Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska

|
selectedselectedselected
Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Na rynku telewizyjnym cały czas wzrasta konkurencja o uwagę widza. Dodatkowo od lat widać istotne zmiany w sposobie konsumpcji treści tv przez odbiorców oraz dochodzi do znacznych zmian w zachowaniu widzów w obrębie struktur wiekowych. W Polsce trzy największe grupy telewizyjne odpowiadają za 65-67% całego rynku. Na przestrzeni ostatnich lat łączny udział mniejszych podmiotów ulega powolnemu zwiększeniu (trwa proces defragmentacji oglądalności oraz odczuwalny jest spadek znaczenia czterech głównych anten telewizyjnych).

 

 

W Polsce udział największych anten tv, czyli tzw. „wielkiej czwórki” w oglądalności w 3Q 2023 zmalał o 7,6% do poziomu 24,73% (SHR%, All 16- 59, live) vs. 26,78% rok wcześniej.

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 1Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 1

Reklama

W 2022 roku i 2023 roku istotny wpływ na poszczególne segmenty biznesowe KPL miały dwa czynniki: refarming oraz szybki rozwój platform streamingowych (kosztem znaczenia telewizji linearnej). Przez refarming rozumiemy wprowadzoną zmianę standardu nadawania telewizji naziemnej z DVB-T na bardziej efektywny technicznie standard DVB-T2 / HEVC.

Przypominamy, że wcześniejszą decyzją organów rządowych z procesu refarmingu do grudnia 2023 roku wyłączono kanały naziemne nadawcy publicznego (TVP) obecne na MUX-3, które przez ostatnie kwartały wciąż były dostępne w dotychczasowym standardzie nadawania. Należy zatem mieć na uwadze, że część potencjalnych widzów nie zaktualizowała sprzętu i oprogramowania odbiorników potrzebnych do odbioru telewizji w standardzie DVB-T2 / HEVC pozostając wyłącznie z dostępem do kanałów TVP. Skutkiem tego kanały prywatne odczuły spadek widowni i negatywne konsekwencje dla osiąganych wpływów reklamowych.

 

Zobacz także: Strategia spółki Kino Polska – najważniejsze czynniki ryzyka wpływające na działalność spółki

 

Z badań przeprowadzonych przez Nielsen Media wynika, że w 1H 2023 roku statystyczny widz w Polsce spędził przed telewizorem średnio 3 godziny i 49 minut dziennie, czyli o 13 minut krócej niż w 1H 2022. Najdłuższy czas oglądania telewizji występuje w grupie widzów powyżej 60. roku życia. W 1H 2023 było to ok 6 godzin i 30 minut, co oznacza skrócenie czasu o 1,4% r/r. W pozostałych grupach wiekowych od dłuższego czasu obserwowane są zdecydowanie bardziej odczuwalne dla nadawców telewizyjnych zmiany w sposobie konsumpcji mediów. W omawianym okresie 1H 2023 w grupach wiekowych poza 60+ średni czas oglądania telewizji spadł w przedziale: 6,2-9,2%.

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 2Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 2

Reklama

Dla zobrazowania wzrastającej roli streamingu wskazujemy na dane Nielsen, które pokazują zachodzące zmiany w zachowaniu widzów w USA w zakresie sposobu oglądalności treści na kluczowych platformach telewizyjnych. Na podstawie ostatnich odczytów zauważamy, że udział streamingu (jako metody odbioru treści telewizyjnej) w Q3 2023 w USA wzrósł o kolejne 4-5 pkt % w relacji r/r i wyniósł już blisko 38%.

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 3Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 3

W Polsce widzowie nadal wykorzystują najczęściej trzy tradycyjne kategorie dostępu, czyli telewizję naziemną, kablową i satelitarną. Z szacunkowych danych Nielsen udział telewizji naziemnej w Q3 2023 w Polsce to blisko 23%, a łączny udział telewizji kablowej i satelitarnej był bliski 64%. W Polsce udział streamingu w Q3 2023 stanowił ok 6% oglądalności na telewizorach. Jest to relatywnie mniej niż na innych rynkach ale zwracamy uwagę, że proces wypierania tradycyjnej telewizji linearnej postępuje, zwłaszcza w obrębie młodszych kategorii wiekowych.

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 4Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 4

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 5Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 5

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 6Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 6

Reklama

W 1-3Q 2023 średni udział kanałów grupy Kino Polska w widowni komercyjnej spadł o 6,6% r/r i wyniósł 2,56% (SHR All 16-59 live). Zwracamy uwagę, że w bieżącym roku spółka kontynuuje wysiłki mające na celu poprawę pozycji Zoom TV. W okresie 1-3Q 2023 antena zanotowała wzrost SHR o 5,4% r/r i średni udział w oglądalności wyniósł 0,64%. Wskaźnik ATS dla Zoom TV w pierwszych trzech kwartałach br. wzrósł o 2,9% r/r i wyniósł niespełna 27 minut. Z drugiej strony w 2023 roku Stopklatka nadal zmagała się z ujemnymi dynamikami ATS i SHR. W okresie 1-3Q 2023 Stopklatka zanotowała wskaźnik SHR na poziomie 1,18% i było to 7,3% mniej r/r. ATS w okresie 1-3Q 2023 dla Stopklatki to prawie 36 minut i oznacza to spadek o 10% r/r. Silna erozja oglądalności dotyczy też Kino Polska. W 1-3QQ 2023 średni udział w oglądalności skurczył się o ponad 19% r/r, a ATS spadł o 11% do niespełna 26 minut.

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 7Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 7

Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 8Rynek telewizyjny w Polsce i jego wpływ na akcje spółki Kino Polska - 8

 

 

 

Reklama

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama