30 lipca po sesji na amerykańskiej giełdzie spółka Apple przedstawiła wyniki finansowe. Przewyższyły one oczekiwania analityków.
Analitycy z Wall Street spodziewali się przychodów w wysokości 53,39 mld USD. Tymczasem przychody Apple okazały się wyższe od oczekiwań i wyniosły 53,8 mld USD. Były one wyższe o 1% niż w analogicznym kwartale zeszłego roku, w którym wyniosły 53,26 mld USD.
Spółka osiągnęła zysk na akcję w wysokości 2,18 USD. Był on niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 7%, kiedy wyniósł 2,34 USD na akcję. Przewyższył jednak oczekiwania analityków, którzy spodziewali się 2,10 USD na akcję.
Prognoza spółki na kolejny kwartał przewyższyła oczekiwania analityków. Spółka podała, że w kolejnym kwartale oczekuje przychodów w przedziale 61-64 mld USD w porównaniu z szacunkami analityków w okolicach 61 mld USD.
Przychody w poszczególnych kategoriach produktów
W drugim kwartale 2019 r. przychody ze sprzedaży iPhone'ów były niższe o 12% niż rok wcześniej. Wyniosły 25,99 mld USD wobec 29,47 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Przychody z usług wyniosły 11,46 mld USD wobec 10,17 mld USD rok wcześniej. Stanowi to wzrost o 12,6% w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku.
Przychody ze sprzedaży Maców wyniosły 5,82 mld USD wobec 5,26 mld USD rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży iPadów wyniosły 5,02 mld USD wobec 4,63 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Szczególnie dynamiczny wzrost przychodów nastąpił w kategorii Wereables, a więc akcesoriów osobistych, takich jak m. in. Apple Watch czy Air Pods. W drugim kwartale 2019 r. wyniosły one 5,53 mld USD wobec 3,73 mld USD rok wcześniej, co stanowi wzrost o prawie 50%.
W ostatnim czasie spółka nie podaje danych o liczbie sprzedanych urządzeń, a jedynie uzyskane przychody z poszczególnych kategorii.
Apple w Chinach
CEO spółki – Tim Cook w rozmowie z agencją Reuters poinformował o „wyraźnej poprawie w Chinach”. Sprzedaż w Chinach spadła o 4% do poziomu 9,16 mld USD. W poprzednim kwartale spadek ten był jednak większy – o 22%. Napięcia handlowe między i Chinami i USA wpływają także na Apple ze względu na spowolnienie na rynku chińskim, który jest ważny dla spółki. Wcześniej w tym roku Apple obniżyło ceny iPhone’ów w Chinach, ponieważ kursy walut sprawiły, że stały się one zbyt drogie dla wielu chińskich konsumentów.
Dalsze plany
Zwraca się uwagę, że klienci nie są już tak skłonni często zmieniać swych iPhonów na nowe i raczej korzystają z jednego przez kilka lat. Stąd też spółka proponuje korzystniejsze oferty dla osób, które decydują się wymieniać swoje urządzenia na nowe. Kładzie także większy nacisk na takie usługi jak Apple TV Channels czy Apple News. Trwa także oczekiwanie na Apple TV+, a także na kartę kredytową Apple.
Przedstawione wyniki kwartalne ucieszyły inwestorów. W notowaniach posesyjnych cena akcji Apple wzrosła o ponad 4%.