Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Back to school 2023 – analiza i prognoza dla e-commerce

|
selectedselectedselected
Back to school 2023 – analiza i prognoza dla e-commerce | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wyprawka szkolna to temat, który co roku wzbudza wiele emocji. Dla sprzedawców początek września to jednak doskonała okazja do generowania zysków i zwiększenia konkurencyjności swojej oferty. Eksperci Admitad przeanalizowali ponad 300 tysięcy zamówień ze 120 sklepów i marketplace’ów, w których polscy użytkownicy składali zamówienia związane z powrotem do szkoły.

 

Na znaczeniu zyskują technologie

Gorączka zakupowa związana z jesiennym sezonem szkolnym co roku rozpoczyna się w sierpniu, ale na bardzo dobre wyniki sprzedażowe można liczyć także we wrześniu. Wskazuje na to tak, że sprzedaż produktów z niektórych kategorii zwiększa się dopiero w tym miesiącu.

Na podstawie danych z ubiegłego roku, a także dzięki porównaniu wyników z sierpnia i lipca br., można wskazać te kategorie produktów, które również w najbliższym miesiącu będą się sprzedawać znacznie lepiej. Największy, bo niemal 50-procentowy przyrost zamówień, odnotowała w ubiegłym roku kategoria edukacja online. Taki trend utrzymywał się przez cały wrzesień i z dużym prawdopodobieństwem będzie go można zaobserwować w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Reklama

Z danych Admitad wynika również, że uczniowie aktywnie wykorzystują do nauki elektronikę − laptopy, tablety i komputery. Kategoria komputery i biuro odnotowała w sierpniu ubiegłego roku 17-procentowy wzrost sprzedaży, który utrzymywał się przez cały wrzesień. Wskaźnik GMV (Gross Merchandise Value, czyli sumaryczna wartość transakcji w danym okresie) zwiększył się w sierpniu aż o 26% w porównaniu do lipca, a we wrześniu ten wzrost wyniósł aż 60%. W tym roku również można już mówić o tendencji wzrostowej w tym obszarze - w sierpniu br. sprzedaż tej kategorii produktów wzrosła o 20%, a wskaźnik GMV o 5%.

 

Najpotrzebniejsze rzeczy bez zmian w czołówce

W czołówce najpopularniejszych kategorii znajdują się również te najbardziej przewidywalne, a więc książki i artykuły biurowe oraz odzież, obuwie i akcesoria. Pierwsza z nich odnotowała 27-procentowy wzrost ze wskaźnikiem GMV na poziomie +40% w sierpniu 2022 r. Tegoroczny wzrost w tej kategorii jest nieco mniejszy (sprzedaż - 9%, GMV - 18%), co może oznaczać, że wzrost aktywności użytkowników w tym obszarze jest nadal przed nami. Szczegółowe dane oraz dynamika sprzedaży wskazują, że w sierpniu Polacy najchętniej dokonują wielu drobnych zamówień, nabywając głównie artykuły papiernicze i przydatne drobiazgi do szkoły. We wrześniu uczniowie i studenci składają mniej zamówień, ale mają one większą wartość (jak np. szkolne podręczniki i lektury). Z kolei sprzedaż w kategorii odzież, obuwie i akcesoria zdecydowanie wzrasta w sierpniu (+20%, GMV +4%), by następnie odnotować spadek we wrześniu. Pierwsze tegoroczne wyniki potwierdzają ten trend. Sprzedaż artykułów modowych w sierpniu br. wzrosła o 27%, z kolei wskaźnik GMV aż o 15%.

 

 

Które kanały generują największą sprzedaż?

Reklama

Jeśli chodzi o źródła, które w okresie kompletowania wyprawki szkolnej generują największy ruch użytkowników, zdecydowanym liderem są platformy contentowe. Odpowiadają one aż za 25% zamówień złożonych w okresie od sierpnia do września. Według ekspertów Admitad, bardzo wysokie wyniki sprzedażowe osiągają również sieci społecznościowe, które wygenerowały 20% zamówień, oraz reklamy kontekstowe i targetowane (17%). Sprzedawcy, którzy chcą dobrze wykorzystać szansę, jaką niesie początek nowego roku szkolnego powinni skupić swoją uwagę również na usługach cashback (sprzedaż na poziomie 9% całości), sklepach partnerskich (7%) czy usługach kuponowych (6,5%).

Preferencje zakupowe Polaków związane z powrotem dzieci do szkoły zdecydowanie wykraczają daleko poza zakup koniecznych podręczników czy ubrań. Nadchodzący nowy rok szkolny jest więc doskonałą okazją na zwiększenie zysków – nie tylko dla sprzedawców, ale również dla całego e-commerce. Warto przy tym zaznaczyć, że również aktywność wydawców w ramach marketingu partnerskiego zwiększa się we wrześniu o ponad 7% (w porównaniu do lipca). Tego rodzaju tendencje korzystne dla całej branży były wyraźnie widoczne już w roku 2022 i wszystkie dotychczasowe analizy wskazują na to, że utrzymają się one w obecnym sezonie.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama