Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Co zniechęca, a co napędza Polaków do robienia zakupów online – wyniki badania przeprowadzonego przez PayPal

|
selectedselectedselected
Co zniechęca, a co napędza Polaków do robienia zakupów online – wyniki badania przeprowadzonego przez PayPal  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • 57% badanych woli zakupy online niż zakupy w sklepach tradycyjnych
  • 21% kupujących w Internecie robi zakupy częściej niż raz w tygodniu
  • 29% spośród ankietowanych, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online, wskazało, że w trakcie zakupów w sieci brakowało im zaufanej metody płatności

Dzięki COVID-19 Polacy nie tylko przyzwyczaili się do kupowania w sieci, ale także jeszcze bardziej docenili możliwości, jakie daje e-handel. Badanie „Bolączki Polaków podczas zakupów online” przeprowadzone na zlecenie PayPal przez ARC Rynek i Opinia w maju 2021 roku na grupie 1044 respondentów w Polsce[1] wykazało, że 57% respondentów preferuje zakupy online. 21% ankietowanych dokonuje ich częściej niż raz w tygodniu. Badanie ujawnia także niepokojące dane - aż 19% respondentów padło ofiarą oszustwa w Internecie. Z kolei 13% spośród ankietowanych, którzy wolą zakupy w sklepach stacjonarnych, ma obawy związane z podawaniem danych w sieci ze względów bezpieczeństwa.

Polacy wybierają online, bo tak jest wygodniej

Ostatnie dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) potwierdzają wzrost wartości sprzedaży detalicznej online. Według GUS-u, w kwietniu 2021 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem, odnotowano wzrost wartości sprzedaży przez Internet w cenach bieżących o 6,2%[2].

Z badania PayPal wynika, że kluczowymi czynnikami przemawiającymi na korzyść sklepów internetowych w porównaniu z tradycyjnymi są: wygoda (wskazuje na nią 51% respondentów robiących zakupy online), oszczędność czasu (46%), możliwość porównania oferty w różnych sklepach (41%) oraz szersza oferta produktowa (39%). Wśród najczęściej wymienianych kategorii produktów kupowanych online są: odzież, obuwie i akcesoria (61%), elektronika (47%) oraz książki, filmy, płyty (34%).

Blaski i cienie e-zakupów

Niezależnie od wieku, zarówno młodzi, jak i starsi, deklarują, że najprzyjemniejszym momentem związanym z kupowaniem w sieci jest etap rozpakowywania przesyłki. Odpowiedź tę wskazało 62% respondentów. Satysfakcjonujące jest także samo przeglądanie ofert (61%) i korzystanie z kodu promocyjnego (42%). Z jakimi trudnościami mierzą się fani e-zakupów? Najczęstsze wyzwania wskazywane przez respondentów dotyczyły m.in. braku szczegółowych opisów produktów na stronie sklepu (51%), problemów ze znalezieniem artykułów odpowiadających ich oczekiwaniom (34%), opisami artykułów w niezrozumiałym języku (20%) oraz dostawy (18%).

Ankietowani zwracali także uwagę na najczęstsze bolączki związane z płaceniem za zakupy. Aż 29% spośród respondentów, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online wskazało brak zaufanych metod płatności jako jedną z podstawowych barier powstrzymujących ich przed nabywanie produktów w internecie. Blisko połowę z nich (47%) do zakupów w sieci zniechęca z kolei możliwość skorzystania tylko z jednej dostępnej formy płatności, a nieco mniej, bo 41%, skarży się na skomplikowany proces zapłaty, który wymaga przejścia przez wiele okienek i podstron.

Zakupy transgraniczne – kusi cena i szeroki wybór, zniechęca długi czas dostawy i obawy związane z bezpieczeństwem

Reklama

Większość Polaków wybiera oferty polskich e-sklepów – 52% badanych kupuje tylko lokalnie. Natomiast 13% decyduje się na zakupy jedynie w sklepach europejskich, a 36% korzysta z ofert z całego świata.[3] Wśród najczęściej wymienianych przez kupujących w sklepach zagranicznych powodów, dla których decydują się oni na zakupy poza Polską są: niższa cena (63%), bogatsza oferta produktowa (52%) oraz dostępność produktów, których nie ma w Polsce (41%). Z kolei wśród najczęściej wskazywanych powodów niekorzystania ze sklepów zagranicznych są: długi czas dostawy (48%) oraz strach przed oszustwem (32%).

„Ważnym czynnikiem powstrzymującym konsumentów przed korzystaniem z oferty zagranicznych e-sklepów jest lęk przed oszustami. Z tego względu warto pamiętać, że skorzystanie z wiarygodnej i bezpiecznej metody płatności, takiej jak np. PayPal, pozwala na spokojne zakupy. Każda płatność dokonywana za pośrednictwem naszego systemu jest chroniona przy użyciu zaawansowanych metod szyfrowania, a nasi specjaliści ds. bezpieczeństwa monitorują transakcje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu” – mówi Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Konsumenci a bezpieczeństwo zakupów online

Bezpieczne zakupy oraz wiarygodni sprzedawcy mają kluczowe znaczenie dla polskich konsumentów. Co piąty badany doświadczył oszustwa w Internecie. Wiązało się to z nieotrzymaniem zakupionego towaru lub usługi (68%) lub otrzymaniem innego przedmiotu o niższej wartości (15%). Zaledwie 4% badanych padło ofiarą wyłudzenia danych osobowych lub dostępowych do konta. Konsumenci, którzy spotkali się z nadużyciem podczas zakupów online, w pierwszej kolejności zgłaszali sprawę sprzedawcy (38%) lub na policję (31%).

Z badania wynika, że aż 90% ankietowanych zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu. Respondenci sprawdzali przede wszystkim opinie na temat
e-sklepu w Internecie, dostępne metody płatności oraz poziom stosowanych zabezpieczeń. Nieco ponad połowa wszystkich badanych (57%) słyszała o programach ochrony kupujących. Zazwyczaj oferowały je sklepy internetowe (55%), bądź portale aukcyjne (40%). Nieco ponad 1/3 badanych, którzy słyszeli o tym rozwiązaniu, kiedykolwiek skorzystała z programu ochrony kupujących, w tym 14% z nich wskazało na Program Ochrony Kupujących PayPal[4].

„Z badania wyłania się pozytywny trend – większość Polaków zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu” – mówi Efi Dahan. I dodaje: „Kupujący[5] i sprzedający[6] za pośrednictwem PayPal, którzy spełniają określone warunki, objęci są specjalnym programem ochrony. W jego ramach zapewniamy im wsparcie i pomoc w rozwiązaniu różnego rodzaju problemów, w tym dotyczących odzyskiwania pieniędzy utraconych z powodu oszustwa”.

Od trendu po standard

W ciągu ostatnich 12 miesięcy wielu Polaków było zmuszonych do zaopatrywania się w potrzebne produkty online. Jak wynika z badania PayPal, coraz większa liczba respondentów zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie niesie ze sobą robienie zakupów w internecie i nie zrezygnuje z nich niezależnie od okoliczności. Nie zniknie też chęć odkrywania ciekawych ofert, nowych marek i produktów, także w zagranicznych e-sklepach. To, z czego każdy kupujący powinien zdawać sobie sprawę przed rozpoczęciem transakcji, to jak uniknąć ryzyka dokonując zakupów online. Wybór sprzedawcy internetowego, który współpracuje z wiarygodnym, uznanym na świecie operatorem płatności, oferującym program ochrony kupujących, pozwala w pełni cieszyć się korzyściami płynącymi z e-zakupów.

Reklama

* * *

O PayPal:

Od ponad 20 lat PayPal pozostaje na czele cyfrowej rewolucji w płatnościach. Wykorzystując technologię sprawia, że usługi finansowe i handel są wygodne, bezpieczne i bardziej przystępne cenowo. Platforma PayPal wspiera ponad 375 milionów konsumentów i sprzedawców na ponad 200 rynkach, ułatwiając ich rozwój i dostęp do globalnej gospodarki. Więcej informacji: www.paypal.com

  1. PayPal, „Bolączki Polaków podczas zakupów online, ARC Rynek i Opinia, Warszawa, maj 2021.
    Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1044 respondentów i obejmowało osoby w wieku 18-65 lat, które w ciągu ostatniego półrocza dokonały zakupu przez Internet.

  2. GUS, Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu 2021 r.

  3. Szczegółowe dane: tylko w polskich sklepach kupuje 51,8%, w sklepach europejskich 12,6%, na całym świecie 35,6%.

  4. Ochrona kupujących obejmuje transakcje i towary spełniające określone warunki. Obowiązują ograniczenia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie paypal.com.pl.

  5. Jw.

  6. Aby kwalifikować się do programu ochrony sprzedających w systemie PayPal, Użytkownik musi spełniać określone wymagania. Więcej informacji dostępnych jest na stronie paypal.com.pl.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe

Wiadomości prasowe, dostarczane m.in. ze spółek giełdowych, Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych, Startup'ów oraz mikro przedsiębiorstw.


Tematy

e-commerce co to wiadomości zakupy online e-commerce w polsce branża e-commerce e-commerce w praktyce platforma e-commerce specjalista ds. e-commerce e-commerce manager e-commerce partners e-commerce partners sp. z o.o e-commerce co to jest narzędzia google dla e-commerce e-commerce specialist e-commerce sklep internetowy co to jest e-commerce pepco zakupy online e-commerce pdf praca e commerce logistyka dla e commerce e-commerce polska e-commerce definicja e-commerce zarobki e commerce kurs e-commerce studiaInformacje e commerce praca kurs e commerce rynek e commerce oprogramowanie e commerce rozwiązania e commerce agencja e commerce konwersja e commerce specjalista e-commerce e commerce services e-commerce services sp. z o.o. e-commerce poczta polska logistyka e-commerce konwersja w e-commerce współczynnik konwersji e commerce zakupy spożywcze online biedronka zakupy online tesco zakupy online lidl zakupy online zakupy online biedronka carrefour zakupy online auchan zakupy online kaufland zakupy online rossmann zakupy online lidl zakupy spożywcze online ikea zakupy online sklep biedronka zakupy online zakupy online lidl lidl online zakupy biedronka online zakupy zakupy spożywcze online lidl tesco online zakupy pepco online zakupy leclerc zakupy online castorama zakupy online spar zakupy online zakupy biedronka online zakupy lidl online zakupy online tesco zakupy online olsztyn zakupy online kaufland kaufland online zakupy polomarket zakupy online zakupy online rossmann hebe zakupy online zakupy online auchan żabka zakupy online stokrotka zakupy online lista zakupów online aplikacja do zakupów online noc zakupów online miss zakupów online lista zakupów online dla gości tesco online wniesienie zakupów zara zwroty zakupów online zalety zakupów online dostawa zakupów online bot do zakupów online wady i zalety zakupów online po angielsku zalety i wady zakupów online noc zakupów 2016 online wady i zalety zakupów online dekalog bezpiecznych zakupów online królowa zakupów online zwrot zakupów online świat udanych zakupów online wady zakupów online bershka zwrot zakupów online miss zakupów odcinki online symulator świątecznych zakupów online zasady zakupów online zakupów online ranking zakupów online korzyści z zakupów online wady i zalety zakupów online angielski rynek zakupów online symulator zakupów świątecznych online
Reklama
Reklama