Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Badanie Gartnera: ChatGPT spowodował wzrost inwestycji w SI

|
selectedselectedselected
Badanie Gartnera: ChatGPT spowodował wzrost inwestycji w SI | FXMAG INWESTOR
materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Badanie Gartnera pokazuje, że coraz więcej firm interesuje się generatywną sztuczną inteligencją (SI). Aż 70 proc. pytanych bada potencjał tej technologii. Co ciekawe, do większych inwestycji w SI większość pytanych (45 proc.) przekonała się pod wpływem ChatGPT.

Generatywna SI to część sztucznej inteligencji, która tworzy nowe, oryginalne treści dzięki nauczeniu się wzorców. Przy pomocy algorytmów uczenia maszynowego, systemy generatywne analizują dane i tworzą rozwiązania czy teksty na podstawie zgromadzonych informacji. Są to rozbudowane modele neuronowe pozwalające na wydajne pozyskiwanie informacji z różnorodnych źródeł, w szczególności tekstów, dokumentów, publikacji naukowych itd. — wyjaśnia dr Rafał Bachorz z PSI Polska. Jak podaje Gartner, 70 proc. firm znajduje się obecnie w fazie eksploracji, czyli badają i testują różne zastosowania wspomnianej wyżej odmiany sztucznej inteligencji. Przywołane badanie sugeruje, że liczba firm zainteresowanych SI rośnie. Warto zastanowić się, jak daleko ta eksploracja sięga i jak szeroko jest stosowana w praktyce — komentuje wyniki dr Rafał Bachorz. Ekspert z PSI Polska ma doświadczenie w tworzeniu rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Przykładami są systemy do wykrywania awarii w rurociągach, czy zarządzania magazynem, oba wykorzystują sztuczną inteligencję i są autorskimi projektami poznańskiej spółki. Ten ostatni, czyli system dla logistyki magazynowej używany jest obecnie m.in. w magazynie LPP, gdzie skrócił długość ścieżek kompletacyjnych aż o 30 proc.

 

ChatGPT zachęca do inwestycji

Jednym z najciekawszych i najbardziej zaskakujących wniosków z badania jest fakt, że 45% dyrektorów twierdzi, że wzrost inwestycji w sztuczną inteligencję (SI) jest związany z rozgłosem, jaki w ostatnich miesiącach przeżywa ChatGPT, czyli jedno z narzędzi generatywnej SI. To ilustruje, jak duże wrażenie na kadrze managerskiej wywarło proste narzędzie do rozmowy. - Do niedawna dostęp do narzędzi i technologii SI ze względu na koszty i wymagania techniczne był ograniczony do dużych firm lub organizacji badawczych. Jednak dzięki rozwojowi i dostępności narzędzi takich jak ChatGPT, możliwość eksploracji i interakcji ze sztuczną inteligencją stała się powszechnie dostępna. To otworzyło drzwi do większego i lepszego zrozumienia oraz budowania świadomości, jakie możliwości i potencjał drzemią w sztucznej inteligencji — zauważa dr Rafał Bachorz z PSI Polska.

Reklama

 

Zalety przewyższają obawy

Raport Gartnera nie skupia się jedynie na liczbie firm inwestujących w SI. Wskazuje także, jakie są cele tych inwestycji. Tylko 17 proc. pytanych zaznaczyło optymalizację kosztów jako główny cel, podczas gdy aż 38 proc. postawiło na doskonalenie doświadczeń klienta. To pokazuje, że dla wielu przedsiębiorstw priorytetem jest budowanie relacji z klientami oraz zaspokajanie ich potrzeb, co jest możliwe dzięki generatywnej SI. Firmy starają się wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji zarówno do optymalizacji operacyjnej, jak i do budowania silnych relacji z klientami. SI może z powodzeniem służyć obu tym celom, jeśli zostanie właściwie zaimplementowana i dostosowana do specyfiki danej organizacji — mówi Bachorz. Oczywiście, inwestycje niosą ze sobą pewne wyzwania, ale jak czytamy w raporcie Gartnera, "entuzjazm ustępuje miejsca analizie ryzyka i wyzwaniom związanym z wdrażaniem". Badanie wskazuje, że większość firm (67 proc.) uważa obecnie, że biznesowe korzyści i zalety SI przewyższają wszelkie obawy.

 

 

PSI Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu jest częścią międzynarodowego koncernu PSI Software AG. Firma została założona w 1969 roku i zatrudnia 2000 osób na całym świecie. Ponad 400 osobowy zespół PSI Polska rozwija oprogramowanie dla potrzeb całego koncernu oraz realizuje wdrożenia systemów w Polsce i zagranicą. PSI tworzy, wdraża i rozwija autorskie oprogramowanie, które obsługuje procesy biznesowe w obszarze produkcji, logistyki, energetyki i transportu publicznego. To właśnie rozwiązania tej firmy sterują m.in. pracą magazynów sieci Empik, CCC, oraz największej firmy odzieżowej w Polsce - LPP, której centra dystrybucyjne wysyłają nawet 18 mln sztuk odzieży tygodniowo. Oprogramowanie PSI zarządza też zautomatyzowaną zajezdnią tramwajową MPK Poznań, a także sieciami elektroenergetycznymi, gazowymi i rurociągami wielu krajowych operatorów krytycznej infrastruktury. Co roku firma inwestuje ponad 10% przychodów w badania i rozwój, realizując m.in. innowacyjne projekty z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama