Środowy kalendarz rozpoczynamy finalnym odczytem HICP (godz. 11:00) ze strefy euro za wrzesień (kons. 4,3% r/r). Biorąc pod uwagę wczorajsza silną reakcję FI na lepsze od oczekiwań dane o sprzedaży detalicznej z USA, dzisiejsze dane z rynku nieruchomości mogą także przykuć sporo uwagi inwestorów. Konsensus zakłada, że we wrześniu rozpoczęto 1,38 mln budów (SAAR) oraz wydano 1,45 mln (SAAR) pozwoleń na budowę. Na koniec dnia (godz. 20:00) Fed opublikuje Beżową Księgę. W miedzy czasie (godz. 18:00-20:00) zaplanowane są trzy wystąpienia przedstawicieli FOMC (Waller, Williams, Bowman).
Budżet po sierpniu
Wczoraj MF opublikowało zaległe szacunkowe wykonanie budżetu państwa za sierpień. Wynika z niego, że deficyt BP wyniósł w sierpniu 3,5 mld zł, powiększając tym samym zakumulowany od początku roku deficyt do 16,6 mld zł. Odpowiadało za to sezonowe pogorszenie dochodów w sierpniu przy niemal niezmienionych wydatkach w tym okresie (w kontrze do sezonu). W płynnym ujęciu 12 miesięcy deficyt budżetu państwa maleje z 60,3 mld zł do 56,7 mld zł, co odpowiada 1,8% PKB.
Po stronie dochodów obserwujemy odbicie rocznej dynamiki na dodatnie terytorium (do 2,6% r/r z -2,7% r/r w lipcu). W ujęciu realnym ta miara także poprawia się (wzrost z -8,7% r/r do -4,7% r/r). Niemniej w sierpniu za większość tej zmiany odpowiadał efekt bazy dochodów niepodatkowych. W załączonym komunikacie MF wskazuje na efekt ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, w wyniku której w zeszłym roku znaczna część zysku NBP przekazano z budżetu do FPC. Z drugiej strony widzimy stabilizację w ujęciu realnym dochodów z PIT, CIT i VAT, co sugeruje, że oczekiwana przez nas poprawa koniunktura w dalszych miesiącach może stanowić wsparcie dla budżetu.
Struktura wydatków nie zmieniła się szczególnie wobec lipca, gdy omawialiśmy je tutaj. Zastanawia jednak fakt, że zazwyczaj w sierpniu wydatki BP maleją zauważalnie (w ostatnich latach śr. -9,0% m/m, wcześniej śr.-20% m/m) , gdy w tym roku zmalały jedynie o 1,0% m/m. Spodziewamy się większych wydatków pod koniec roku, gdy prawdopodobnie zostanie rozliczona część z dotychczasowych zakupów uzbrojenia.
Dane oceniamy lekko negatywnie. Widać pierwsze jaskółki stabilizacji silnie powiązanych z koniunkturą dochodów z VAT, ale jednocześnie jest ono zbyt wolne (161 mld zł YTD), aby zrealizować przedstawiony w nowelizacji ustawie budżetowej plan (273 mld zł), nie wspominając już o oryginalnej ustawie (286 mld zł). Tym samym widzimy ryzyko większego deficytu niż przedstawiono w noweli (92 mld zł), jeżeli wydatki zostaną zrealizowane na poziomie wynikającym z nowelizacji ustawy budżetowej . Większe wsparcie dla budżetu powinno przyjść dopiero z wyraźniejszą poprawą koniunktury na początku przyszłego roku.
Zobacz także: odbudowa relacji z UE szansą na podniesienie wiarygodności kredytowej Polski