Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

AGD, wyposażenie mieszkań: konsumenci zaciskają pasa, a branża odczuwa spadek popytu

|
selectedselectedselected
AGD, wyposażenie mieszkań: konsumenci zaciskają pasa, a branża odczuwa spadek popytu | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Skonsolidowane AGD vs. rozdrobniona branża meblarska

  • Sprzęt AGD w Polsce jest produkowany w 35 fabrykach, głównie przez duże koncerny takie jak BSH, LG, ELECTROLUX, Whirlpool i Samsung. Udział polskich fabryk w produkcji dużego AGD w całej UE wynosi około 40%. Nakłady na rozwój są wysokie. Grupy udzielają wsparcia.
  • Dużym eksporterem jest również przemysł meblarski. Jednak poza kilkoma dużymi graczami branża meblarska jest mocno rozdrobniona, cechuje się dużą konkurencją i niskimi marżami.

 

Konsumenci odkładają zakupy na później

  • Boom na sprzęt AGD i meble wywołany pandemią powoli dobiega końca.
  • Spowolnienie we wzroście realnych płac konsumentów powoduje spadek w liczbie nabywanych mebli i sprzętu AGD. To także efekt wysokiej bazy z 2021 r., kiedy nastąpiło odbicie branży po pandemii i ograniczeniach. Niemniej jednak wysoka inflacja i rosnące ceny produktów podstawowych powodują, że wydatki na dobra trwałego użytku, takie jak meble i sprzęt RTV/AGD, są ograniczane.
  • Rosnące stopy procentowe, wzrost cen detalicznych wymuszony znacznym zwiększeniem kosztów produkcji, a także wojna w Ukrainie są czynnikami, które spowalniają wzrost popytu i uderzają w marże producentów sprzętu AGD i mebli.

 

Zobacz także: Ten sektor ma spore perspektywy rozwoju! Nie pierwszy raz był w ciężkiej sytuacji i sobie poradził

 

 

Spadki w eksporcie, stabilniej na rynku krajowym

  • Nastąpiło tąpnięcie w popycie eksportowym na meble. Na przykład sprzedawcy w Niemczech nie są w stanie przełożyć wzrostu kosztów materiałów i energii na ceny sprzedaży ze względu na opór wielkich sieci handlowych, jak i konsumentów, a także z uwagi na zapełnione już obecnie magazyny.
  • W efekcie nastąpił spadek zamówień na meble o 30% w II kwartale, a w IV nawet o 50% r/r (najbardziej meble tapicerowane, najmniej meble kuchenne). Bez spadków jedynie segment mebli premium.
  • Mimo oznak spowolnienia krajowy popyt na artykuły wyposażenia mieszkań utrzymuje się na stabilnym poziomie. Spadek produkcji wynika z malejącego eksportu. Przyczyną spadków produkcji mogą być zakłócenia w łańcuchach dostaw i problemy z dostępnością niektórych komponentów.
Reklama

 

AGD, wyposażenie mieszkań: konsumenci zaciskają pasa, a branża odczuwa spadek popytu - 1AGD, wyposażenie mieszkań: konsumenci zaciskają pasa, a branża odczuwa spadek popytu - 1

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Allianz Trade

Allianz Trade

Allianz Trade jest znakiem towarowym używanym do oznaczania usług świadczonych przez Euler Hermes. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie ubezpieczeń kredytu kupieckiego i uznanym specjalistą w zakresie gwarancji ubezpieczeniowych, windykacji, strukturyzowanego kredytu kupieckiego i ryzyka politycznego. Z siedzibą główną w Paryżu, jesteśmy obecni w ponad 50 krajach, gdzie zatrudniamy 5 500 pracowników. W 2021 r. wartość naszych transakcji biznesowych na świecie wyniosła 931 mld euro.


Reklama
Reklama