Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych

|
selectedselectedselected
Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Obraz finansów publicznych na koniec 2022 jest nadal bardzo dobry. Nadwyżka budżetu państwa po październiku wyniosła 27,2 mld PLN. Nadwyżka w budżetach samorządów po 3q22 sięgnęła 14,9 mld PLN (vs 14,4 mld PLN po 2q22), a wydatki majątkowe samorządów utrzymują dwucyfrową dynamikę (28,4% r/r w 3q22). Liczba obcokrajowców ubezpieczonych w ZUS przekroczyła milion, co wraz z silnym nominalnie wzrostem funduszu płac poprawia wyniki podsektora ubezpieczeń społecznych. Szacujemy, że w całym 2022 deficyt fiskalny będzie podobny jak w 2021 i wyniesie 1,7% PKB (z dokładnością do przesunięć wydatków między latami). Relacja długu publicznego do PKB, która w 3q22 spadła do 50,3%, na koniec 2022 wyniesie 50,8%, niwelując o ok. 2/3 wzrost z okresu pandemii (58,6% PKB).

Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 1Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 1

 

PROGNOZA ŚREDNIOTERMINOWA

2023 będzie rokiem bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych (potrzeby wydatkowe, warunki rynkowe). Szacujemy, że deficyt fiskalny w 2023 wzrośnie do 5,1% PKB. Głównym źródłem pogłębienia deficytu są programy osłonowe przed skokowym wzrostem cen energii dla różnych grup odbiorców. W 2023 przewidują one m.in. ograniczenie lub zamrożenie cen energii dla odbiorców końcowych (gosp. domowych i części firm), rekompensaty dla producentów energii, a także transfery. Dodatkowym, choć mniejszym, obciążeniem strony dochodowej będzie utrzymanie części Tarczy Antyinflacyjnej (zerowy VAT na podstawową żywność) – w naszym scenariuszu bazowym zakładamy, że do końca 2023. Na tle innych państw europejskich i energochłonności ich gospodarek, krajowe działania fiskalne w związku z kryzysem energetycznym będą ostrożne (wyższa od przeciętnej energochłonność, niższe od przeciętnej działania osłonowe, por. wykres obok). Dodatkowy, negatywny wpływ na dochody sektora w 1h23 będzie mieć rozliczenie obniżki podatku PIT z lipca 2022.

Reklama

Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 2Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 2

 

Wysokie nakłady na obronność wchodzą na trwałe do krajobrazu wydatków publicznych – zakładamy, że w 2023 wzrost wydatków w tej kategorii może sięgnąć 0,8% PKB r/r. Wzrost stóp procentowych sprawi, że wzrosną także koszty obsługi zadłużenia – szacujemy, że o ok. 0,7-0,9% PKB. To wszystko nastąpi przy niższym, ale wciąż solidnym nominalnym wzroście PKB, który będzie wspierać dynamikę dochodów podatkowych. Nie spodziewamy się, zgodnie z sugestiami płynącymi z banku centralnego, że w 2023 zasili on budżet państwa transferem zysku. W 2023 większą część deficytu fiskalnego odnotują jednostki pozabudżetowe – w budżecie państwa zaplanowano deficyt w wysokości 69 mld PLN (tj. ok. 2% PKB). Utrzymanie solidnego wzrostu nominalnego PKB sprawi, że relacja długu publicznego do PKB (ESA) podniesie się w 2023 tylko nieznacznie.

Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 3Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 3

 

ŹRÓDŁA NIEPEWNOŚCI DLA PROGNOZY

Reklama

Główne źródła niepewności to: (1) koszty działań osłonowych w związku z kryzysem energetycznym, (2) zmiany wydatków obronnych, (3) wahania notowań złotego (istotne dla relacji długu do PKB), (4) poziom nominalnego PKB.

Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 4Polityka fiskalna w Polsce 2023: to będzie okres bezprecedensowych wyzwań dla finansów publicznych  - 4

 


***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Kwartalnik Ekonomiczny 4q22", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama