21 maja opublikowane zostały dane dotyczące indeksu PMI z Niemiec i Francji za maj:
Wskaźnik PMI dla przemysłu w Niemczech: 36,8 (prognoza: 39,2; poprzednio: 34,5)
Wskaźnik PMI dla usług w Niemczech: 31,4 (prognoza: 26,6; poprzednio: 16,2)
Zbiorczy wskaźnik PMI w Niemczech: 31,4 (prognoza: 34,1; poprzednio: 17,4)
Wskaźnik PMI dla przemysłu we Francji: 40,3 (prognoza 36,1; poprzednio: 31,5)
Wskaźnik PMI dla usług we Francji: 29,4 (prognoza: 27,8; poprzednio: 10,2)
Wskaźnik łączny PMI wg. Markit we Francji: 30,5 (prognoza: 32,0; poprzednio 11,1)
PMI dla przemysłu Niemiec w przeszłości
Najgorszy wynik indeksu PMI w Niemczech odnotowany był po kryzysie z lat 2007-2009. Dokładnie 23 stycznia 2009 roku światło dzienne ujrzała zatrważająca wartość indeksu PMI na poziomie 32 punktów. Jednak poprzedni odczyt bardzo mocno zbliżył się do tego niechlubnego rekordu. 4 maja 2020 roku zanotowaliśmy wskaźnik PMI dla przemysłu w Niemczech na poziomie 34,5 punktów.
Wykres odczytów wskaźnika PMI dla Niemiec (od marca 2008 roku)
PMI dla przemysłu Francji w przeszłości
Jeszcze gorzej sytuacja wygląda we Francji. Tam wyniki po kryzysie finansowym były wyższe niż w Niemczech. Najgorszy odczyt wskaźnika PMI dla przemysłu zanotowany był we Francji 20 lutego 2009 roku i wyniósł 34,8 punktów. Wyższa baza sprawiła, że pandemia koronawirusa miała łatwiejsze zadanie. Poprzednie dane pobiły rezultat z 2009 roku. 4 maja 2020 roku ustanowiony został nowy, dotychczas najgorszy wynik na poziomie 31,5 punktów.
Wykres odczytów wskaźnika PMI dla Francji (od sierpnia 2008 roku)
Co to jest wskaźnik PMI?
PMI indeks (z angielskiego Purchasing Managers Index) jest to wskaźnik obrazujący aktywność gospodarczą w danym kraju. Powstaje na podstawie wyników anonimowych ankiet, które rozsyłane są do menadżerów z całego kraju. Grupa badawcza jest bardzo miarodajna, ponieważ dotyczy wszystkich istotnych branż dla gospodarki. Do oceny PMI brane są pod uwagę między innymi: ilość nowych zamówień, poziom produkcji, koszt prowadzenia działalności gospodarczej, ciągłość dostaw oraz stan zatrudnienia. Ankietowani określają obecną sytuację w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Mają do wyboru trzy odpowiedzi: lepsza, gorsza lub taka sama. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi powstają subindeksy branżowe, które następnie zostają skorygowane o czynniki sezonowe. W ostatnim już kroku obliczana jest z nich średnia ważona, przedstawiająca ostatecznie wynik wskaźnika PMI. Indeks ten jest wskaźnikiem wyprzedającym, dającym nam pogląd, jak może wyglądać sytuacja gospodarcza w najbliższych miesiącach. Jego wynik na poziomie 50 punktów uznawany jest za neutralny (taka sama ilość respondentów zaznaczyła w ankiecie „lepiej” oraz „gorzej”). Odczyt powyżej 50 sugeruje dobrą kondycję gospodarki, natomiast poniżej 50 pogarszającą się koniunkturę. Wynik poniżej 40 punktów oznacza kryzys gospodarczy.