Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, po trzech kwartałach 2021 roku kontynuowała trend dynamicznych, dwucyfrowych wzrostów przychodów ze sprzedaży osiągając poziom blisko 1,7 mld zł , co oznacza +35% rok do roku. Tym samym Grupa osiągnęła po trzech kwartałach poziom sprzedaży wypracowany w całym 2020 roku. Największe wzrosty Spółka wypracowała w eksporcie (+46% r/r), choć w kraju także osiągnęła silną dynamikę (blisko 28%). Jednocześnie Grupa utrzymała wysoką rentowność, a jej zysk netto wzrósł o 76% do 144,4 mln zł.
W samym III kwartale 2021 Grupa przy ponad 30-proc. wzroście sprzedaży (do 611,6 mln zł) wypracowała zysk netto na poziomie 51,0 mln zł, co oznacza wzrost o 39% r/r. Rentowność Grupy wzrosła na wszystkich poziomach, zarówno w ujęciu procentowym jak i wartościowym.
Dalszy wzrost rentowności na poziomie operacyjnym to efekt głównie wzrostu marży brutto na sprzedaży, utrzymywania silnej dyscypliny kosztowej od początku pandemii oraz wykorzystania dźwigni operacyjnej po ustaniu ograniczeń związanych z pandemią. Rentowność marży brutto ze sprzedaży utrzymywała się na wysokich poziomach zbliżonych do poprzednich kwartałów (narastająco wynosiła 28,5% wobec 28,2% rok wcześniej).
Grupa umacnia pozycję zarówno w eksporcie jak i na krajowym rynku zwiększając skalę działania. Realizuje sprzedaż łącznie na 30 rynkach. Na koniec września eksport stanowił 45% sprzedaży, Poska nadal pozostaje nnajwiekszym rynkiem zbytu stanowiąc 55% przychodów Auto Partner.
Grupa utrzymuje niskie zadłużenie (wskaźnik dług netto / EBITDA poniżej 1,0), co w połączeniu z niskiami stopami procentowymi pozytywnie wpłynęło na spadek kosztów odsetkowych
o 22% r/r.
Sieć dystrybucji
Grupa rozwija sieć dystrybucji, w okresie dziewięciu miesięcy 2021 otworzyła 11 nowych oddziałów w Polsce i w efecie łączna ich liczba wynosi 103. Grupa stale rozbudowuje także ofertę, wzmacnia sprzedaż wysokomarżowych produktów (marki własne i na wyłączność) i rozwija sieć zrzeszonych warsztatów niezależnych pod marką MaXserwis.
Grupa w III kwartale podjęła decyzję o utworzeniu nowego centrum logistyczno– magazynowego w Poznaniu o łącznej powierzchni około 14 tys. mkw. Obecnie (stan na koniec września 2021) łączna powierzchnia magazyowa Auto Partner wynosi ponad 100 tys. mkw.
Pomimo dalszego zwiększania udziału w przychodach sprzedaży eksportowej, charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi, rentowność brutto jest na zbliżonym poziomie, a nawet lekko wyższa rok do roku - zarówno narastająco jak i w samym trzecim kwartale. Bardzo dobre wyniki finansowe, dalsze silne wzrosty są przede wszystkim efektem wykorzystania w pełni szans rynkowych, przygotowania operacyjnego, oszczędności, a w dużo mniejszym stopniu efektem niższej bazy w I półroczu rok wcześniej związanej z pandemią - mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Rośniemy szybciej niż rynek, korzystamy z rosnącego popytu na części samochodowe. W kraju, jak i całej Europie odczuwalny jest deficyt aut nowych i używanych, co wpływa na wzrost ich cen. Jednoczesnie serwisy, warsztaty samochodowe są oblegane, ceny części w wyniku wielu czynników, w tym makroekonomicznych, także rosną. Typowe problemy rynku motoryzacyjnego nie dotyczą dystrybutorów części samochodowych, rynku aftermarket. Obserwujemy jednak globalne wyzwania związane z łańcuchem dostaw czy dostępem do surowców. Wiek aut używanych rośnie, co wiąże się także z większą liczbą napraw. Szybko odpowiadmy na potrzeby rynku i widzimy perspektyw do dalszego rozwoju – dodaje Aleksander Górecki.
WYBRANE DANE FINANSOWE PO 3Q 2021 ROKU:
PLN’000 |
1-3Q2021 |
1-3Q 2020 |
Zmiana% |
3Q 2021 |
3Q 2020 |
Zmiana% |
Przychody ze sprzedaży |
1 674 533 |
1 237 303 |
35,3% |
611 621 |
469 530 |
30,3% |
Sprzedaż w Polsce |
916 278 |
717 959 |
27,6% |
335 324 |
271 750 |
23,4% |
Sprzedaż zagraniczna |
758 255 |
519 344 |
46,0% |
276 297 |
197 780 |
39,7% |
Zysk brutto ze sprzedaży |
477 341 |
349 166 |
36,7% |
173 615 |
131 763 |
31,8% |
Marża brutto na sprzedaży |
28,51% |
28,22% |
0,29% |
28,39% |
28,06% |
0,32% |
EBITDA |
203 364 |
126 051 |
61% |
72 873 |
52 841 |
38% |
Marża EBITDA |
12,14% |
10,19% |
2% |
11,91% |
11,25% |
1% |
EBIT |
184 024 |
108 666 |
69% |
66 068 |
46 787 |
41% |
Marża EBIT |
3,95% |
3,78% |
0% |
10,80% |
9,96% |
1% |
Zysk brutto |
178 913 |
101 348 |
77% |
63 289 |
45 180 |
40% |
Zysk netto |
144 382 |
81 870 |
76% |
51 017 |
36 586 |
39% |
Marża netto |
8,62% |
6,62% |
2,01% |
8,34% |
7,79% |
0,55% |
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O GRUPIE AUTO PARTNER S.A.
Grupa Auto Partner S.A. jest dynamicznie rozwijającym się importerem i dystrybutorem części do samochodów osobowych i dostawczych w obszarze rynku części zamiennych, Grupa Auto Partner S.A. tworzy platformę sprzedaży głównie kanałami elektronicznymi, oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. Auto Partner S.A. działa w oparciu o zintegrowane narzędzia IT zarządzające całym łańcuchem dostaw oraz infrastrukturę logistyczną składającą się z nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Bieruniu, nowego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Pruszkowie, sieci 103 oddziałów (stan na 30.09.2021 r.) oraz siatki transportowej umożliwiającej dostawę do klienta końcowego z częstotliwością 3-5 razy dziennie. Łączna powierzchnia magazynowa Grupy Auto Partner wynosi ponad 100 tys. m². Auto Partner realizuje ponad 1 500 wyjazdów dziennie.
Grupa Auto Partner S.A. realizuje dużą część sprzedaży na rynku polskim, który po 2020 roku odpowiadał za 58% przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż eksportowa stanowiła wówczas 42% sprzedaży i realizowana była przede wszystkim na rynkach czeskim i słowackim, a także w takich krajach jak: Niemcy, Austria, Łotwa, Litwa i Ukraina.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję