Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polacy wydają więcej pieniędzy na usługi niż przed pandemią, ale oznacza to głównie rosnące ceny

|
selectedselectedselected
Polacy wydają więcej pieniędzy na usługi niż przed pandemią, ale oznacza to głównie rosnące ceny
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Konsumpcja - Konsumpcja prywatna uodporniła się na pandemię, a odmrożenie gospodarki i rządowy program Polski Ład otwierają przestrzeń do utrzymania solidnych wzrostów w kolejnych kwartałach.

polacy wydaja wiecej pieniedzy na uslugi niz przed pandemia ale oznacza to glownie rosnace ceny grafika numer 1polacy wydaja wiecej pieniedzy na uslugi niz przed pandemia ale oznacza to glownie rosnace ceny grafika numer 1

W 1Q br. roczna dynamika spożycia w sektorze gospodarstw domowych

powróciła do dodatnich poziomów (+0,2% r/r). Na jeszcze korzystniejszy obraz konsumpcji wskazały dane odsezonowane według których wzrosła ona o 1,0% kw/kw. Widać więc, iż zmiana nawyków zakupowych uodporniła konsumpcję na pandemię i wiążący się z nią spadek mobilności. Poziom konsumpcji wciąż jest jednak niższy niż przed wybuchem kryzysu, głównie ze względu na mniejszą konsumpcję usług.

Postępujące od maja br. łagodzenie restrykcji sprzyja jej odrodzeniu

Analiza wydatków kartowych klientów Banku Millennium wskazuje na dynamiczne odbicie wydatków na usługi, które były dotychczas zamrożone. Nominalne wydatki w restauracjach na początku czerwca były wręcz wyższe niż przed wybuchem pandemii! Częściowo może to jednak odzwierciedlać rosnące ceny. Realizuje się więc scenariusz wyraźnego przyspieszenia konsumpcji po odmrożeniu gospodarki.

Reklama

polacy wydaja wiecej pieniedzy na uslugi niz przed pandemia ale oznacza to glownie rosnace ceny grafika numer 2polacy wydaja wiecej pieniedzy na uslugi niz przed pandemia ale oznacza to glownie rosnace ceny grafika numer 2

Nastroje konsumentów ulegają systematycznej poprawie,

a szczególnie coraz korzystniej oceniana jest sytuacja finansowa gospodarstw domowych. To niewątpliwie efekt poprawy ich sytuacji dochodowej, gdyż w 1Q br. średnie wynagrodzenie w gospodarce wzrosło o 6,6% r/r, choć przyspieszenie inflacji zwiększa erozję ich siły nabywczej. Wraz z mniejszym ryzykiem utraty pracy, zakumulowanymi w czasie pandemii oszczędnościami i dalszym odmrożeniem usług czynniki te będą wspierały konsumpcję w kolejnych kwartałach. Prokonsumpcyjnie działać też będzie realizacja rządowego programu Polski Ład, który poprawi sytuację dochodową mniej zamożnych grup, o większej skłonności do konsumpcji. Wraz z odmrażaniem gospodarki zmieniać się będzie struktura konsumpcji, w której rosnąć będzie waga usług.

Konsumpcja towarów, która dynamicznie rosła w okresie pandemii, może nieznacznie wyhamować,

na co wskazuje też tylko nieznaczna poprawa w ostatnich miesiącach skłonności konsumentów do dokonywania ważnych zakupów. Scenariusz wyraźnego odbicia konsumpcji po ustabilizowaniu sytuacji epidemicznej jest niezmiennie naszym scenariuszem bazowym, niemniej szybsza adaptacja konsumentów do warunków pandemii oraz lepszy wynik gospodarki w 1Q br. skłania nas do rewizji w górę spodziewanego wzrostu konsumpcji w całym roku.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Millennium analizy i komentarze

Millennium analizy i komentarze

Bank Millennium jest ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym swoje usługi wszystkim segmentom rynku poprzez sieć placówek, sieci indywidualnych doradców i bankowość elektroniczną. Wykorzystujemy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowości, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego.


Reklama
Reklama