Prognoza wyników na 1Q 2022 – wzrost sprzedaży mimo pogorszenia nastrojów konsumenckich, zysk netto obciążony inwestycjami i wzrostem kosztów zarządu (negatywne)
Wyniki 4Q’21 były nieco słabsze od naszych oczekiwań, głównie ze względu na czwartą falę pandemii. Mimo relatywnie niewielkich obostrzeń w sklepach stacjonarnych zauważalny był spadek trafficu w galeriach handlowych. W 1Q’22 mieliśmy do czynienia z kolejną falą, związaną z wariantem Omicron, która przyniosła zdecydowany przyrost zakażeń. W połączeniu z wysoką inflacją oraz agresją Rosji na Ukrainę w pierwszych dwóch miesiącach roku obserwowaliśmy spadek nastrojów konsumenckich. W marcu, wraz z nadejściem wiosennej pogody, spółki handlowe zauważały wzrost aktywności zakupowej, który powinien utrzymać się w 2Q’22.
W 1Q’22 oczekujemy wzrostu przychodów ze sprzedaży do 49,9 mln PLN (+9% r/r), przy jednoczesnym spadku marży brutto do 62%, wynikającej przede wszystkim z sezonowości działalności. Spodziewamy się istotnych wzrostów sprzedaży stacjonarnej przy jednoczesnym spadku sprzedaży w kanale internetowym. Uzasadniamy to brakiem w 1Q’22 obostrzeń pandemicznych, które rok wcześniej czasowo wstrzymały działalność sklepów w galeriach handlowych. Wyniki okresu były obciążone nakładami na badania technologii RFiD (zakładamy, że powiększą koszty ogólnego zarządu). Zakładamy również wzrost wynagrodzeń oraz kosztów czynszów i utrzymania sklepów. Zwracamy też uwagę na zdarzenie jednorazowe w przychodach finansowych (ok. 0,6 mln PLN) z tytułu wykonania opcji zakupu akcji przez jednego z akcjonariuszy. Szacujemy spadek EBITDA do 3,8 mln PLN (-44,7% r/r) oraz zysku netto do 0,2 mln PLN (-93,2% r/r).
Komentarz BDM: Historycznie w 1Q spółka zazwyczaj notowała stratę na poziomie netto (od 2016 r. wyjątkiem był tylko 1Q’21). Wynika to z sezonowości działalności, jednak w świetle naszych ostatnich prognoz (link) wynik oceniamy negatywnie. Rok 2021 był rekordowy w historii spółki i stanowi bardzo wysoką bazę. Niekorzystne otoczenie rynkowe (wysoka inflacja, wojna w Ukrainie, kursy walut, wzrost czynszów i wynagrodzeń) stanowią wyzwanie dla działalności handlowej, dlatego obniżyliśmy nasze założenia dla 1Q’22/2022. Zmiana struktury sprzedaży ma uzasadnienie w mniejszych obostrzeniach pandemicznych niż w okresie porównywalnym rok wcześniej, co powinno skutkować większą aktywnością klientów w sieci salonów stacjonarnych niż online. Oczekujemy, że uruchomienie w marcu nowych odsłon sklepów internetowych zacznie performować w kolejnych okresach. Zgodnie z zapowiedziami zarządu liczymy, że w 2Q’22 zostanie uruchomiona aplikacja mobilna Esotiq oraz sklep internetowy Vosedo. Niemniej, z uwagi na brak szczegółów i przesunięte terminy, nie uwzględniamy efektów tego przedsięwzięcia w naszych prognozach.