ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I kwartale 2022 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w I kw. 2022 r. wyniosły 694,6 mln USD, co oznacza, że były tylko 5% niższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (733,4 mln USD). Pomimo spadku przychodów, spółka zwiększyła swoją zyskowność w omawianym okresie, wypracowując zysk netto na poziomie 16 mln USD, czyli o 6% wyższy niż w I kw. 2021 r. (15,3 mln USD). Grupa znacząco poprawiła również marżę zysku brutto do poziomu 7,61% z 6,43% w I kw. 2021 r.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W I KWARTALE 2022 ROKU:
- Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR wciąż utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 55-proc.).
- Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w omawianym okresie 8. miejsce z przychodami na poziomie blisko 23 mln USD (wzrost o 2% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
- 4 maja 2022 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki, zdecydowało o wypłaceniu finalnej dywidendy z zysków za rok 2021 r. w wysokości 0,10 USD na akcję, tj. 5,55 mln USD. Dzień dywidendy ustalony został na 16 maja 2022 r. a dzień wypłaty dywidendy na 26 maja 2022 r. Tym samym całościowa dywidenda z zysku za 2021 r., wraz z wypłaconą 2 grudnia 2021 roku zaliczką na poczet dywidendy, wyniesie 0,30 USD na akcję. Oznacza to całkowitą wypłatę w wysokości 16,65 mln USD.
- ASBIS podpisał umowę na wynajem blisko 10.000 m2 powierzchni magazynowej dla nowego centrum dystrybucyjnego w Pradze (Czechy). Tym samym podwoi się powierzchnia centrum dystrybucyjnego Grupy ASBIS w Pradze, z którego zaopatrywany jest cały region Europy Środkowo-Wschodniej.
- ASBIS otworzył nowy sklep Apple iPoint w Centrum Handlowym Shum w mieście Aktau w Kazachstanie. Jest to siódmy sklep Apple otwarty przez ASBIS w Kazachstanie.
- ASBIS kontynuuje rozwój działalności – podpisał umowę dystrybucyjną z Loewe, wiodącą międzynarodową marką premium telewizorów i elektroniki rozrywkowej oraz rozszerzył umowę na dystrybucję produktów Vertiv na Algierię i Tunezję (Afryka).
- ASBIS przeznaczył na pomoc Ukrainie 2 mln USD w ramach specjalnie utworzonego i uruchomionego funduszu humanitarnego #HelpUkraine Fund.
„Pierwszy kwartał był dość trudny dla ASBIS, a także dla Europy i całego świata. W związku z napaścią Rosji na Ukrainę oraz trwającą od końca lutego wojną w Ukrainie, sytuacja ekonomiczna wielu osób, ale też firm, diametralnie się zmieniła. Dlatego skupiliśmy się przede wszystkim na bezpieczeństwie naszych pracowników, zabezpieczeniu naszych magazynów i towarów oraz reorganizacji naszego biznesu i wyznaczaniu nowych priorytetów. Szybko odzyskaliśmy część utraconych przychodów z krajów dotkniętych wojną. Biorąc pod uwagę obecną sytuację w Ukrainie, jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągnięć Grupy w I kwartale 2022 roku i bardzo dumni z ducha solidarności i jedności pracowników Grupy ASBIS w tych trudnych czasach. Wyniki I kwartału 2022 roku dowodzą, co wielokrotnie podkreślaliśmy, że ASBIS jest dobrze przygotowany do obrony swojej pozycji w trudnej sytuacji, dzięki silnej pozycji rynkowej, elastyczności w działaniu, ponad 30-letniej obecności na rynku IT oraz silnym relacjom z dostawcami. W naszym przekonaniu, zakończyliśmy z sukcesem pierwszy kwartał 2022 roku, najlepszy w historii Grupy pod względem rentowności netto” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
SOLIDARNI Z UKRAINĄ
W I kwartale 2022 r. ASBIS, jako firma odpowiedzialna społecznie, której działalność obejmuje m.in. Ukrainę, uruchomiła specjalny fundusz humanitarny #HelpUkraine Fund i przeznaczyła na pomoc Ukrainie 1 mln USD. W ramach tego funduszu ASBIS dostarcza pomoc humanitarną najbardziej potrzebującym miastom, szpitalom i ośrodkom w Ukrainie. Do tej pory Grupa dostarczyła 10 w pełni wyposażonych karetek, gotowych do niesienia natychmiastowej pomocy oraz ponad 27 000 zestawów medycznych i pierwszej pomocy, produkty technologiczne, takie jak generatory i power banki, oraz wiele innych niezbędnych rzeczy, w tym koce, śpiwory i inne artykuły spożywcze i przemysłowe.
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w I kwartale 2022 r. przedstawia poniższa tabela:
Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie I kwartału lat 2022 i 2021
(mln USD)
I kw. 2022 r. |
I kw. 2021 r. |
Zmiana | |
Przychody |
694,6 |
733,4 |
-5% |
Zysk brutto |
52,9 |
47,2 |
+12% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
24,3 |
23,0 |
+6% |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
16,0 |
15,1 |
+6% |
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to w I kw. 2022 r., jednak z uwagi na trwającą wojnę w Ukrainie, przychody w regionie krajów byłego ZSRR spadły o 2,4% podczas gdy sprzedaż w regionie Europy Środkowo-Wschodniej spadła o 1,3%. Wojna, która miała wpływ na również na sąsiadujące z Ukrainą kraje znacznie zmniejszyła popyt wśród klientów.
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I kwartale 2022 r. oraz I kwartale 2021 r.
I kw. 2022 |
I kw. 2021 | |||
w tys. |
% przychodów ogółem |
w tys. |
% przychodów ogółem | |
Kraje byłego ZSRR |
383.771 |
55,25% |
393.287 |
53,63% |
Europa Środkowo-Wschodnia |
165.901 |
23,88% |
168.096 |
22,92% |
Bliski Wschód i Afryka |
90.722 |
13,06% |
89.237 |
12,17% |
Europa Zachodnia |
43.538 |
6,27% |
63.272 |
8,63% |
Pozostałe |
10.679 |
1,54% |
19.477 |
2,66% |
Ogółem |
694.611 |
100% |
733.369 |
100% |
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie. Spadek w Ukrainie był jednym z najwyższych. W rezultacie przychody na Ukrainie spadły o 21,7% w porównaniu do I kw. 2021 r. Przychody uzyskane na dotychczas największym rynku Grupy – Rosji spadły o 24,6% w I kw. 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r.
Z drugiej jednak strony Spółka była w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż na rynkach, które nie zostały bezpośrednio dotknięte wojną w Ukrainie, takich jak m.in. Kazachstan, który jest obecnie największym rynkiem Grupy.
Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w okresie I kw. 2022 r. były:
- Gruzja – wzrost o 52,0%
- Kazachstan – wzrost o 42,1%
- Azerbejdżan – wzrost o 28,0%
- Słowacja – wzrost o 15,7%.
Polska odnotowała wzrost przychodów w I kwartale 2022 r. o 2% względem I kw. 2021 r.
Rosja i Białoruś wciąż utrzymują się na czołowych miejscach w TOP10, ponieważ sprzedaż na tych rynkach była bardzo wysoka przed wybuchem wojny.
Struktura przychodów – Top 10 krajów w I kwartale 2022 r. oraz I kwartale 2021 r.
(w tys. USD)
I kw. 2022 |
I kw. 2021 | |||
Kraj |
Sprzedaż |
Kraj |
Sprzedaż | |
1. |
Kazachstan |
125.201 |
Rosja |
123.515 |
2. |
Rosja |
93.131 |
Ukraina |
98.858 |
3. |
Ukraina |
77.431 |
Kazachstan |
88.092 |
4. |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
62.817 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
57.694 |
5. |
Słowacja |
54.689 |
Słowacja |
47.288 |
6. |
Białoruś |
33.339 |
Białoruś |
41.952 |
7. |
Czechy |
25.486 |
Czechy |
24.731 |
8. |
Polska |
22.954 |
Holandia |
24.726 |
9. |
Azerbejdżan |
17.560 |
Polska |
22.430 |
10. |
Gruzja |
13.961 |
Rumunia |
16.563 |
OGÓŁEM |
694.611 |
OGÓŁEM |
733.369 |
O ASBIS Enterprises Plc
ASBIS Group (GPW: ASB) jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
- Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
- Sieci detaliczne i sklepy internetowe
- Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
- Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
- Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
- Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
- Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
- Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia)
- Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
- Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.
ASBIS powstał w 1990 roku na Białorusi, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada dwa główne centra dystrybucyjne zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, filie w 27 krajach, blisko 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 56 krajach na całym świecie. W 2021 roku Grupa zrealizowała rekordową sprzedaż na poziomie blisko 3,1 mld USD.
Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS).
Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie: www.asbis.com