Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla sektora transportu i logistyki - monitoring branżowy PKO

|
selectedselectedselected
Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla sektora transportu i logistyki - monitoring branżowy PKO  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Transport jest i będzie branżą w znaczącym stopniu dotkniętą następstwami konfliktu w Ukrainie.

Transport ma znaczący udział w handlu zagranicznym usługami. W 2020 stanowił 28% usług dostarczonych i blisko 22% usług nabytych.

Transport drogowy towarów obsługiwał blisko 98% transportu polskiego eksportu (w ujęciu wartościowym) do Białorusi, 90% do Rosji i 88% do Ukrainy. W przypadku importu wskaźniki te były istotnie mniejsze i wyniosły odpowiednio: 59%, 12% i 47%, ze względu na odmienną strukturę towarową.

Kolej jest na szeroką skalę wykorzystywana do przewozu uchodźców.

Reklama

Kolej może transportować produkty rolne z Ukrainy po zamknięciu ukraińskich portów na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim.

Zamknięcie przestrzeni powietrznej UE i części innych krajów dla rosyjskich samolotów ograniczy lotniczy ruch pasażerski i towarowy.

 

Implikacje rosyjskiej agresji na Ukrainę dla sektora transportu i logistyki można rozpatrywać w kilku aspektach:

1) mniejszego popytu na usługi branży wskutek osłabienia tempa wzrostu gospodarczego,

2) problemów z korzystaniem z dotychczasowej sieci transportowej,

Reklama

3) przerw i zakłóceń w łańcuchach dostaw - zarówno wskutek działań wojennych, jak i wycofania się części firm z rynku rosyjskiego czy ukraińskiego,

4) nasilenia problemów kadrowych – zwłaszcza w międzynarodowym transporcie drogowym towarów,

5) znacznego wzrostu kosztów transportu wskutek wzrostu cen paliw.

Istnieje możliwość zatrudnienia emigrantek z Ukrainy z uprawnieniami kierowców autobusów czy motorniczych na miejscach pracy zwolnionych przez Ukraińców w komunikacji miejskiej, także przy prowadzeniu taksówek, u przewoźników typu Uber, Bolt, czy w firmach kurierskich.

Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla sektora transportu i logistyki - monitoring branżowy PKO  - 1Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla sektora transportu i logistyki - monitoring branżowy PKO  - 1

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama