następnej dekadzie

 

1992-2034 (prognoza)

dlaczego luzna polityka fiskalna nieustanna presja cenowa i prezny wzrost gospodarczy moga stanowic problem dla fed grafika numer 2dlaczego luzna polityka fiskalna nieustanna presja cenowa i prezny wzrost gospodarczy moga stanowic problem dla fed grafika numer 2

Źródła: CBO, Macrobond. Analiza przeprowadzona przez Franklin Templeton Fixed Income Research. Stan na 6 maja 2024 r. Nie ma pewności, że jakiekolwiek szacunki, prognozy lub projekcje zostaną zrealizowane.

Reklama

 

Jak dotąd obawy rynku dotyczące luźnej polityki fiskalnej miały charakter epizodyczny. Inwestorzy mogą jednak w końcu skupić się w bardziej trwały sposób na implikacjach emisji ogromnych deficytów fiskalnych. Jeśli ochłodzenie rynku pracy skłoni Fed do obniżenia stóp procentowych, możemy być świadkami lustrzanego odbicia słynnego dylematu byłego przewodniczącego Fed Alana Greenspana: rentowności na długim końcu mogą pozostać na stabilnym poziomie uporczywie podwyższone w obliczu spadających stóp procentowych, zwłaszcza jeśli postęp dezinflacji pozostanie boleśnie powolny.

Dowiedz się więcej o Franklin Templeton Fixed Income i zarządzanych przez niego strategiach.

 

Zobacz także: Recesja w USA nadchodzi? Rynek pracy przypomina kryzys gospodarczy z 2008 roku

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Franklin Templeton

Franklin Templeton

Franklin Templeton to amerykańska międzynarodowa spółka holdingowa, która wraz ze swoimi spółkami zależnymi jest nazywana Franklin Templeton; jest globalną firmą inwestycyjną założoną w Nowym Jorku w 1947 roku jako Franklin Distributors, Inc.


Reklama
Reklama