Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Badanie KIR i ZBP: dziewięciu na dziesięciu Polaków kupuje online

|
selectedselectedselected
Badanie KIR i ZBP: dziewięciu na dziesięciu Polaków kupuje online | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Znaczenie handlu internetowego dla gospodarki rośnie z każdym rokiem. Szacuje się, że europejski rynek e- commerce w 2025 r. osiągnie wartość 569,2 mld dolarów[1]. W naszym kraju ta tendencja nie odbiega od europejskiej – w 2026 r. spodziewana wartość brutto tego rynku wyniesie 162 mld zł[2]. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie KIR i ZBP, dzisiaj zakupy w internecie robi już 89 proc. ankietowanych[3]. To niemal dwukrotnie więcej niż przed pandemią, kiedy korzystanie z e-handlu deklarowało 45 proc. badanych.

Ostatnie miesiące były dla świata przełomowym okresem, podczas którego korzystanie z technologii okazało się niezbędne. Wraz z tym intensywnym rozwojem cyfryzacji, powszechnym standardem stały się zakupy online. Z wyników tegorocznego badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie KIR i ZBP wynika, że aż 89 proc. Polaków robi e-zakupy – rok temu było to 45 proc., co oznacza wzrost o blisko 100 proc. r/r. Pandemia zmieniła nawyki zakupowe, czujemy się coraz bardziej komfortowo kupując online, mamy również coraz większe zaufanie wobec płatności przez internet, i to niezależnie od wieku. W grupie wiekowej 51-60 lat, 95 proc. ankietowanych korzysta z e-handlu, równie często ze sklepów internetowych korzystają seniorzy – deklaruje to 87 proc. z  respondentów w wieku 60+.

 

Jak płacimy w sieci?

W poprzednich latach, odsetek Polaków płacących za zakupy gotówką przy odbiorze wynosił ok. 40 proc. i była to najczęściej wybierana forma płatności. Dzisiaj w ten sposób zachowuje się zaledwie co piąty respondent, a większość – bo 44 proc. wybiera przelew bankowy. Chętniej płacimy za pomocą urządzeń mobilnych – w 2021 r. wskazało je 28 proc. badanych, w porównaniu do 7 proc. w 2020 r. Niewielką zmianę odnotowano w zakresie przedpłaty przelewem bezpośrednio do sprzedawcy – tę formę płatności preferuje 38 proc. respondentów, co oznacza wzrost o 5 p.p. względem ubiegłorocznych wyników badania.

Zdecydowanie częściej kupujący zwracają uwagę na logo systemu płatności, który jest im znany – tę odpowiedź wskazało 28 proc. ankietowanych. Dla porównania – w zeszłym roku było to 18 proc. Niezmiennie, korzystając z danego systemu płatności, konsumenci sprawdzają na czyje konto wysyłany jest przelew – robi to ponad 22 proc. Polaków (w 2020 – 21 proc.).

Reklama

W zakupach e-commerce obserwujemy wyraźny odwrót od płatności gotówką przy odbiorze na korzyść transakcji online. Niewątpliwie wpływ na tę sytuację miała pandemia, bo korzystanie z bezgotówkowych form płatności było po prostu bezpieczniejsze. Ten interesujący mariaż wygody wykonywania płatności przy pomocy urządzeń mobilnych z bezpieczeństwem przelewu internetowego wskazuje, że coraz więcej Polaków przekonuje się do korzystania z zaawansowanych technologii, także w finansach. Co istotne, badania potwierdzają również zaufanie użytkowników do swoich banków w aspektach innowacyjności i rozwoju, bezpieczeństwa czy dostarczania rozwiązań w zakresie fachowej obsługi podczas Covid-19 – mówi Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR.

 

Jakie prognozy dla płatności przez Internet?

Zakupy online będą przechodzić pozytywne przemiany w każdym aspekcie: staną się nie tylko coraz powszechniejsze wśród Polaków, ale również bardziej zaawansowane technologicznie. Po zakończeniu pandemii rynek nie spodziewa się zmniejszenia roli płatności internetowych, ponieważ w ciągu ostatnich miesięcy znacząco zmieniły się nasze oczekiwania i potrzeby konsumenckie. Stawiamy na komfort, jaki zapewnia załatwianie spraw w sposób zdalny oraz szybkość transakcji, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa.

– Dzisiaj już 150 tys. polskich firm prowadzi swoją działalność online[4]. Nieodzownym czynnikiem rozwoju e-handlu w ostatnim roku okazały się przelewy internetowe. Dane rynkowe pokazują, że 85 proc. Polaków kupujących online zadeklarowało, że po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć ich częstotliwości[5]. Z kolei płatności gotówką przy odbiorze tracą na popularności – dzisiaj zdecydowanie stawiamy na pewność, jaką daje przelew: czyli bezpieczeństwo i pewność, że pieniądze trafią bezpiecznie do sprzedawcy, a zamówienie zostanie możliwie szybko zrealizowane. Powszechne stały się także płatności za pomocą urządzeń mobilnych, np. smartfonem czy też smartwatchem – tę formę płatności wybiera 28 proc. badanych – to o 21 p.p. więcej niż przed rokiem – mówi Przemysław Soboń. I dodaje: – Świadczy to o jednym: grono osób, które aktywnie korzystają z cyfrowych usług i narzędzi znacznie się poszerzyło w ciągu zaledwie roku, a co najważniejsze, w tej grupie znalazły się również osoby starsze.

 

****

Reklama

KIR został powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków Polskich i 16 banków komercyjnych w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce. Jest kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Zapewnia niezawodność i bezpieczeństwo w zakresie świadczonych usług, dążąc do efektywnego wspierania rozwoju digitalizacji gospodarki. Wykorzystując unikalne w skali polskiego rynku kompetencje i doświadczenie, KIR rozwija i dostarcza rozwiązania systemowe dopasowane do potrzeb sektora bankowego oraz aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji administracji publicznej.

Więcej informacji: www.kir.pl

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Tematy

wiadomości zakupy online zakupy przez internetInformacje zakupy spożywcze online biedronka zakupy online tesco zakupy online lidl zakupy online zakupy online biedronka carrefour zakupy online auchan zakupy online lidl zakupy spożywcze online lidl online zakupy zakupy online olsztyn zakupy online auchan zakupy online wrocław zakupy spożywcze online kraków gdzie zrobić zakupy spożywcze online co to znaczy zakupy online gdzie zrobic zakupy online jak zrobić zakupy online gdzie robić zakupy online zakupy online jakie sklepy auchan zakupy online gdzie gdzie najtaniej zakupy online zakupy spożywcze online gdzie najtaniej gdzie najlepiej robić zakupy online zakupy online co to znaczy gdzie zakupy spozywcze online jak zakupy online poprawiły życie jak zrobic zakupy online w hebe jak robić zakupy online jak zapłacić kartą za zakupy online jak placi sie za zakupy online zakupy online gdzie najtaniej gdzie zakupy online co to są zakupy online ile kosztują zakupy online zakupy online gdzie najlepiej zakupy online co to zakupy online gdzie gdzie najlepiej robic zakupy spozywcze online jak płacić za zakupy przez internet jak bezpiecznie robić zakupy przez internet zakupy przez internet ile czasu na zwrot jak robić zakupy przez internet jak zrobić zakupy przez internet dlaczego zakupy przez internet są tańsze zakupy przez internet reklamacja kto płaci za przesyłkę jak odzyskać pieniądze za zakupy przez internet od kiedy zakupy w ikea przez internet zakupy przez internet co to jest zakupy na raty przez internet na dowód zakupy przez internet biedronka lidl zakupy przez internet zakupy spożywcze przez internet zakupy przez internet zwrot zakupy przez internet lidl zakupy na raty przez internet primark zakupy przez internet prawa konsumenta zakupy przez internet
Reklama
Reklama