Z danych EHPA wynika, że sprzedaż pomp ciepła w Polsce wzrosła o ponad 100% r/r w 2022 czyniąc Polskę liderem wzrostu w Europie. Analiza popularności pomp ciepła w przeliczeniu na liczbę gospodarstw domowych wskazywała, że Polska była w połowie zestawienia obejmującego kraje europejskie. Pompy ciepła były najczęściej wybierane w krajach północnych, jak Norwegia, Szwecja, Finlandia i Dania.
Według danych Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC) w I kw. 2023 r. na rynku pomp ciepła przeznaczonych do ogrzewania budynków kontynuowana była tendencja wzrostowa (64% wzrost sprzedaży pomp ciepła typu powietrze-woda do ogrzewania budynków), a szacunki wskazywały na dynamiki r/r wynoszące 20-30% dla pomp ciepła powietrze-woda i 40-50% dla pomp gruntowych w całym 2023. Jednak w lipcu br. pojawiły się informacje wskazujące na konieczność korekty prognoz. Branża odnotowała wyraźny spadek tempa sprzedaży, a magazyny dystrybutorów były pełne. PORT PC zrewidował prognozy i oczekuje w ujęciu r/r 20-30% wzrostu sprzedaży gruntowych pomp ciepła, jednak 20-30% spadku sprzedaży pomp ciepła powietrze-woda, a w skrajnym scenariuszu ponad 40% spadku w 2023 r. Powrót trendu wzrostowego oczekiwany jest w 2024 r.
Zobacz także: Wyniki finansowe znanej spółki Ferro mocno zaskoczyły analityków!
Czynniki ryzyka
1. Spowolnienie gospodarcze w Europie
2. Spadek popytu na nowe mieszkania
3. Obniżenie częstotliwości przeprowadzania remontów
4. Niedobór odpowiedniej siły roboczej
5. Presja na wynagrodzenia
6. Wahające się ceny surowców, głównie miedzi i cynku
7. Niekorzystne/ zmienne kursy walut (ryzyko kursowe materializujące się przy słabnących PLN i CZK wobec US$i EUR)
8. Niestabilność w regionie
9. Przejściowo wyższe zapasy
10. Wysokie stopy procentowe
Katalizatory
1. Ekspansja na rynkach europejskich
2. Wzmocnienie udziału na istniejących rynkach
3. Uruchomienie centrum logistycznegona południu Europy
4. Wprowadzanie nowych produktów (poszerzanie oferty asortymentowej)
5. Korzystne kursy walut i ceny surowców
6. Przejęcia w atrakcyjnych segmentach
7. Realizacja przyjętej strategii F1R2