Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii

|
selectedselectedselected
PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Branża zakwaterowania (duże firmy oferujące usługi noclegowe, 90% przychodów działu generują hotele) odnotowała w 1q22 stratę 41 mln zł, po relatywnie dobrych wynikach w 2h21. Od wybuchu pandemii Covid-19 w 1q20 do końca 2q21 branża przynosiła straty. Dopiero w 2h21 uzyskano dodatni zysk netto (456 mln zł w 3q21 oraz 24 mln zł w 4q21). Wysoka roczna dynamika przychodów i kosztów w 1q22 jest efektem bazy – bardzo ograniczonej aktywności w 1q21 silnie dotkniętej restrykcjami covidowymi i jednocześnie większą aktywnością w 1q22 jeszcze w niewielkim zakresie zmrożonym wybuchem wojny w Ukrainie.

 

Branża silnie odczuwa wzrost kosztów energii – stanowią one 6,7% kosztów ogółem branży (wzrost udziału o 1,3 pp r/r). Na stopniową odbudowę potencjału rynku wskazują statystyki GUS – w 1q22 udzielono ponad 10,6 mln noclegów w obiektach turystycznych (wzrost o 282% r/r oraz o 40% q/q), z czego ponad 2 mln turystom zagranicznym (wzrost o 592% r/r oraz o 48% q/q).

PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 1PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 1

Reklama

Mimo znacznego ożywienia w turystyce na przełomie lat 2021 i 2022 w świetle ogromnych strat poniesionych podczas pandemii oraz postrzegania Polski po wybuchu wojny w Ukrainie jako kraju o podwyższonym ryzyku hotelarze obawiają się o przyszłość prowadzonego biznesu. Spore ryzyko, z jakim w obecnych czasach wiąże się hotelarstwo, pogorszenie warunków finansowania oraz trudności w uzyskaniu kredytu mogą negatywnie wpłynąć na zainteresowanie potencjalnych inwestorów.

PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 2PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 2

Niemniej branża w warunkach wygasającej epidemii Covid-19 odnotowała skokowy wzrost popytu na usługi na przełomie roku, a rosnące ceny towarów, energii i usług kompensował wzrost funduszu płac w gospodarce

PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 3PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 3

Tegoroczny sezon jest trudny dla hoteli - oczekiwana na początku roku poprawa sytuacji branży wraz ze znoszeniem obostrzeń covidowych została wyhamowana wraz z inwazją Rosji na Ukrainę i jej negatywnymi konsekwencjami gospodarczymi – wysoką inflacją i pogorszeniem nastrojów konsumenckich, przekładającymi się na spadek popytu na usługi hotelarskie.

Reklama

Szansą dla branży jest kontynuacja bonu turystycznego dla rodzin także w tym sezonie (czas obowiązywania bonów został przedłużony do 30 września 2022). Nie powinno też być problemu z brakiem pracowników do sezonowej obsługi hotelowej w sytuacji dużej podaży pracowników z Ukrainy.

PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 4PKD 55. Branża zakwaterowania: spora strata, silne wzrosty kosztów energii  - 4

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Ekonomiczny 2q22. Analizy Makroekonomiczne”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama