Mimo obaw o poziom zamówień i biorąc pod uwagę prognozowane spowolnienie gospodarcze, na poziomie przychodów Protektor w 2022 roku odnotował ponad 7-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W wynikach widać pozytywny trend niższego wzrostu kosztów sprzedanych produktów (+5,6% r/r), co przełożyło się na poprawę marży brutto ze sprzedaży z 34,3% do 35,2%. Sugeruje to,że pewne problemy z przerzuceniem rosnących kosztów produkcji na cenę produktów, które były widoczne po pierwszym półroczu, ustały. Mimo utrzymania w ryzach kosztów ogólnego zarządu (16 mln zł vs 16,6 mln zł w 2021 (-3,4% r/r)), odnotowany został duży wzrost kosztów sprzedaży z 14,5 mln zł do 16,8 mln zł (+15,5% r/r).
Zobacz także: PROTEKTOR SA: Ostatnie wydarzenia w spółce giełdowej [opracowanie na zlecenie GPW]
Wzrost pozostałych przychodów operacyjnych (+67,5% r/r) oraz spadek pozostałych kosztów operacyjnych (-14,8% r/r) przełożył się na znaczny wzrost zysku operacyjnego (z 0,6 mln zł do 2,9 mln zł). Dodając wzrost kosztów finansowych (z 1,7 mln zł do 2,4 mln zł) oraz spadek przychodów finansowych (z 971 tys. zł do 739 tys. zł), zysk na poziomie brutto spadł z 2,8 mln zł do 1,3 mln zł (-54,7% r/r), przy czym wyłączając efekt zdarzeń jednorazowych (sprzedaż Terri-Pa) na poziomie zysku brutto miała miejsce znaczna poprawa. Finalnie rok 2022 roku Grupa zakończyła stratą w wysokości 1 mln zł w stosunku do 0,9 mln zł zysku w 2021 roku. W naszej ocenie, mimo wzrostu przychodów oraz sporej poprawie na poziomie zysku operacyjnego, zaprezentowane wyniki za 2022 rok są nieco rozczarowujące.
Suma bilansowa na koniec 2022 roku wyniosła 99 mln zł i była wyższa o 5,4 mln zł (+6%) w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na uwagę zasługuje wzrost salda zapasów z 40 mln zł na koniec 2021 roku do 43,4 mln zł na koniec 2022 roku. Spadło natomiast saldo należności z tytułu dostaw i usług z 13 do 8,5 mln zł (-34,6%).
Przedstawiona poniżej struktura przychodów utrzymuje się na stabilnym poziomie. W dalszym ciągu głównym rynkiem dla Grupy są kraje DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria), których udział w przychodach wyniósł 55% (-1 p. p. r/r). Drugim pod względem wielkości rynkiem zbytu są kraje CEE z udziałem 28% (+3 p. p. r/r), w tym Polska z udziałem 19,4% (+2,6 p. p. r/r). Na trzecim miejscu znajduje się Francja i kraje Beneluksu z udziałem stanowiącym 13% przychodów ze sprzedaży (-2 p. p. r/r).
Sprzedaż produktów na rynku DACH jest prowadzona pod marką własną Abeba, stąd jej udział w przychodach grupy pozostaje dominujący (81%). Na uwagę zasługuje prawie dwukrotny wzrost sprzedaży marki GROM, która w 2022 roku osiągnęła poziom 12,6 mln zł i jej udział w łącznych przychodach Grupy wyniósł 13%.
Branżę obuwia roboczego i ochronnego, w której funkcjonuje Grupa, charakteryzuje stosunkowo ograniczona cykliczność sprzedaży. W IV kw. 2022 roku przychody ukształtowały się na poziomie średniej z ostatnich lat, tj. ok. 23 mln zł, natomiast marża brutto z sprzedaży wyniosła 33,6%, co oceniamy jako niewielki spadek w ujęciu k/k i zarazem wzrost w porównaniu do IV kwartału 2021.
Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego