Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów]

|
selectedselectedselected
PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 3q21 branża wykazała przychody w wysokości 12,24 mld zł i wynik finansowy netto 2,19 mld zł wobec 10,2 mld zł przychodów i 0,77 mld zł zysku w analogicznym kwartale poprzedniego roku (dane nieporównywalne na skutek zdarzenia jednorazowego – znaczącego wzrostu zysku z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych w segmencie telekomunikacji przewodowej).

Wyraźną poprawę wyników odnotował zarówno segment telekomunikacji bezprzewodowej (PKD 61.2; ok. 58% udziału w przychodach działu i ROS=19,9% vs 8,2% w 3q20), jak również telekomunikacja przewodowa (PKD 61.1; 39% udziału; ROS=24,2% vs 6,6% w 3q20).

PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 1PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 1

 

Pandemia była katalizatorem zmian:

Reklama

wydłużył czas spędzony w Internecie (w sieci spędzamy już ok. 7 godzin dziennie) i radykalnie zwiększył się popyt na usługi telekomunikacyjne. Telekomy z powodzeniem odpowiedziały na rosnące zapotrzebowanie, co przełożyło się na pozytywną ocenę rynkową i znalazło odzwierciedlenie we wzroście indeksu WIGTelekomunikacja na GPW (wykres). Pozwoliło to również na systematyczne podnoszenie cen usług telekomunikacyjnych (w okresie sty-lis’21 wzrosły o 6,2% r/r) i korzystnie wpływa na wyniki telekomów, a abonamentowy model sprzedaży przekłada się na stabilny wzrost przychodów. Rozwój branży związany jest ze wzrostem popularności zaawansowanych technologii i rosnącą świadomością przedsiębiorstw o kluczowej roli technologii w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej. Przestawienie wielu obszarów życia zawodowego i prywatnego na kanały zdalne przyspieszyło znacznie proces cyfryzacji gospodarki. Korzystanie z Internetu stało się już nieodzowne w działalności gospodarczej i powszechne w życiu prywatnym (obecnie dostęp do Internetu posiada już 92,4% gospodarstw domowych).

PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 2PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 2

 

Proces cyfryzacji gospodarki powinien przyspieszyć dzięki znaczącym środkom finansowym

(wartość funduszy przekracza 40 mld zł), które mają zostać przeznaczone m.in. na rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej, ucyfrowienie samorządów i lokalnych usług publicznych; wzmocnienie cyberbezpieczeństwa i rozwój kompetencji cyfrowych Polaków. Prawo krajowe ma również być dostosowane do przepisów unijnych, co znacznie ułatwi prowadzenie inwestycji w zakresie sieci szerokopasmowych (sieci stacjonarnych, bezprzewodowych). Branżę telekomunikacyjną czeka też przeobrażenie za sprawą budowy sieci piątej generacji (5G), co doda łączności internetowej nowego wymiaru z punktu widzenia konsumentów i przedsiębiorstw. A w dłuższej perspektywie szansę na dywersyfikację przychodów branży stwarza wart ponad 2,5 mld zł Krajowy Program Kosmiczny, który docelowo ma doprowadzić do budowy krajowych konstelacji satelitów.

PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 3PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 3

Reklama

PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 4PKD 61. Telekomunikacja [przychody, koszty i wynik finansowy oraz zmiana przychodów i kosztów] - 4

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama