Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Prawda czy fałsz – jak rozpoznać materiały deepfake?

|
selectedselectedselected
Prawda czy fałsz – jak rozpoznać materiały deepfake? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Deepfake to wykorzystująca sztuczną inteligencję technika obróbki obrazu, która umożliwia tworzenie sfabrykowanych materiałów wideo. Powstałe w ten sposób filmy mają potencjał do skutecznego manipulowania opinią publiczną, kompromitując przedstawiane na nich osoby. Dementowaniu tego typu fałszywych informacji nie sprzyja fakt, że – według badań firmy iProov – 71 proc. użytkowników nie wie o istnieniu tej technologii. Eksperci Fortinet wyjaśniają proces powstawania materiałów deepfake oraz podpowiadają, jak je rozpoznać.

Technologia deepfake rozwija się w szybkim tempie. Z uwagi na rosnącą powszechność tego fenomenu, warto uzbroić się w wiedzę na jego temat, aby zwiększyć swoją szansę na uniknięcie oszustwa.

 

Prawda czy fałsz – jak rozpoznać materiały deepfake? - 1Prawda czy fałsz – jak rozpoznać materiały deepfake? - 1

Reklama

 

6 największych niebezpieczeństw ze strony deepfake

Wśród najbardziej szkodliwych konsekwencji stosowania deepfake’ów eksperci Fortinet wymieniają:

  • Destabilizację funkcjonowania firm i instytucji – Cyberprzestępcy wykorzystują najnowsze technologie w celu zaburzenia porządku panującego w przedsiębiorstwach. Mogą to osiągnąć np. poprzez stworzenie sfabrykowanego materiału wideo, na którym pracownik wyższego szczebla przyznaje się do działalności przestępczej lub składa fałszywe oświadczenie związane z działalnością firmy. Przedsiębiorstwo może przypłacić tego typu incydent m.in. utratą reputacji oraz spadkiem cen akcji.
  • Sfabrykowaną pornografię – 98 proc. przypadków wykorzystania techniki deepfake służy tworzeniu fałszywych filmów pornograficznych. Problem ten w największym stopniu dotyka celebrytów – materiały wykorzystujące ich wizerunek stanowią 94 proc. nadużyć tego typu. Pozostałe 6 proc. przypada zaś na filmy przedstawiające osoby niepubliczne.
  • Inżynierię społeczną – Technologia deepfake stanowi ułatwienie dla cyberprzestępców stosujących inżynierię społeczną. Za jej pomocą są oni w stanie przekonać swoją ofiarę, że rozmawia z zaufaną osobą. Przykładem takiej sytuacji był incydent z 2019 roku, w wyniku którego brytyjska firmy energetyczna straciła 220 tys. funtów. Dyrektor generalny tego przedsiębiorstwa został poproszony o wykonanie przelewu na wspomnianą kwotę przez reprezentanta firmy macierzystej z Niemiec. Nie wiedział, że głos, który usłyszał po drugiej stronie słuchawki, został wygenerowany przez sztuczną inteligencję, a sama prośba pochodziła od przestępców.
  • Ataki dezinformacyjne – Technologia ta może być również wykorzystywana do rozpowszechniania fałszywych informacji w postaci teorii spiskowych oraz błędnych postaw dotyczących kwestii politycznych i społecznych. Jednym z głośniejszych przypadków takiego zastosowania deepfake’ów był materiał wykorzystujący wizerunek Marka Zuckerberga w którym prezes Meta Plaforms stwierdził, że posiada całkowitą kontrolę nad danymi miliardów ludzi.
  • Kradzież tożsamości i oszustwa finansowe – Deepfake może być również wykorzystywany do kradzieży lub tworzenia nowych tożsamości. Za pomocą tej technologii przestępcy są w stanie m.in. fałszować dokumenty, co pozwala im na dokonywanie transakcji bądź zakładanie kont w imieniu ofiary.
  • Manipulacje wyborcze – Ofiarami sfabrykowanych filmów padają nie tylko celebryci, ale również politycy. W okresie kampanii wyborczych fenomen ten jest szczególnie niebezpieczny, gdyż może wprowadzić glosujących w błąd, a w skrajnych przypadkach zdestabilizować sytuację w danym państwie.

 

Jak powstaje deepfake?

Istnieje kilka metod tworzenia materiałów deepfake. Jedną z najpopularniejszych jest zastosowanie generatywnej sieci przeciwstawnej (GAN), która uczy się rozpoznawać wzorce za pomocą algorytmów. Te mogą być z kolei wykorzystywane również do tworzenia fałszywych obrazów.

Inna metoda bazuje na wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji, zwanych koderami. Grają one kluczową rolę w procesie modyfikacji i zastępowania twarzy. Materiały typu deepfake wykorzystują także autokodery, które przekraczają kompetencje swoich klasycznych odpowiedników. Dzięki nim cyberprzestępcy są w stanie tworzyć zupełnie nowe obrazy. Dostępne w internecie generatory deepfake wykorzystują po dwa autokodery. Proces przenoszenia obrazów z jednego na drugi odbywa się właśnie za ich pośrednictwem.

Reklama

 

Jak odróżnić fałsz od prawdy?

Produkcje deepfake bywają trudne w identyfikacji. Istnieje jednak kilka znaków, których warto wypatrywać mając wątpliwości do co autentyczności filmu:

  1. Nienaturalne ruchy oczu
  2. Brak mrugnięć
  3. Niedopasowana mimika, punktowe rozmycia twarzy
  4. Nienaturalny kształt ciała
  5. Zmienna tekstura włosów
  6. Nienaturalne ułożenie głowy i ciała
  7. Liczne przebarwienia

W dobie tak dużej popularyzacji materiałów deepfake, eksperci Fortinet zalecają powstrzymanie się od zbyt szybkiego reagowania na znajdujące się w internecie treści. Gdy brzmią one sensacyjnie, warto je dokładnie przeanalizować w poszukiwaniu wyżej wymienionych znaków, aby mieć pewność, że nie jest to próba oszustwa.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


InFakt

InFakt

InFakt to platforma na której przedsiębiorcy w jednym miejscu znajdą księgowych i technologie, aby wygodniej i bezpieczniej prowadzić firmę.  
InFakt oferuje nowoczesne rozwiązania księgowe dla jednoosobowych działalności gospodarczej i spółek za pośrednictwem aplikacji www oraz mobilnej. Oprócz programu do fakturowania i księgowości zapewnia pełną obsługę księgową, łącząc przedsiębiorcę z jego osobistym księgowym. Pozwala również na dostęp do narzędzi chroniących płynność finansową firm i pomaga od podstaw założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie z usług inFaktu korzysta ponad 500 000 użytkowników. InFakt został wyróżniony przez Aulę Polska nagrodą Auler 2011, przyznawaną osobom i firmom będącym wzorem dla polskiego biznesu technologicznego, w 2014 nagrodą AppAward dla aplikacji mobilnej roku oraz główną nagrodą w konkursie Mobile Trends Awards 2015.


Reklama
Reklama