Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polacy zakupy świąteczne zrobili w grudniu, Amerykanie w listopadzie – skąd taka różnica w danych?

|
selectedselectedselected
Polacy zakupy świąteczne zrobili w grudniu, Amerykanie w listopadzie – skąd taka różnica w danych? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W USA wielu konsumentów przesunęło swoje wydatki świąteczne na listopad. Pomimo rekordowych wydatków świątecznych, sprzedaż detaliczna w samym grudniu spadła o 1,9 proc. m/m. Dane o grudniowej sprzedaży detalicznej w Polsce poznamy w poniedziałek – prognozy mówią o wzroście 16-18 proc. r/r. To oznacza, że Polscy większość zakupów świątecznych zrobili w grudniu.

 Sprzedaż detaliczna w całej amerykańskiej gospodarce w grudniu spadła o 1,9 proc. w stosunku do listopada. Okazuje się jednak, że z danych sprzedawców detalicznych (National Retail Federation) wynika, że wydatki świąteczne Amerykanów były rekordowe. Sprzedaż wzrosła w okresie listopada i grudnia o 14,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku, jest to wynik znacznie powyżej oczekiwań wynoszących 8,5-10,5 proc. W ostatnich 5 latach przeciętny wzrost wydatków świątecznych r/r wyniósł 4,4 proc.

 

Skąd taki rozdźwięk w amerykańskich danych?

Wyjaśnień jest kilka, pierwszym – jest przesunięcie części wydatków świątecznych na listopad. W całym okresie świątecznym konsumenci obawiali się bowiem niedoborów niektórych towarów, zatem wcześniejsze zakupy dawały szanse na ich zdobycie i zabezpieczenie ich przed świętami. Ci, którzy nie mieli szansy kupić tego, na co czekali, ostatecznie kupowali jako prezenty, bardzo popularne, karty podarunkowe o określonej wartości. Co ważne karty takie nie wliczają się do sprzedaży detalicznej, ta sprzedaż zaistnieje w statykach dopiero, gdy karta zostanie zrealizowana.

 

Wygląda też na to, że grudzień można podzielić na dwa okresy, przed i po świętach

Reklama

Według danych z MasterCard SpendingPulse, czyli badania aktywności na kartach płatniczych amerykanów, wynika, że między 1 listopada, a 24 grudnia 2021 wydatki detaliczne (wyłączając wydatki związane z motoryzacją – m.in. paliwo i zakupy samochodów) wzrosły r/r o 8,5 proc. To okres, w którym wydatki rosły. Po świętach aktywność zakupowa Amerykanów znacząco spadła, w dużej mierze z uwagi na rozprzestrzeniający się już wariant Omikron koronawirusa. Był to też okres pierwszych problemów z pracownikami, których nowa mutacja w dużej liczbie wysłała na chorobowe. Dlatego dane dla całej gospodarki za grudzień wykazały spadek sprzedaży.

Według oficjalnych danych sprzedaż online spadła w grudniu o 8,7 proc. m/m. Jednak według danych MasterCard w całym okresie świątecznym we wydatki wzrosły o 11 proc. r/r. To wynika z faktu, że kluczowy dla sprzedaży online pozostaje Black Friday i Cyber Monday, które przypadają w listopadzie. W tym roku wydatki w te dni wzrosły r/r o 14,1 proc. Można zatem przyznać, że Święta rzeczywiście były w USA rekordowe pod względem wydatków. Z tym, że po Świętach nastąpiło szybkie wyhamowanie sprzedaży.

 

Dane o polskiej sprzedaży detalicznej w grudniu poznamy w poniedziałek

Prognozy mówią o możliwym wzroście sprzedaży o 16-18 proc. r/r. W listopadzie sprzedaż detaliczna wzrosła o rekordowe 21,2 proc. r/r. Oczywiście, że tak poważny wzrost odpowiada inflacja, która w grudniu wyniosła 8,6 proc. r/r. Prognozowany znaczący wzrost sprzedaży w grudniu pokazuje jednak, że Polscy inaczej niż Amerykanie, zdecydowaną większość wydatków świątecznych zrobili w grudniu. Nie doszło też do znacznego spadku sprzedaży tuż po świętach. Prawdopodobnie efekty ekonomiczne rozprzestrzeniania się wariantu Omikron w Polsce poznamy w danych ekonomicznych za styczeń lub luty 2022 roku.

Polacy zakupy świąteczne zrobili w grudniu, Amerykanie w listopadzie – skąd taka różnica w danych? - 1Polacy zakupy świąteczne zrobili w grudniu, Amerykanie w listopadzie – skąd taka różnica w danych? - 1

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Paweł Majtkowski

Paweł Majtkowski

Analityk eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.


Reklama
Reklama