Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Santander Consumer Bank: Polacy oczekują od banków prostej i zrozumiałej komunikacji

|
selectedselectedselected
Santander Consumer Bank: Polacy oczekują od banków prostej i zrozumiałej komunikacji | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Z badania przeprowadzonego przez Experience Institute na 1000 klientów Santander Consumer Banku wynika, że aż 98 proc. respondentów uważa, że instytucja, która komunikuje się w prosty i zrozumiały sposób wzbudza większe zaufanie oraz że chętniej skorzystałoby z usług banku, który posługuje się prostym językiem. Takie podejście do komunikacji oszczędza klientom czas, pozwala podejmować bardziej świadome i samodzielne decyzje, porównywać oferty oraz tworzy poczucie otwartej i bliskiej relacji. Od wielu instytucji wymaga jednak wysiłku i kompleksowego podejścia do wprowadzenia zmiany.

Pandemia przyczyniła się do poprawy wiedzy finansowej Polaków,

jednak wciąż oceniają oni, że jest ona niewielka. Z badania przeprowadzonego w tym roku przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundację GPW wynika, że blisko trzy czwarte Polaków ocenia swoją wiedzę o finansach jako przeciętną lub małą. To jednak wynik lepszy o 4 punkty procentowe niż w roku 2019. Aż 49 proc. badanych zadeklarowało, że ich doświadczenia związane z pandemią zwiększyły potrzebę podnoszenia wiedzy ekonomicznej. Jednocześnie ponad połowa badanych (54 proc.) deklaruje, że czerpie wiedzę o finansach od banków i instytucji finansowych. To dla sektora ogromna odpowiedzialność, której większość instytucji ma dziś świadomość.

Badanie Experience Institute realizowane w ramach programu certyfikacyjnego Firma Przyjazna Klientowi na reprezentatywnej próbie 1000 klientów Santander Consumer Banku pokazało, że praktycznie wszyscy klienci oczekują od instytucji finansowej posługiwania się prostym i zrozumiałym językiem. Oznacza on dla nich większe zaufanie i poczucie pewności w relacji z bankiem.

Prosty język to nie tylko pisanie do klientów jasno i zwięźle, ale także otwarcie i szczerze

Precyzyjne i jasne komunikaty to również większa efektywność kanałów samoobsługowych – klient np. rzadziej porzuca internetowe wnioski, a także rzadziej korzysta ze wsparcia pracowników. Większa efektywność komunikacji z klientami to także mniej skarg i reklamacji, a także mniej trudnych dla pracowników i stresujących rozmów z klientami. Prosty język ma też kluczowe znaczenie w komunikacji wewnętrznej, która dzięki niemu jest szybsza, bardziej efektywna i precyzyjna. Skutkiem jest mniejsza liczba mejli, krótsze spotkania, bardziej przejrzyste dokumenty wewnętrzne, krótszy czas wdrożenia nowego pracownika.

Reklama

Pod koniec czerwca br. sektor bankowy opublikował deklarację zawierającą standardy prostego języka. Deklarację podpisało 20 banków, w tym Santander Consumer Bank.

– Od wielu lat liczba informacji, które codziennie trafiają do każdego z nas rośnie. Dostęp do internetu, media społecznościowe oraz rosnąca ilość treści powoduje, że coraz trudniej nam przyswajać informacje. Szczególnie dotyczy to świata finansów, który dla wielu osób jest skomplikowany i niezrozumiały. Dla banków to wyzwanie i ogromna odpowiedzialność. Dziś to także obowiązek i priorytet – mówi Jacek Wieczorkowski, Kierownik Zespołu Zarządzania Doświadczeniem Klienta z Santander Consumer Banku – Między innymi dlatego od wielu miesięcy intensywnie pracujemy nad zmianą sposobu komunikacji z klientami oraz wewnętrznie w całej organizacji. To proces złożony i wielopłaszczyznowy – dodaje.

Wprowadzenie w dużej organizacji nowego modelu komunikacji w pierwszej kolejności wymaga przebadania treści,

które organizacja wytwarza oraz do kogo je kieruje. Następnie konieczne jest przeprowadzenie cyklu szkoleń, wybranie osób, które będą w organizacji odpowiedzialne za zmianę, a także samo przekonanie pracowników, że jest ona niezbędna i jakie przyniesie korzyści. Wymaga także zmiany w wybranych dokumentach i wprowadzenia odpowiedniego standardu komunikacji.

- Taka zmiana to nie tylko inaczej pisane dokumenty. To przede wszystkim przekonanie zespołu, przełamanie barier oraz zmiana nawyków. Prosty język nie oznacza języka prostackiego – prosty język jest skuteczny, zwięzły i efektywny, ale także dba o etykietę oraz emocje odbiorcy – zaznacza Jacek Wieczorkowski, odpowiedzialny w Santander Consumer Banku za projekt „Ma się rozumieć. Prosty język”.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Santander Bank Polska

Santander Bank Polska

Jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, usługi maklerskie, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring. Naszym celem jest pomaganie ludziom w spełnianiu marzeń, realizacji planów i osiąganiu założonych celów, dlatego we wszystkim, co robimy kierujemy się naszymi podstawowymi wartościami.


Reklama
Reklama