Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO

|
selectedselectedselected
PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 4q21 wyniki ekonomiczno-finansowe dużych firm oferujących usługi noclegowe (90% przychodów działu powstaje w hotelach) były słabe. Przy kontynuacji wzrostu przychodów r/r gwałtowny wzrost kosztów w 4q21 (o 52% r/r vs 2,4% w 3q21) skutkował niewielkim zyskiem netto (24 mln zł wobec 456 mln zł w 3q21). Negatywnie na poziom kosztów wpłynęły szybko rosnące wynagrodzenia (14,6% r/r w 2021), fundusz wynagrodzeń to ok. 1/3 przychodów branży. Niekorzystny jest także wzrost kosztów energii, które stanowią 4,4% kosztów branży (wobec 2,1% średnio w przemyśle).

PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 1PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 1

Na stopniową odbudowę potencjału rynku wskazują statystyki GUS – w 4q21 udzielono ok. 15,5 mln noclegów w obiektach turystycznych (wzrost o 151% r/r), z czego prawie 2,6 mln turystom zagranicznym (wzrost o 182% r/r). Wykorzystanie pokoi w obiektach turystycznych wzrosło do 38,4% (18,7% w 4q20).

PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 2PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 2

Reklama

Dwa lata pandemii negatywnie wpłynęły na branżę hotelarską, jej kondycja finansowa została dramatycznie osłabiona. Gdy na początku 2022 obostrzenia zostały zniesione i pojawiła się perspektywa stopniowego powrotu do normalności przedcovidowej nastroje w branży stopniowo zaczęły się poprawiać (por. wykres). Wybuch wojny w Ukrainie w końcu lutego ponownie gwałtownie zmienił otoczenie gospodarcze. Hotelarze stanęli przed kolejnymi wyzwaniami – silnego wzrostu kosztów działalności oraz spadku popytu krajowego i zagranicznego - postrzeganie Polski przez cudzoziemców jako kraju podwyższonego ryzyka skutkuje wyhamowaniem przyjazdów i odwoływaniem rezerwacji. W bieżącej działalności hotelarze, często nieodpłatnie, aktywnie wspierają uchodźców wojennych, udostępniając im miejsca noclegowe i wyżywienie. Jest to jednak działanie tymczasowe, bez wsparcia systemowego w dłuższym okresie nie ma szans na kontynuację.

PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 3PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 3

Nadchodzący sezon będzie trudny dla hoteli - oczekiwana dalsza poprawa sytuacji branży wraz ze znoszeniem obostrzeń została wyhamowana wraz z inwazją Rosji na Ukrainę i jej negatywnymi konsekwencjami gospodarczymi – rosnącymi cenami towarów, energii i usług, wysoką inflacją i pogorszeniem nastrojów konsumenckich, przekładającym się na spadek popytu na usługi hotelarskie. O ile sytuacja w Ukrainie względnie ustabilizuje się, szansą dla branży jest kontynuacja bonu turystycznego dla rodzin także w tym sezonie. Nie powinno też być problemu z brakiem pracowników do sezonowej obsługi hotelowej w sytuacji dużej podaży pracowników o niewielkich kwalifikacjach na rynku pracy.

PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 4PKD 55. Zakwaterowanie [dane finansowe, analiza] - raport PKO - 4

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama