ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2022 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w I pół. 2022 r. przekroczyły 1,2 mld USD (blisko 5,2 mld zł) i były tylko o 14% niższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (1,4 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 27,1 mln USD (115,9 mln zł) w porównaniu do 30,2 mln USD w I półroczu 2021 r. (spadek o 10%). W samym II kwartale 2022 roku ASBIS wypracował 516,4 mln USD (2,3 mld zł) przychodów oraz 11,1 mln USD zysku netto (48,6 mln zł).
Zarówno w I półroczu, jak i w II kw. 2022 r. Grupa znacząco poprawiła marżę zysku brutto do poziomu odpowiednio 8,35% i 9,35% z odpowiednio 6,68% i 6,94% rok wcześniej. Marża brutto wypracowania w samym II kw. była na rekordowym poziomie.
Wyniki spółki są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2022 r. Po I półroczu stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 50% oraz 52% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2022 r. będą się kształtowały pomiędzy 2,2 mld USD a 2,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 48 mln USD a 52 mln USD.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:
- Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był bardzo dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR wciąż utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 51% w I półroczu 2022 r.).
- Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), zajmując w I półroczu tego roku 8. miejsce z przychodami na poziomie blisko 39,8 mln USD (wzrost o 11,3% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
- ASBIS otworzył nowy sklep Apple iSpot w Centrum Handlowym Metro City w Batumi w Gruzji. Jest to 21. sklep Apple prowadzony przez ASBIS na terenie swojej działalności.
- ASBIS dalej rozszerza swoją działalność, podpisuje nowe i przedłuża istniejące umowy dystrybucyjne: ExaGrid, Pure Storage, Edgecore Networks.
„Drugie półrocze tego roku pozostawało od wpływem wojny w Ukrainie. Pomimo tego wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe, a nasza marża brutto w II kw. tego roku osiągnęła rekordową wysokość. Koncentrujemy się teraz na produktach i usługach wyżej marżowych, w tym usługach dla biznesu, których udział w naszej strukturze sprzedaży systematycznie rośnie. Pracujemy też nad dywersyfikacją naszego biznesu, którego przykładem może być inwestycja w spółkę EMBIO Diagnostics. Spółka ta właśnie sfinalizowała i wprowadza do szerokiej dystrybucji przełomowy produkt B.EL.D., który dzięki wykorzystaniu biosensorów, szybko i trafnie diagnozuje bezpieczeństwo żywności, jakość powietrza i wody oraz innych zanieczyszczeń środowiskowych. Urządzenie może być też stosowane do szybkiego wykrywania i diagnostyki SARS-CoV-2, co szczególnie obecnie może być istotne dla nas wszystkich” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
„ASBIS, zgodnie z zapowiedziami, dynamicznie rozwija swoją działalność na rynkach nieobjętych wojną. Obecnie w naszej strukturze sprzedaży największym rynkiem jest Kazachstan, natomiast nowymi krajami w TOP10 są Azerbejdżan oraz Gruzja. Bardzo dobrze sprzedażowo radzi sobie też Armenia. Wszystkie te rynki rozwijają się bardzo dynamicznie, a ASBIS ma na nich bardzo silną, dominującą pozycję. Stopień realizacji górnych widełek naszej prognozy jest bardzo wysoki, biorąc pod uwagę fakt, że ostatni kwartał roku to historycznie najlepszy okres sprzedaży w naszej branży. Uważamy, że jeśli sytuacja w Ukrainie i sąsiednich rynkach nie pogorszy się, nasza prognoza na 2022 r. jest niezagrożona” – dodał Serhei Kostevitch.
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w I półroczu 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie II kwartału i I półrocza lat 2022 i 2021
mln USD
mln USD |
II kw. 2022 r. |
II kw. 2021 r. |
Zmiana |
I pół. 2022 r. |
I pół. 2021 r. |
Zmiana |
Przychody |
516,4 |
680,1 |
-24% |
1 211,0 |
1 413,5 |
-14% |
Zysk brutto |
48,3 |
47,2 |
+2% |
101,1 |
94,4 |
+7% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
19,5 |
22,6 |
-14% |
43,8 |
45,5 |
-4% |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
11,1 |
15,0 |
-26% |
27,1 |
30,2 |
-10% |
mln PLN
mln PLN |
II kw. 2022 r. |
II kw. 2021 r. |
I pół. 2022 r. |
I pół. 2021 r. | |
Przychody |
2 264,5 |
2 550,5 |
5 176,4 |
5 345,0 | |
Zysk brutto |
211,7 |
177,0 |
432,3 |
356,8 | |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
85,3 |
84,6 |
187,1 |
172,1 | |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
48,6 |
56,4 |
115,9 |
114,1 |
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to w I półroczu 2022 r., jednak z uwagi na trwającą wojnę w Ukrainie, przychody w regionie krajów byłego ZSRR spadły o 17%, podczas gdy sprzedaż w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostała na praktycznie niezmienionym poziomie. Głównymi powodami niższej sprzedaży była wojna na Ukrainie (która dotknęła również sąsiednie kraje), wysoka inflacja i słabszy popyt.
W związku z tym, udział niektórych regionów – np. regionu Europy Środkowo-Wschodniej – w łącznych przychodach Spółki za I półrocze 2022 r. uległ zmianie w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. Wzrósł udział regionu Europy Środkowo-Wschodniej w I półroczu 2022 r. do 26,10% z 22,50% rok wcześniej. W tym samym czasie udział regionu krajów byłego ZSRR zmniejszył się do 51,09% z 52,73%.
Udział Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł I połowie 2022 r. do 14,71% z 11,87%.
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I półroczu 2022 r. oraz I półroczu 2021 r.
I pół. 2022 |
I pół. 2021 | |||
w tys. |
% przychodów ogółem |
w tys. |
% przychodów ogółem | |
Kraje byłego ZSRR |
618 720 |
51,09% |
745 291 |
52,73% |
Europa Środkowo-Wschodnia |
316 088 |
26,10% |
318 034 |
22,50% |
Bliski Wschód i Afryka |
178 101 |
14,71% |
167 766 |
11,87% |
Europa Zachodnia |
79 105 |
6,53% |
146 913 |
10,39% |
Pozostałe |
19 021 |
1,57% |
35 472 |
2,51% |
Ogółem |
1 211 035 |
100% |
1 413 476 |
100% |
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie. Spadek na Ukrainie był jednym z najwyższych. W rezultacie przychody zrealizowane w tym kraju spadły o 39,8% w I półroczu 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. Przychody wypracowane na dotychczas największym rynku Grupy – Rosji – spadły o 55,1% w I półroczu 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. Z drugiej jednak strony, Spółka była w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż na rynkach, które nie zostały bezpośrednio dotknięte wojną w Ukrainie, takich jak Kazachstan – obecnie największy rynek Grupy, na którym przychody wzrosły o 45,6% w porównaniu do I półrocza 2021 r.
Obecnie drugim co do wielkości rynkiem ASBIS są Zjednoczone Emiraty Arabskie z przychodami na poziomie 134,5 mln USD w I półroczu 2022 r. (wzrost o 25,8% rok do roku).
Polska odnotowała wzrost przychodów w I półroczu 2022 r. o 11,3% względem I półrocza 2021 r.
Krajami o najwyższym wzroście przychodów w I półroczu 2022 r. były:
- Gruzja – wzrost o 68.9%
- Azerbejdżan – wzrost o 54.2%
- Kazachstan – wzrost o 45.6%
- Słowacja – wzrost o 27%.
W II kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:
- Armenia – wzrost o 246,1%
- Azerbejdżan – wzrost o 87,8%
- Gruzja – wzrost o 85,7%
- Kazachstan – wzrost o 49,7%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 45,8%.
Struktura przychodów – Top 10 krajów w I półroczu 2022 r. oraz I półroczu 2021 r.
(w tys. USD)
I pół. 2022 |
I pół. 2021 | |||
Kraj |
Sprzedaż |
Kraj |
Sprzedaż | |
1. |
Kazachstan |
236 536 |
Rosja |
238 753 |
2. |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
134 473 |
Ukraina |
191 001 |
3. |
Ukraina |
114 970 |
Kazachstan |
162 447 |
4. |
Słowacja |
110 786 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
106 857 |
5. |
Rosja |
107 157 |
Słowacja |
87 210 |
6. |
Czechy |
53 242 |
Białoruś |
79 061 |
7. |
Białoruś |
47 124 |
Czechy |
50 709 |
8. |
Polska |
39 797 |
Holandia |
48 273 |
9. |
Azerbejdżan |
37 924 |
Polska |
35 750 |
10. |
Gruzja |
30 617 |
Rumunia |
30 601 |
OGÓŁEM |
1 211 035 |
OGÓŁEM |
1 413 476 |
SOLIDARNI Z UKRAINĄ
ASBIS, jako firma odpowiedzialna społecznie, której działalność obejmuje m.in. Ukrainę, uruchomiła specjalny fundusz humanitarny #HelpUkraine Fund i przeznaczyła na pomoc Ukrainie 2 mln USD. W ramach tego funduszu ASBIS dostarcza pomoc humanitarną najbardziej potrzebującym miastom, szpitalom i ośrodkom w Ukrainie. Do tej pory Grupa dostarczyła 20 w pełni wyposażonych karetek, gotowych do niesienia natychmiastowej pomocy, 10 środków transportu oraz ponad 27 000 zestawów medycznych i pierwszej pomocy czy 11 000 materacy i kocy. Poza tym na Ukrainę regularnie trafia pomoc ASBIS z produktami technologicznymi, takimi jak generatory i power banki, oraz wieloma innymi niezbędnymi rzeczami, w tym artykułami spożywczymi i przemysłowymi.
O ASBIS Enterprises Plc
ASBIS Group (GPW: ASB) jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
- Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
- Sieci detaliczne i sklepy internetowe
- Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
- Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
- Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
- Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
- Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
- Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia)
- Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
- Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.
ASBIS powstał w 1990 roku na Białorusi, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada dwa główne centra dystrybucyjne zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, filie w 27 krajach, blisko 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 56 krajach na całym świecie. W 2021 roku Grupa zrealizowała rekordową sprzedaż na poziomie blisko 3,1 mld USD.
Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS).
Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie: www.asbis.com