ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował bardzo dobre wyniki finansowe zarówno w okresie trzech kwartałów tego roku, jak i w samym III kwartale 2022 r. Przychody ze sprzedaży za okres I-III kw. 2022 r. wyniosły ponad 1,9 mld USD (blisko 8,5 mld zł) i były tylko o 10% niższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (2,1 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie był praktycznie na poziomie ubiegłorocznego i wyniósł 47,2 mln USD (294,2 mln zł) w porównaniu do 48,4 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2021 r. (spadek tylko o 2%). W samym III kwartale 2022 roku ASBIS wypracował 698,7 mln USD (3,3 mld zł) przychodów oraz 20,1 mln USD zysku netto (blisko 96 mln zł), co oznacza, że był on wyższy o 10% od wypracowanego w III kw. 2021 r. Pod względem wyników finansowych, był to najlepszy III kwartał w historii Grupy.
Zarówno w III kwartale, jak i w okresie I-III kw. 2022 r. Grupa znacząco poprawiła marżę zysku brutto do poziomu odpowiednio 8,01% i 8,23% z odpowiednio 7,37% i 6,91% rok wcześniej.
Po III kwartałach 2022 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy finansowej na 2022 r. jest bardzo wysoki i wynosi on na poziomie przychodów 70% oraz 90% na poziomie zysku netto.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OKRESIE I-III KW. 2022 ROKU:
- Największym pod względem sprzedaży był bardzo dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR (blisko 52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (ponad 24-proc. udział) miały największy udział w przychodach Grupy.
- Polska znajduje się wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w okresie I-III kw. tego roku 8. miejsce z przychodami na poziomie ponad 59 mln USD (wzrost o blisko 13% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
- Spółka kontynuuje politykę dywidendową, uchwalając dywidendę zaliczkową z zysków za 2022 r. na poziomie 0,20 USD za akcję. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do dywidendy zaliczkowej został ustalony na 17 listopada 2022 r., natomiast dzień wypłaty zaliczki na 1 grudnia 2022 r.
- ASBIS otworzył dwa salony Apple pod nazwą iSpace – w Batumi (Gruzja) oraz w Ałmatach, największym mieście Kazachstanu. Grupa jest obecnie autoryzowanym dystrybutorem Apple na 11 rynkach i zarządza 21. salonami Apple.
- ASBIS dalej rozszerza swoją działalność i wchodzi w nowe segmenty – ostatni segment to ochrona fizyczna i dystrybucja produktów firmy Milesight.
„Ten rok zaczął się bardzo trudno, wybuchem wojny w Ukrainie, która niekorzystnie dotknęła trzy nasze największe rynki. Jednak bardzo szybko dokonaliśmy weryfikacji strategii i w pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na rynkach, na których byliśmy już obecni, ale które nie były dla nas do tej pory priorytetowe. Dzięki temu, co widać w naszych wynikach finansowych po III kwartałach tego roku, odrabiamy utracone przez wojnę przychody oraz znacząco poprawiamy naszą zyskowność. Obecnie koncentrujemy się na rynkach Azji Centralnej - najbardziej dla nas perspektywicznych i najbardziej wzrostowych pod względem wzrostu PKB. Kazachstan rośnie bardzo dynamicznie, już teraz jest naszym największym rynkiem. Planujemy dalszy rozwój tego regionu” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
„Wzmacniamy też naszą ofertę produktową, wchodząc w nowe segmenty rynkowe, ale też zamierzamy dywersyfikować naszą działalność, poprzez inwestycje w firmy i projekty z innych sektorów. Pierwszym z nich był EMBIO Diagnostics, więcej podobnych inwestycji można spodziewać się jeszcze w tym roku. Myślimy też o nowych rynkach. Mamy bardzo dobrą sytuację gotówkową, którą będziemy chcieli jak najbardziej wykorzystać do dalszej budowy silnej, zdywersyfikowanej Grupy” – dodał Serhei Kostevitch.
WYNIKI FINANSOWE
ASBIS wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w omawianym okresie. Grupa była w stanie w dużym stopniu zrekompensować negatywne skutki wojny w Ukrainie, koncentrując się na rozwoju i inwestycjach na rynkach niekonfliktowych.
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie III kwartału 2022 r. oraz I-III kwartałów 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
WYNIKI FINANSOWE GRUPY W OKRESIE I-III KWARTAŁY LAT 2022 I 2021
mln USD
mln USD |
III kw. 2022 r. |
III kw. 2021 r. |
Zmiana |
I-III kw. 2022 r. |
I-III kw. 2021 r. |
Zmiana |
Przychody |
698,7 |
716,5 |
-2% |
1 909,7 |
2 130,0 |
-10% |
Zysk brutto |
56,0 |
52,8 |
+6% |
157,1 |
147,2 |
+7% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
29,2 |
27,4 |
+7% |
73,0 |
72,9 |
0% |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
20,1 |
18,2 |
+10% |
47,2 |
48,4 |
-2% |
mln PLN
mln PLN |
III kw. 2022 r. |
III kw. 2021 r. |
I-III kw. 2022 r. |
I-III kw. 2021 r. | |
Przychody |
3 336,4 |
2 787,7 |
8 481,6 |
8 132,0 | |
Zysk brutto |
267,4 |
205,4 |
697,9 |
561,8 | |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
139,5 |
106,6 |
324,2 |
278,4 | |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
96,0 |
71,0 |
209,7 |
184,8 |
REALIZACJA PROGNOZY NA 2022
Po III kwartałach 2022 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy finansowej na 2022 r. jest bardzo wysoki i wynosi on:
- 70% na poziomie przychodów;
- 90% na poziomie zysku netto.
Zgodnie z opublikowaną 4 maja 2022 r. prognozą finansową na 2022 r., Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2022 r. będą się kształtowały pomiędzy 2,2 mld USD a 2,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 48 mln USD a 52 mln USD.
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2022 r., ani w okresie dziewięciu miesięcy 2022 r. Z uwagi na wojnę w Ukrainie, która dotknęła również sąsiednie kraje, wysoką inflację i niższy popyt udział regionu krajów byłego ZSRR zmniejszył się do 53,13% z 58,99% w III kwartale 2022 r. i 51,84% z 54,84% w okresie 9 miesięcy 2022 r.
Wyniki sprzedażowe potwierdzają, że ASBIS był w stanie zrekompensować niższą sprzedaż regionów krajów byłego ZSRR wyższą sprzedażą na innych rynkach.
- sprzedaż na Bliskim Wschodzie i Afryce znacząco wzrosła zarówno w III kwartale 2022 r., jak i w okresie 9 miesięcy 2022 r. odpowiednio o 61,3% i 23,3% w stosunku do roku ubiegłego.
- udział Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł zarówno w III kwartale 2022 r., jak i w okresie 9 miesięcy 2022 r. odpowiednio do 20,76% z 20,68% i 24,15% z 21,89%.
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I-III kw. 2022 r. oraz I-III kw. 2021 r.
I-III kw. 2022 |
I-III kw. 2021 | |||
tys. USD |
% przychodów ogółem |
tys. USD |
% przychodów ogółem | |
Kraje byłego ZSRR |
989.937 |
51,84% |
1.167.990 |
54,84% |
Europa Środkowo-Wschodnia |
461.123 |
24,15% |
466.217 |
21,89% |
Bliski Wschód i Afryka |
299.866 |
15,70% |
243.244 |
11,42% |
Europa Zachodnia |
125.365 |
6,56% |
208.793 |
9,80% |
Pozostałe |
33.420 |
1,75% |
43.743 |
2,05% |
Ogółem |
1.909.711 |
100% |
2.129.987 |
100% |
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie. Działalność na Ukrainie była jedną z najbardziej dotkniętych, jednak należy odnotować, że w III kwartale 2022 roku Ukraina wygenerowała bardzo wysoką sprzedaż, która była niższa tylko o 2% w porównaniu do III kwartału 2021 roku.
Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w okresie I-III kw. 2022r. były:
- Armenia – wzrost o 257,1%%
- Azerbejdżan – wzrost o 85,0%
- Kazachstan – wzrost o 63,3%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 42,8%.
- Słowacja – wzrost o 26,8%
- Polska – wzrost o 12,7%
W samy III kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:
- Armenia – wzrost o 824,0%
- Azerbejdżan – wzrost o 156,4%
- Kazachstan – wzrost o 98,2%
- Gruzja – wzrost o 82,1%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 75,4%.
Struktura przychodów – Top 10 krajów w I-III kw. 2022 r. oraz w I-III kw. 2021 r.
(w tys. USD)
I-III kw. 2022 |
I-III kw. 2021 | |||
Kraj |
Sprzedaż |
Kraj |
Sprzedaż | |
1. |
Kazachstan |
399.887 |
Rosja |
396.865 |
2. |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
232.356 |
Ukraina |
296.535 |
3. |
Ukraina |
218.397 |
Kazachstan |
244.849 |
4. |
Słowacja |
165.161 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
162.661 |
5. |
Rosja |
118.958 |
Słowacja |
130.231 |
6. |
Czechy |
72.589 |
Białoruś |
126.257 |
7. |
Azerbejdżan |
65.118 |
Czechy |
74.691 |
8. |
Polska |
59.068 |
Holandia |
64.194 |
9. |
Białoruś |
56.745 |
Polska |
52.408 |
10. |
Armenia |
50.060 |
Rumunia |
44.109 |
OGÓŁEM |
1.909.711 |
OGÓŁEM |
2.129.987 |
O ASBIS Enterprises Plc
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
- Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
- Sieci detaliczne i sklepy internetowe
- Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
- Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
- Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
- Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
- Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
- Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
- Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia)
- Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
- Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.
ASBIS powstał w 1990 roku, od 1995 roku Spółka prowadzi działalność z Cypru. Firma posiada dwa główne centra dystrybucyjne zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, filie w 27 krajach, blisko 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 56 krajach na całym świecie. W 2021 roku Grupa zrealizowała rekordową sprzedaż na poziomie blisko 3,1 mld USD.
Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS).
Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie: www.asbis.com