Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rynek HoReCa w Polsce 2021 - Analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021-2026

|
selectedselectedselected
Rynek HoReCa w Polsce 2021 - Analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021-2026
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Rynek HoReCa (rynek gastronomii hotelowej, restauracyjny i rynek cateringu) był wart 22,7 mld zł w 2020 r., notując spadek 30,9% r/r. Jeszcze w 2019 r., rynek wart był 32,8 mld zł po 6,5% wzroście względem roku poprzedniego. Był to pierwszy spadek wartości tego rynku od kilkunastu lat - wynika z najnowszego raportu PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2021, Analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021-2026”. Negatywny wpływ na rynek miała przede wszystkim pandemia COVID-19 oraz wynikające z niej obostrzenia w działalności przedsiębiorstw gastronomicznych, hotelarskich oraz zajmujących się cateringiem, jak również mniejsza mobilność społeczna oraz załamanie w ruchu turystycznym.

Z uwagi na fakt, że zmagania z pandemią COVID-19 trwają także w 2021 r., a restrykcje w prowadzeniu działalności gastronomicznej, hotelowej i eventowej zostały przedłużone na większą część pierwszej połowy roku, niemożliwym jest odrobienie strat przez branżę. Pomimo to, wartość rynku wzrośnie z dwucyfrową dynamiką w tym roku, niemniej jednak nastąpi to z bardzo niskiej bazy z roku 2020.

I choć otwarcie placówek gastronomicznych respondenci witają z entuzjazmem (31% planuje jeść posiłki w lokalach częściej niż przed pandemią), to realna odbudowa rynku HoReCa, według prognoz PMR, nastąpi dopiero w pierwszym, pełnym roku względnej „normalności”. Rozpocznie się w 2022 r., a wartość rynku do poziomu sprzed pandemii zbliży się dopiero rok później.

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku gastronomicznego (HoReCa) w Polsce, 2017-2021

 

2017

2018

2019

2020s

2021p

Wartość

28,9

30,8

32,8

22,7

25,9

Dynamika

6,9%

6,7%

6,5%

-30,9%

14,0%

Wyjaśnienie: scenariusz bazowy - brak tzw. „czwartej fali" epidemii koronawirusa w Polsce, brak kolejnego lockdownu i ograniczenia działalności placówek gastronomicznych do działalności jedynie w dowozie/na wynos, wygaszanie epidemii, systematyczny powrót do „normalności”. Możliwe lokalne ograniczenia działalności lokali gastronomicznych i hoteli (np. limit miejsc, itp.).

s - szacunek

Reklama

p - prognoza

Źródło: PMR, 2021

- Wiele danych makroekonomicznych, takich, jak chociażby wynagrodzenia, produkcja przemysłowa, czy wskaźników giełdowych wskazuje na coraz mniejszy wpływ dotychczasowych, kolejnych wzmożonych fal zachorowań na gospodarkę. To niejako efekt przystosowania się społeczeństwa do kolejnych fal pandemii. Niemniej jednak, wystąpienie czwartej fali zachorowań jesienią tego roku, najprawdopodobniej oznaczać będzie ponowne funkcjonowanie branży gastronomicznej jedynie w formie dostaw posiłków, a branży hotelarskiej z istotnymi ograniczeniami – podkreśla Magdalena Filip, Starszy analityk rynku handlu detalicznego w firmie PMR.

W rezultacie, w wyniku modelowania ekonometrycznego, w którym uwzględniono negatywny wpływ powyższych czynników, można określić, że wpływ wystąpienia kolejnej, wzmożonej fali zakażeń jesienią tego roku byłby dotkliwy dla branży. Ostateczny wynik całego rynku HoReCa zrealizowany w 2021 r. byłby aż o blisko 1 mld zł niższy (przy dynamice ok. 9,9% r/r) niż w scenariuszu bazowym, a gorsza sytuacja gospodarcza oraz przedsiębiorstw z branży gastronomicznej w kolejnych latach skutkowałaby, że do roku 2026 strata w stosunku do scenariusza bazowego wyniosłaby 2,6 mld zł.

W ujęciu średniorocznym, w scenariuszu czwartej fali rynek rósłby o 1,3 p.p. niżej (CAGR) niż w scenariuszu bazowym. Najbardziej dotkniętym z segmentów, podobnie jak w 2020 r., byłaby gastronomia hotelowa najsilniej uzależniona od zmiennych turystycznych (średni wzrost ok. 22% w scenariuszu bazowym, w pesymistycznym ok. 17%).

Reklama

Planowana częstotliwość jadania posiłków w lokalach gastronomicznych w 2021 r., kwiecień/maj 2021

 

Ogółem

Płeć

 

Wiek

 

 

 

 

Kobieta

Mężczyzna

18-34 lat

35-54 lat

55 lat i więcej

Zdecydowanie częściej niż przed wybuchem pandemii

9%

9%

9%

13%

11%

4%

Częściej niż przed wybuchem pandemii

22%

20%

25%

31%

21%

16%

W podobnym stopniu, co przed pandemią

36%

36%

37%

31%

33%

44%

Rzadziej niż przed wybuchem pandemii

21%

21%

20%

17%

23%

21%

Zdecydowanie rzadziej niż przed wybuchem pandemii

12%

14%

9%

8%

12%

15%

Reklama

Wyjaśnienie: n=976.

Źródło: PMR, 2021

rynek horeca w polsce 2021 analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021 2026 grafika numer 1rynek horeca w polsce 2021 analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021 2026 grafika numer 1

 

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Reklama
Reklama