Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Dino po raz kolejny szokuje inwestorów! Wyniki lepsze, niż zakładano!

|
selectedselectedselected
Dino po raz kolejny szokuje inwestorów! Wyniki lepsze, niż zakładano! | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sieć Dino kontynuuje dynamiczną ekspansję w Polsce, otwierając kolejne sklepy. Kwartalne wyniki pozytywnie zaskoczyły inwestorów. Oprócz nowych placówek grupa planuje budowę ósmego centrum logistycznego. 

 

  • W I kw. sieć Dino otworzyła 54 sklepy.
  • W analizowanym okresie zysk netto wyniósł 270,7 mln zł wobec konsensusu 256,3 mln zł.  
  • Spółka poinformowała, że przeważająca część nakładów inwestycyjnych zostanie przeznaczona na dalszą ekspansję geograficzną. 

  

Dino publikuje wyniki i zaskakuje inwestorów 

W I kw. grupa raportuje zysk netto na poziomie 270,7 mln zł wobec 191,4 mln zł w analogicznym okresie 2022 r. Przychody wyniosły ok. 5,544 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 43,8% w skali roku. W tym przypadku konsensus zakładał 5,432 mld zł. Co ciekawe, według raportu przedstawionego przez grupę, produkty świeże odpowiadały za 42% sprzedaży. 

 

Reklama

Rynek oczekiwał dobrych wyników, o czym świadczą notowania z końca kwietnia. W raporcie z 27 kwietnia analitycy DM BOŚ podnieśli wycenę akcji Dino Polska w horyzoncie 12-miesięcznym do 380,7 zł. 

 

 

W ostatnich dniach marca sieć Dino liczyła 2210 sklepów. W I kw. otwarto 54 sklepy. Warto przypomnieć, że w I kw. 2022 r. sieć zwiększała swój zasięg, otwierając 66 placówek. W analizowanym okresie odnotowano również wzrost obrotów na poziomie 39,6%. 

Zobacz również: Będzie potężny skandal na GPW? Szokujące wezwanie, ukraiński oligarcha w tle

 

Notowania Dino na tle indeksu WIG20 

Reklama

dino po raz kolejny szokuje inwestorow wyniki lepsze niz zakladano grafika numer 1dino po raz kolejny szokuje inwestorow wyniki lepsze niz zakladano grafika numer 1

Źródło: Trading View 

  

Fenomen Dino - polska spółka kontynuuje ekspansję

Sieć Dino rozwija się głównie w mniejszych miejscowościach. Powstała w 1999 r., a swój giełdowy debiut zaliczyła w 2017 r. Założycielem sieci jest Tomasz Biernacki, który dysponuje pakietem kontrolnym akcji spółki. Biznesmen stroni od mediów, nie udzielił żadnego wywiadu. Podczas podsumowania rocznego w grudniu 2022 r. Michał Krauze, członek zarządu, przekazał, że w bieżącym roku sieć będzie skupiać się na utrzymywaniu wysokiej dyscypliny kosztowej. W efekcie ma to doprowadzić do utrzymania atrakcyjnej polityki cenowej czyniącej z Dino konkurenta dla innych sieci. Krauze zaznaczył wówczas, że istotnymi czynnikami mogącymi stwarzać potencjalne trudności w utrzymaniu dobrych wyników są wysoka inflacja oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw. 

Dino od ponad dekady rozwija się w dynamicznym tempie, na co wskazuje rosnąca liczba placówek. Jak widać na poniższych mapach, sieć koncentruje się na rozwoju w zachodniej części kraju. W kolejnych latach kierunek ekspansji będzie określony poprzez powstające ósme centrum logistyczne. Z wypowiedzi przedstawicieli Dino Polska wynika, że konsumenci są wrażliwi na obecne otoczenie makroekonomiczne, przez co mają tendencję do szczegółowego planowania zakupów i wybierania tańszych produktów. W tym roku na grupie będzie ciążyć zatem silna presja inflacyjna. 

Zobacz również: Rośnie w niesamowitym tempie! Czy coś może zatrzymać pogromcę wiejskich sklepów z GPW? Sprawdzamy!

 

Ekspansja Dino Polska w ciągu 11 lat

Reklama

dino po raz kolejny szokuje inwestorow wyniki lepsze niz zakladano grafika numer 2dino po raz kolejny szokuje inwestorow wyniki lepsze niz zakladano grafika numer 2

Źródło: Grupa Dino 

 

Istotnym wyróżnikiem Dino Polska jest posiadanie gruntów na własność, co pozwala ograniczyć część kosztów, a w wielu przypadkach warunkuje tempo samej ekspansji. Zarząd poinformował w raporcie, że według oczekiwań do końca 2023 r. liczba sklepów wzrośnie o kilkanaście procent względem poziomu z końca 2022 r. Tymczasem kontynuowany będzie montaż paneli fotowoltaicznych na dachach budynków Dino Polska. W I kwartale liczba sklepów z zainstalowanymi instalacjami wzrosła o 62 do 1763, natomiast łączna moc wzrosła do 68,2 MW. W analizowanym okresie wygenerowano 7,6 GWh energii elektrycznej ze słońca (wobec 5,1 GWh w I kw. 2022 r.).

 

Dino na tle Jeronimo Martins 

 

Reklama

Dino Polska porównuje się najczęściej do portuglaskiego giganta, do którego należą sklepy sieci Biedronka. Według opublikowanych pod koniec kwietnia wyników finansowych, w I kw. w przypadku konkurenta odnotowano 140 mln EUR zysku netto, a więc wzrost na poziomie 59%. W raporcie przekazano, że w bieżącym roku na nakłady inwestycyjne zostanie przeznaczony 1 mld EUR, z czego 45% planowanych inwestycji będzie w Polsce. W I kw. EBITDA Dino była na poziomie 458,2 mln zł, natomiast Jeronimo Martins - 390 mln EUR.

 

W przypadku Dino Polska wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I kw. 27,2%, po wzroście o 20,4% w analogicznym okresie 2022 r. W przypadku sieci sklepów Biedronka w I kw. sprzedaż LfL wzrosła o 24,5%, a przychody w euro wzrosły o 26% do poziomu 4,8 mld EUR. Dino ma już ponad 2,2 tys. marketów w Polsce, pod koniec marca w Polsce było 3404 sklepów sieci Biedronka. 

 

"W tym roku uważamy, że nadal będzie wysoka presja inflacyjna, jeśli chodzi o marżę brutto, ale uważamy, że nadal jest możliwość pracowania na kosztach operacyjnych i wysoki, dwucyfrowy LFL, który chcemy osiągnąć powinien nas wspomóc w rozwodnieniu kosztów" - mówił Krauze pod koniec I kw.  

 

Reklama

W kolejnych kwartałach Jeronimo Martins będzie skupiać się na modernizacji istniejących placówek. Ma zostać przebudowanych łącznie 350 sklepów, w planach jest otwarcie ok. 130-150 sklepów.

Zobacz również: Spółka, która jest hitem ostatnich 12 miesięcy na GPW, wypłaca dywidendę blisko trzy razy wyższą

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Agnieszka Patyk

Agnieszka Patyk

Redaktorka portalu FXMAG. Z wykształcenia ekonomistka specjalizująca się w rynkach wschodnich. Śledzi sytuację na rynku nieruchomości i analizuje rozwój spółek technologicznych.


Reklama
Reklama